काष्ठमण्डपः एउटा मायावी कथा

काष्ठमण्डपः एउटा मायावी कथा

काठमाडौं मूलतः एउटा मायावी नगर हो । यहाँ एकपटक छिरेपछि निस्कन गाह्रो हन्छ । काठमाडौंमा कामै गर्छ भनी आएका आप्रवासीको करा छोडौं, आफ्नो जिल्लाबाट चार वर्षको लागि भनेर चनाव जितेर आएका जनप्रतिनिधिहरूसमेत चार महिनाको काठमाडौं बसाइपछि गाउँ फर्कन मन गर्दैनन् । काठमाडौंप्रतिको यो आकर्षक अहिले बनेको होइन । उहिलेका देवीदेवताहरूसमेत काठमाडौंप्रति उत्तिकै आकर्षित थिए र त्यही भएर उनीहरू काठमाडौंमा बास बस्न लोभिन्छन् भन्ने बूढापाकाको धारणा छ ।

त्यही भएर पनि होला, गोर्खाली राजा पृथ्वीनारायण शाहले काठमाडौं जितेर यसलाई गोर्खा राज्यमा विलय गर्नको सट्टा आफैं गोर्खा छोडेर काठमाडौंमा राज गर्न आए । गोर्खाली राजाले जितेको कारणले राजधानी त गोर्खा हनपर्ने थियो, तर भइदियो काठमाडौं । त्यसैले केही इतिहासकारहरू यस्तो पनि तर्क गर्छन् ।वास्तवमा गोर्खाले काठमाडौं जितेको होइन, काठमाडौले गोर्खा जितेको हो । वास्तवमा पृथ्वीनारायण शाहले राजधानी बनाएको कारणले काठमाडौं विकसित भएको होइन । बर काठमाडौं उतिखेरै विकसित भइसकेको कारणले पृथ्वीनारायण शाहले यसलाई राजधानी बनाएका हन् ।

काठमाडौंलाई मन्दिरै मन्दिरको सहर भनिन्छ । भनिन्छ, काठमाडौंमा हिँड्दै गर्दा यदि बाटोमा कहीँ ठोकिक्यो भने याद गर्नपर्छ, त्यो पक्कै कनै देवताको मन्दिर हन सक्छ । पक्कै पनि काठमाडौंको मर टोल घमेपछि यो करा भनिएको हनपर्छ । किनकि काठमाडौंको मर टोल यो सहरको सबैभन्दा बढी मन्दिरहरू रहेको क्षेत्र हो । र, यही क्षेत्रमा बनाइएको छ सबैभन्दा परानो सम्पदा काष्ठमण्डप । काष्ठमण्डप शब्द नै पछि ‘काठमाडौं' बन्न गएको हो ।

काष्ठमण्डपको ‘मण्डप' शब्द नै अपभ्रंश हँदै ‘मर' बन्न गएको हो । यो ‘मर' यति शक्तिशाली शब्द हो कि यही शब्दका कारण उक्त टोलको नामै मर टोल बन्न पग्यो । सँगैको अशोक विनायकलाई पनि परिवर्तन गरी ‘मर गणेश' बनाइदियो । साथसाथै टोलमा मरहिटी, मरबहिल आदि जस्ता ठाउँको नामकरण पनि यही शब्दबाट हन गयो ।

गएको महाभूकम्पले उपत्यकाभित्र मात्र कल पाँच सय ३७ सम्पदालाई क्षति पर्‍याएको छ । उपत्यकामा आठ सय ८८ वटा अन्तर्राष्ट्रिय महत्त्वका सम्पदा तथा स्मारक रहेको तथ्यांक छ । महाभूकम्पले काठमाडौंको यही काष्ठमण्डप रहेको हनमानढोका दरबार क्षेत्रलाई धेरै नोक्सान पर्‍याइदियो । त्यहाँ लगभग ९० प्रतिशत सम्पदा पूर्ण रूपमा क्षति भएको छ । क्षति भएका सम्पदाहरूमा सबैभन्दा महत्त्वपूर्ण सम्पदा चाहिँ यही काष्ठमण्डप नै हन गएको छ । काष्ठमण्डप काठमाडौंको मध्यभागमा रहेको एउटा काठको सत्तलमात्र भए पनि यो पूरा काठमाडौंको इतिहासै बोकेको सम्पदा हो ।


काष्ठमण्डप आफैंमा एउटा अनौठो संरचना हो । अहिले पनर्निर्माणको प्रसंगमा राज्यको सम्पूर्ण ध्यान काष्ठमण्डपलाई छोडेर धरहरातिर गइरहेको छ । काष्ठमण्डप छोडेर धरहरालाई काठमाडौंको पहिचान बनाउन मिल्छ ?

काष्ठमण्डप कहिले बनाए ? कसले बनाए ? किन बनाए ? यो वास्तवमा अझै पनि विवाद र बहसको विषय बनिरहेको छ । नेपालमा सायदै मात्र त्यस्तो कनै इतिहासकार होला जसले काष्ठमण्डप अर्थात् ‘मरसतः' बारे लेखेको छैन । बाबराम आचार्य, धनवज्र वज्राचार्य, नरहरिनाथ, नयराज पन्त, डा. महेशराज पन्त, दिनेशराज पन्त, डा. जगदीशचन्द रेग्मी, डा. साफल्य अमात्य, यज्ञपतिमान वज्राचार्य, रमेशजंग थापा, सरेन्द्रमान श्रेष्ठ आदि सबै नाम चलेका इतिहास र संस्कृतिका लेखकहरूले काष्ठमण्डपबारे आ-आफ्नो हिसाबले अन्वेषण गरेका छन् र लेखेका छन् । काष्ठमण्डपबारे यति धेरै इतिहासकारहरूको ध्यान जानको कारण यसको इतिहास, वास्त वा संस्कृतिमात्र होइन । यो त्यही काष्ठमण्डप हो जसको नामबाट राजधानी ‘काठमाडौं' को न्वारान गरिएको छ । काष्ठमण्डपको इतिहास नै काठमाडौंको पनि इतिहास हो ।

केही वंशावलीहरूमा काष्ठमण्डप सत्रौं शताब्दीका राजा लक्ष्मीनरसिंह मल्ल (सन् १६२१-१६४१) ले बनाएको भनी लेखिएको रहेछ । लक्ष्मीनरसिंह मल्ल राजा प्रताप मल्लका पिता हन् । तर, लक्ष्मीनरसिंह मल्लले काष्ठमण्डपको जीर्णोद्धारमात्रै गरेका हन्, यसको निर्माण त त्योभन्दा पनि सयौं वर्षअघि नै भइसकेको थियो भन्ने तथ्य वि.सं. २००४ साल मै प्रकाशित भइसकेको रहेछ । तैपनि विभिन्न पाठ्यपस्तक र पर्यटनसम्बन्धी पस्तिकाहरूमा अहिले पनि लक्ष्मीनरसिंह मल्लको नाम हटेको पाइँदैन ।

तर, विभिन्न समयमा पाइएका ऐतिहासिक दस्तावेजहरूले भने काष्ठमण्डपको निर्माण लक्ष्मीनरसिंह मल्लभन्दा पनि करिब ६ सय वर्षअघि नै भइसकेको प्रमाण दिएका छन् । यसरी सरसर्ती हेर्दा काष्ठमण्डपले केही नभए नि हजारदेखि १२ सय वर्षको लामो इतिहास बोकेको प्रस्ट देख्न सकिन्छ ।

काष्ठमण्डप आफैंमा एउटा अनौठो संरचना हो । नेपालभाषामा यसलाई ‘मरसतः' भनिन्छ । ‘सतः' भन्नाले पाटी वा सत्तल भन्ने बझिन्छ । तर यो अरू पाटी जस्तो सामान्य खालको भने छैन । यो एकदमै खल्ला भएकोले यहाँ अरू सत्तलमा जस्तो मान्छे सत्न खासै मिल्दैन । यहाँभित्र गोरखनाथदेखि विभिन्न भैरव र गणेशका मूर्तिहरू छन् । तर, देवताको मूर्ति भए पनि यो मन्दिर भने होइन । मरसतः निर्माण भएको बेला यसभित्र कनै पनि मूर्ति थिएन । कनै मूर्ति वा वस्त नभएको कारणले नै यसलाई ‘मर' अर्थात् केही नभएको ‘सतः' भनिएको हो भन्नेहरू पनि छन् ।

तर, काष्ठमण्डपको निर्माणमा पूर्णतया तान्त्रिक विधि अपनाइएको छ भन्ने मत राख्ने विद्वानहरू भने ‘मर' शब्द ‘मेर'बाट आएको दाबी गर्छन् । उनीहरूका अनसार, काष्ठमण्डपको निर्माणमा अत्यन्तै गह्य खालका सूक्ष्म विधिहरू अपनाइका छन् जसलाई प्राविधिक भाषामा ‘मेर' भनिन्छ । अत्यन्त गह्य कराहरू काष्ठमण्डपसँग जोडिएको कारणले यसको निर्माणमा ती कराहरू छटाउन नहने पनि दाबी पनि उनीहरूले गरिरहेका छन् ।

काष्ठमण्डपबारे धेरैले विश्वास गर्दै आएको एउटा जनविश्वास के हो भने यो मण्डप एउटै रूखको काठ प्रयोग गरी बनाइएको हो । रूख यति ठूलो थियो कि त्यसबाट पूरा काष्ठमण्डप बनाइसक्दा पनि काठ सकिएन । बाँकी रहेको काठबाट काष्ठमण्डपको छेउमै अर्को एउटा सत्तल पनि बनाइयो जसलाई ‘सिँल्यं सतः' अर्थात् ‘बाँकी रहेको काठको सत्तल' भनिन्छ ।

यसपछि पनि बाँकी रहन गएका काठका टक्राटाक्रीहरू जम्मै यी दई सत्तलहरूको बीचमा एउटा खाल्डो खनी त्यहाँ गाडिएको थियो । त्यसपछि खाल्डोमाथि एउटा डबली बनाइयो । त्यसलाई मर दब भनिन्छ । केही गरी काष्ठमण्डप मर्मत वा जीर्णोद्वार गर्नपर्‍यो भने त्यही खाल्डोबाट परानै काठ झिकी प्रयोग गर्नपर्छ भन्ने कथन छ ।

काष्ठमण्डप बनाउँदा त्यसमा प्रयोग गर्नपर्ने काठहरू जम्मै नजिकैको एउटा बौद्ध बहालमा डंगर बनाई राखिएको रहेछ । त्यो बहाललाई अहिले पनि ‘सिँखंमू बहाः' भन्ने गरिन्छ । नेपालभाषामा ‘सिँ' को अर्थ काठ र ‘खं' को अर्थ डंगर हन्छ । यो बहाल अहिले कमारी चोकसँगै जोडिएर रहेको छ ।
काष्ठमण्डप बनाउन यस्तो अनौठो काठ जन रूखबाट प्राप्त भएको हो त्यो रूखलाई कल्पवृक्ष भनिएको छ ।

यो रूखको हाँगा एक किलोमिटरसम्म फैलिएको थियो रे ! त्यतिबेला काठमाडौंमा हरिसिद्धिको जात्रा हेर्न कल्पवृक्ष पनि मान्छेको भेषमा आएका रहेछन् । एकजना तान्त्रिकले त्यो करा थाहा पाई कल्पवृक्षमाथि तारण लगाएर उनलाई यहीँ कैद गरिदिएछन् । त्यसपछि उक्त तान्त्रिकले ‘यो ठाउँमा तेत्तिसकोटी देवतालाई बास गराउन मिल्ने एउटा ठूलो संरचना बनाउने विचार छ, त्यसको लागि कल्पवृक्षको काठ चाहियो' भनी माग गरेछन् । उनको मागअनसार, कल्पवृक्षले एउटा बीउ छोडेर गएछन् । तान्त्रिकले त्यही बीउबाट उम्रेको वृक्ष काटेर काष्ठमण्डप बनाए । काष्ठमण्डप बनाइसकेपछि उनले तेत्तीसकोटी देवतालाई आह्वान गरी त्यहीँ बास गराए ।

उनले देवताहरूलाई काष्ठमण्डपको प्रतिष्ठा नसकन्जेल फर्कन नपाइने बाचा गराए । र, प्रतिष्ठा चाहिँ नन र तेलको भाउ एउटै भएपछि मात्रै गर्ने करा पनि सनाए । तर, नन र तेलको भाउ कहिल्यै समान नहने रहेछ । त्यसैले तेत्तीसकोटी देवताहरू पनि फर्कन नपाई अहिलेसम्म पनि काष्ठमण्डपमै बास बसिरहेका छन् भन्ने जनविश्वास छ । त्यसैले काष्ठमण्डपलाई एकचोटी घमेपछि तेत्तीसकोटी देवतालाई नै घमेसरह पण्य प्राप्त हन्छ भनिन्छ । त्यो काष्ठमण्डप बनाउने तान्त्रिकको नाम चाहिँ कसैले ‘बोसेत' भनेका छन्, कसैले लीलावज्र वज्राचार्य भनेका छन् ।

कोहीचाहिँ काष्ठमण्डप नाथ सम्प्रदायका एक सिद्ध ‘लइपा'ले बनाएको हो भन्ने दाबी पनि गर्छन् । नाथ सम्प्रदायका ८४ सिद्धमध्ये लइपा एक हन् । लइपाले काष्ठमण्डप बनाएको कारणले नै त्यहाँ भित्र गोरखनाथको मूर्ति रहेको दाबी उनीहरूको छ ।

देशकै यस्तो महत्त्वपूर्ण सम्पदा वैशाख १२ को महाभूकम्पमा ढल्यो । तर, अहिले पनर्निर्माणको प्रसंग आउँदा भने राज्यको सम्पूर्ण ध्यान काष्ठमण्डपलाई छोडेर धरहरातिर गइरहेको छ । भर्खरैमात्र नयाँ निर्माण हने नयाँ धरहराको नक्सा सार्वजनिक गरियो । अब खिचापोखरी क्षेत्रको ४२ रोपनी जग्गामा ३ अर्ब लगानी गरी नयाँ धरहरा बनाउने योजना सरकारले बनाएको रहेछ । सम्पदा क्षेत्रमा भएको यत्रो विशाल क्षतिपछि राज्य, सर्वसाधारण र यहाँसम्म कि मिडियाको समेत ध्यान धरहरामा गएर अडिएको देख्दा उपत्यकावासीको मनमा अर्को परकम्प गइदिएको छ । साथै यसले हाम्रो ‘सम्पदा चेत'को दायरालाई पनि प्रष्ट्याइदिएको छ ।
भर्खर दई सयवर्षे इतिहास बोकेको धरहरा नेपालको मौलिक सम्पदासमेत नभएको तथ्य सार्वजनिक भइ नै सकेको छ । महाभूकम्पले धरहराभन्दा पराना, धरहराभन्दा महर्‍वपूर्ण र धरहराभन्दा ऐतिहासिक अरू धेरै सम्पदाहरू ध्वस्त पारेको छ । तर, पनि हाम्रो ध्यान अझै पनि केवल धरहरामा किन केन्द्रित छ ? राष्ट्रसंघीय निकाय यनेस्कोले नेपालको सातवटा सम्पदालाई विश्व सम्पदाको सूचीमा राखेको छ ।

त्यो सातवटामा धरहरा पर्दैन । योबाहेक अर्को १५ वटा महर्‍वपूर्ण स्थलहरूलाई भविष्यको विश्व सम्पदा भनी सरकारले आवश्यक पहल गरिरहेको छ । त्यो १५ वटामा पनि धरहरा पर्दैन । पर्यटन नेपालको लागि विदेशी मद्रा आर्जन गर्ने सबैभन्दा ठूलो उद्योग हो । तर, नेपालमा आजसम्म एउटै पनि त्यस्तो पर्यटक आएको छैन होला जसको मूल उद्देश्य काठमाडौंको धरहरा हेर्न हो । यति हँदाहँदै पनि विश्वभरि किन धरहरालाई नै भूकम्पको प्रतीक बनाएर प्रचार गरियो ?
काठमाडौंका रैथानेहरू यसलाई ‘सांस्कृतिक पूर्वाग्रह' ठान्दछन् । मल्लकालीन सम्पदाहरूलाई छोडेर शाहकालीन सम्पदालाई महत्व दिने ‘महेन्द्रवादी' सोचको निरन्तरता ठान्छन् यसलाई काष्ठमण्डपका रैथानेहरू ।

यसका पछाडि एउटा विजित र अर्को विजयी देशको शासकीय मानसिकताले काम गरिरहेको आरोप पनि काठमाडौंवासीको छ । भलै यो आरोप यथार्थभन्दा पनि मनोवैज्ञानिक बढी होला । तर, यसमा पटक्कै सत्यता छैन पनि भन्न सकिन्न ।

भूकम्प आउँदा धरहरा ढल्न त स्वाभाविक नै थियो । किनकि त्यसको उचाइले नै भूकम्पको झट्का थेग्न दिँदैन । १९९० सालमा पनि ढलेकै थियो, अहिले पनि ढल्यो, यदि यो पनर्निर्माण भयो भने अर्को भूकम्पमा पनि त्यो ढल्छ नै । धरहरा काठमाडौंको ‘माटो सहाउँदो' संरचना होइन । न यो काठमाडौंको मौलिक वास्त नै हो । पाँचतल्ले घर बनाउन नहने काठमाडौंको जमिनमा नौ तल्ले धरहरा यदि कसैले बनाउँछ भने उसले काठमाडौंलाई बझेकै छैन भन्दा फरक नपर्ला । धरहरालाई नेपालकै एकमात्र सम्पदा ठान्नबाटै थाहा हन्छ, उनीहरूको सांस्कृतिक चेतना अहिलेसम्म परिपक्व भइसकेको छैन ।

जो नेपालको पहिचान बोक्ने सम्पदा हो, जो नेपालको इतिहास बोल्ने सम्पदा हो, जो देशमा पर्यटक भित्र्याउने सम्पदा हो ती सम्पदाको महत्व बझ्ने चेतनाकै कमी हामीसँग रहेको देखियो ।

धरहरालाई जसले भूकम्पको प्रतीक बनाए उसले पनि धरहराको सांस्कृतिक महत्व भन्दा पनि त्यसको उचाइ हेरेर यस्तो गरेको भान हन्छ । यदि धरहरा साँच्चै त्यति नै ठूलो सम्पदा हो भन्ने लागेको भए त्यहाँ सर्वसाधारणलाई चढ्न किन दिइयो ? पार्क र पोखरी सञ्चालन गरेजस्तै धरहरा सञ्चालन गर्ने ठेक्का किन व्यापारीलाई दिइयो ? राष्ट्रिय महत्वका सांस्कृतिक सम्पदाहरू संरक्षण गर्ने जिम्मा राष्ट्रको हो कि व्यापारीको ? रातो जति राम्रो भनेजस्तै अग्लो जति ठूलो भन्ने बालमनोविज्ञानमा आधारित भएर धरहरालाई भूकम्पको प्रतीक बनाएको देखिन्छ ।

धरहराले काठमाडौंको पहिचान बोक्दैन । बोक्ने त काष्ठमण्डपले नै हो । धरहरालाई काठमाडौंको पहिचान बनाउन खोज्न भनेको काठमाडौंको पहिचान मेटाउन खोज्न हो ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.