यो ज्वाला निभ्ने छैन !

यो ज्वाला निभ्ने छैन !

निबन्ध

एक दिन निभेर जान्छ, उडेर जान्छ नभए बिलाएर जान्छ । तर, माया चिताको ज्वालालाई समेत मायागरी बस्दो रहेछ । प्रियताको यो अपारतामा पहिलोपल्ट चित खाएर सुनिरहेँ उनको रोदन । उनी मेरी साथीदिदी थिइन् । भेटेको थिएँ आजभन्दा २० वर्षअघि विराटनगरको माटोमा उनको पतिसँग ।

जोडी ढुकुर जसरी बाँचे तिनीहरू । तर मृत्युले चँडेर लग्यो उनको पतिलाई । २० महिनादेखि अपराजेय रोगको कालो छायामा भिनाजु जीवनको ग्रहण तापेर बसे । तर एकदिन पनि ‘यता दुख्यो' भनेनन् । अन्तिम दिन पनि भिनाजुले भनिरहेथे अब ५० प्रतिशत होप छ । ती त ढाँटिरहेका शब्द थिए । आफ्नी पत्नीलाई पीर नपरोस् भनेर । तिनै पतिको चिताको ज्वाला अगाडि बसेर दिदी भनिरहेकी थिइन् ‘कल्पना ! हेर्नु न ज्वाला पनि सकिन लाग्यो ।'

मसँग सम्झाउने शब्दहरू थिएनन् । फ्रिजमा चिसो पारेको पानीले तिनका हल्केला चिस्याइदिएर भुइतिर हेरिबसेँ म । ज्वालाको माया गर्नुअघि ती शवमा लुगा फेराउँदा कराएकी थिइन् । मानिस सकिएपछि खोला लानलाई सफा लुुगा फेराइदिने हाम्रो संस्कार । त्यो बेला मानिसहरूले शव उठाएका थिए । दिदी हत्तपत्त उठिन् र घाँटी थामिन् । ‘यहाँ धेरै दुख्छ उहाँलाई' भन्दै रोएकी थिइन् । भिनाजुको घाँटीको हड्डी मकाएको थियो । करिब चार महिनादेखि टाउको लुलिएको थियो । त्यही घाँटी थामेर उनले स्याहारेका भिनाजु अररा भइसकेको उनलाई कति होस थियो, होस थिएन पनि ।

फेरि एकछिन पछि फुलमाला लगाइदिइन् । उनलाई घरिघरि मात्र थाहा हुन्थ्यो-अब उनी यो अचेत शरीरको संगत पनि धेरै समय पाउने छैनन् । अलिक अगाडि शंख खोज्दा ‘किन चाहियो शंख' भन्दै थिइन् । भरे पतिको शव बाँधिएको बाँसको एकछेऊ काँधमा राखेर ती खोलासम्म धर्मरिँदै गइन् ।

वैशाखको पहिलो हप्ता । तातो घाम आफ्नो प्रचण्ड शक्ति देखाइरहेथ्यो । हावाले त्यसदिन बिहानैदेखि वेग प्रदर्शन गरिरहेथ्यो । ग्राभल गरेको कच्ची सडकको बीचैबीच खाली खुट्टा तिनी लर्बराएर हिँडिरहिन् । घाटमा शव बिसाएपछि ब्रम्हनालमा खुट्टा चोबेर राखेको शवको छेउनिर ती पतिको साथ लिएर बसिरहिन् । कति गाह्रो थियो बिदा गर्नु? दाउरामा चढाइसक्दा पनि ती पछि हटेकी थिइनन् । पछि छोड्नै पर्ने भो त्यहाँ । मलामीहरूले शरीरका लुुगा च्यातिदिन थालिसकेका थिए । अब अन्तिम वस्त्र उधार्ने बेलामा तिनीहरूले दिदीलाई तपाईं हट्नु भनेर तल झारे । अन्तिमपटक खुुट्टा चुुमिन र तल ओर्लिइन् । ती आगोसम्म पुुगिन् भरे र कामना गर्दैरहिन यो ज्वाला ननिभोस् । यो सम्भव कहाँ थियो र ?

म भने एक हातले उनको पाखुरा समाएर हिँडिरहेँ बाटैबाटो । अर्को हातमा काँचका चुरा र पोते भरिएको झोला बोकेकी थिएँ । ती चुरा बटुल्न कसैले आँट गरेनन् । भन्न सकेनन् कसैले ती चुरा अब शवसँगै जलाउनुपर्छ । चुरा पोते शवसँगै डढाउने हाम्रो संस्कार सबैले सम्झिए । तर भन्न पनि गाह्रो । उनी आफैंले बुझिन् । मलाई आग्रहको आसयले हेरिन् । मैले मौका पारेँ । म जान्न तपाईं धेरै रुनुहन्छ भनेर मैले टाउको हल्लाएँ । उनले मलाई ‘पोते लिएर आउनु म रुन्न कसम रुन्नँ, जानु' भनेर आग्रह गरिन् । अनि म चुरा, पोते बटुल्न गएकी थिएँ ।

 घिस्रिँदै जस्तो तिनी गाडीमा चढिन् । कम हुदै गएको ज्वालातिर हेरिन् । लामो सास फेरिन् र कतै नहेरी आँखाभरि ज्वालाको नक्सा बोकेर झ्याप्प आँखा चिम्लिइन् ।

ती पोतेहरू बली हान्न राखिएका बोका जसरी नियास्रा देखिएका थिए । के के डढाएर सक्नु ? त्यससँग गाँसिएको प्रेम र यात्राका सम्झना पनि डढ्छन् र ? म यस्तै सम्झिँदै चुरा झोलामा लिएर तल झरेँ । तीन किलो जतिको झोला थियो । त्यही झोला हातमा बोकेर म उनीसँग मलामी हिँडेकी थिएँ । बाटाभरि मानिसहरू कुदिरहेका थिए । हाटको हजारपटक हिँडेको बाटो मलाई बिरानो लागिरहेको थियो । जीवनको शाश्वत रूपमा मानवीय मनको तरंग ठोकिएको थियो र हृदयमा झन्कार उठिरहेको थियो । उनी लोलाइन् त्यसपछि । शिर लुलो हुँदै गयो । टाउको झुक्यो । आँखा चिम्लिइन् तिनले ।

वरिपरि बसेका आफन्त महिलाहरू डराए । उनी अब बेहोस हुन सक्लिन्, रोए हुने भनेर तिनले छोरालाई नजिकै बोलाइदिए । पतिको चिनो अब त्यही छोरो थियो । उनीहरूले आदेश दिए अब रोऊ तिमीहरू दुवै । जति सक्दो रोओ । अँगालो हालेर रोओ । आवाज निकालेर रोओ । मनुुष्यता यसरी रोदनको आह्वान गरिरहेको थियो । रोदनले जीवनलाई नुहाइदिने आशा गरिरहेथे मानिसहरू । मैले अगाडितिर हेरेँ । खोलाकिनार पारिपट्टि बाँसझ्याङमा बसेर कोइलीले त्यसबेला पनि आवाज निकालिरहेको थियो ।

कोइली ‘को हो' भनिरहेको थिएन सायद । कता गयो ? भनिरहेको थियो । चराका शब्द त समय परिस्थितिले जस्तोजस्तो चाह्यो त्यस्तै बनाइदिँदो रहेछ । बाँसहरू हावाको लयमा हल्लिरहेका थिएनन् वेदनाले शिर निहुर्‍याइरहेका थिए । खडेरीले पानी सुकेको खोलामा धमिलो मुस्किलले बगिरहेथ्यो । वैशाखले मूल सुकाएको सिंघिया खोलाको कालो पानी र अगाडिका शव डढाएका मूढाहरू असरल्ल जताततै छरिएका थिए ।

माथिदेखि झुम्मिएका थिए मलामीहरू । सबैको गति उस्तै थियो । झुरुम्मझुरुम्म थिए हाटमा जस्तो । कसैलाई लागेको थिएन एकदिन म पनि मरौंला । शोक परेको घरका मानिसहरू धमाधम मलामीको नाम लेख्ने कापी, खाजा, पानी र जुस व्यवस्थापनमा लागेका देखिन्थे । छोरो सानै थियो किशोरवयको । उसका आँखा पाकेका गोलभेँडाजस्ता राता भएका थिए ।
आमाछोरा भेला भएपछि एकछिन् रुवाइको आवाज कडा भयो । एकछिनमा सँक्कसँक्क आवाज आयो । अनि आँसुुमात्र खस्न थाल्यो । एकछिनमा उनीहरू लोलाए फेरि ।
बलेको ज्वाला निभिनसक्दै हिँड्नु थियो घरतिर । भाइले एउटा गाडी तयार पारिदिए । घिस्रिँदै जस्तो तिनी गाडीमा चढिन् । कम हुँदै गएको ज्वालातिर हेरिन् । लामो सास फेरिन् र कतै नहेरी आँखाभरि ज्वालाको नक्सा बोकेर झ्याप्प आँखा चिम्लिइन् । आँखाभरि तिनले पतिको प्रियताको अन्तिम ज्वाला अटाएर फर्किइन् ।
घर पस्नेबेला फेरि भक्कानोका चक्करहरू सुरु भए । दुवै मिलेर बनाएको घर । दुवै मिलेर बसेको घर । अब एक्लै कसरी बस्नु? यस्ता कयौं प्रश्नहरू थिए भक्कानुभित्र । घरमा महिलाको मेला थियो । सबै लोग्नेमानिसहरू मलाम गएका थिए । त्यसपछि नुहाउने कुरा चल्यो । म नुहाइदिने तरखरमा थिएँ ।

 

एकजना गाउँकी पाकी महिलाले भनिन् “बहिनी तिमीले त नुहाइदिनु हुदैन । विधवा चाहिन्छ नुहाइदिनलाई ।” म छक्क परेँ । हाम्रो संस्कारले बोकेको नराम्रो किंवदन्ती जस्को कहीँ लिखित अभिलेख छैन । त्यो किन बोकी हिँड्छ सभ्यता ? मलाई दिदीलाई छुन दिएनन् । मैले अब विधवा खोज्नुु थियो । अर्की एक्ली आइमाईको खाटो लागेको घाऊ कोट्याउनु थियो । उनको आत्मसम्मानमा पुनः हिर्काउनु थियो । अर्को टोलमा गएर एकजना दिदीलाई भनेँ, दिदी मलाई त नुहाइदिन दिएनन् कसैले । तिनले बुझिन् मेरो विवशता र माग । उनले स्वीकृति जनाइन् । छिमेकी विधुवा दिदीको हातबाट तिलजौं थापेर दिदीले शरीरमा पानी खन्याइन् । दिदीको रुवाइ अब अर्को मोडतिर फर्कियो । ‘म विधुुवा भएँ कल्पना !' म अवाक बसिरहेँ । आँसुले आँखा भरेर चुपचाप हेरिरहेँ दिदी अगाडि उभिएका सधवाहरूलाई ।
मेरा दुुवै आँखामा आगोहरू भरिए । दिदीको जीवन र चितामा बेस्सरी दन्दनाएको आगो जसलाई म मौन सम्बोधनमात्र गर्न सक्छु । त्यो भिनाजुको शरीर त आगोले खायो । त्यो भौतिकता परिवर्तनशील थियो, जल्यो खरानी भयो । अब तिमीले यो समाजको आगोको ज्वालामा कतिकति पटक जल्नुपर्नेछ । यसले जिउँदै जलाउँछ पाइलापाइला । यसको ज्वाला कहिल्यै निभ्ने छैन । जस-अपजसको यो ज्वाला भिनाजुसँगै जोडिएको छ ।

भिनाजु जो आज यो दुनियाँमा छैनन् । भलै यात्रामा एक्लै देखिन्छ तिम्रो बाटो तर भिनाजु तिमीबाट कहाँ छुट्न सक्नु ? अबका प्रत्येक समय, जीवनपर्यन्त उहाँकी विधुुवी तिमी । आङ सिरिङ हुनेगरी घोच्ने काँडासँग, मन प्रफुल्ल हुँदा खोजिने प्यारासँग तिमी सँगसँगै हुनेछ भिनाजुको उपस्थिति । समाज ज्वालासँग सँगसँगै रहनेगरी बचाइराख्छ भिनाजुलाई र झोसिरहन्छ आगो । यो आगो कहिल्यै निभ्ने छैन दिदी । न भिनाजुको अवशान पछि न त तिम्रो जीवनपछि पर्यन्त न आफ्नु जीवनपर्यन्त । हेर्दै गर्नु ! यो ज्वाला कहिल्यै निभ्ने छैन । नलेखेको विधानको धारा प्रयोग हुुनेछ । संस्कारको अगुल्टोमा बाँचेको आगोको झिल्का हर पर्व झोसिन्छ मुखाग्र । तिम्रै खुसीलाई दाउरा बनाएर निरन्तर दन्किरहनेछ ज्वाला ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.