‘लेखक गुटमा होइन सिर्जनामा बाँच्छ

‘लेखक गुटमा होइन सिर्जनामा बाँच्छ

माड्साब तपाईंको ‘गाउँ हराएको साँझ'को दोस्रो संस्करण आउँदै रहेछ । आख्यानको बजार चम्किएको बेला कविताको पनि नयाँ संस्करण आउन त चानचने करो भएन । खासमा के हो कविता भनेको ? कविता आख्यानभन्दा कमजोरै हो त ?

-‘गाउँ हराएको साँझ' गत वर्ष साउनमा निस्केको हो । एक वर्षमा एक हजार कपी सकिएको छ । यति जाबो करालाई लिएर खसी हन कि दःखी ? दोस्रो संस्करण आउने/नआउने करा प्रकाशकको हातमा छ । मेरो अनभवले के बतायो भने, कनै स्टल वा पसलमा पगेर कविताको किताब किन्ने मान्छे निकै कम छन् । जता गए पनि कवि नै भेटिने यो मलकमा कविताचाहिँ टाक्सिन आफैंमा विरोधाभासपूर्ण करा हो । यहाँले भन्नभएजस्तो आख्यानको बजार चम्किएको होइन, चम्काइएको हो । प्रकाशक, वितरक र बिक्रेता कविताप्रति उदासीन देखिन्छन् भने आख्यानप्रति हल्का लचक ।

उनीहरू व्यापारी हन् तर कविता कनै व्यापारमात्रै होइन । नाफा नहने करामा उनीहरू किन लगानी गरून् ? जसले जतिसकै फूर्ति गरे पनि कविता अलिअलि बिक्ने भनेको विमोचन, अन्तरसंवाद र पस्तक प्रदर्शनीमा मात्रै हो । व्यक्तिगत सम्पर्क र बसउठ अनि मिडियाबाजीले पनि कविताको बिक्री वितरणमा केही प्रभाव पर्ला । कविता साहित्यको मियो हो । कविता आख्यानभन्दा कमजोर विधा होइन । बिक्रीवितरणलाई मात्रै हेरेर कवितालाई कमजोर विधा भन्न मिल्दैन ।
तपाईंलाई चारैतिर छिरलिएको देखिन्छ । पहिले रेडियो नाटकमा जम्नभाथ्यो । फेरि गीततिर हान्निनभो । अनि कवितामा पनि आफ्नो स्पेस बनाउनभएको छ । अखबारी लेखन र बालसाहित्यमा पनि कदिरहनभएको छ । यसरी सबैतिर छास्सछस्स पार्नभन्दा एउटैमा साम्राज्य जमाए हन्न र ? करो के हो ?
-मलाई लेखनको कनै निश्चित घेरामा बाँधिएर बस्न सकस हन्छ । जन-जन समयमा जे-जेमा मन रम्यो म त्यही लेख्दै आएको छ । प्रकटमा जे देखिए पनि मैले सबैभन्दा बढी लेखेका विधा कविता र गीत नै हन् । अब रह्यो साम्राज्यको करा । मलाई आफ्नै मनको मालिक हन पाए पग्छ ।

लेखक कविहरूबीच चरम गटबन्दी छ । समूह छ । तपाईं कनै समूहतिर पनि देखिनहन्न । अनि सबैतिर पनि देखिनहन्छ । आफ्नो अस्तित्वको लागि त समूह नभई हँदोरहेनछ नि, होइन । के भन्नहन्छ ?

-मलाई राम्ररी थाहा छ, लेखकलाई बचाउने गटले होइन, साधना र सिर्जनाले हो । हनसक्छ कहिलेकाहीँ गटले साधनामा पनि थोरबहत मद्दत पग्ला । मलाई भने गटबन्दीमा लाग्ने फर्सदै भएन । मलाई पनि साथीहरूसित हिँड्ने, गफिने, छलफल गर्ने रहर छ तर यो मामिलामा म अलि कमजोर छ । तर गट नभए पनि अहिलेसम्म मलाई चलेकै छ ।

समूह या गटबन्दीकै करा गर्दा प्रगतिशील र प्रजातान्त्रिक भन्ने÷भनाउने आधारमा लेखकहरूका संगठनहरू छन् । हरेक असल सिर्जना प्रगति र परिवर्तनकै पक्षमा हन्छ, तपाईंका रचना पढ्दा यस्तै भान हन्छ । तैपनि तपाईं कनै पनि लेखक, कविका संगठनमा देखिनहन्न । तपाईंलाई वैचारिक स्पष्टता नभएको मानिस भन्नेहरू पनि छन् । तपाईंलाई यसको आवश्यकता नभएको हो कि ?

-कसैको झन्डा बोक्दैमा कोही प्रगतिशील वा प्रजातान्त्रिक हन सक्दैन । ऊ पार्टीको राम्रो कारिन्दा, प्रवक्ता या लेखनदास बन्न सक्ला र साहित्यको आवरणमा राजनीतिक फाइदा लट्न सक्ला । कनै राजनीतिक स्कलिङको एकोहोरो आलाप उराल्दैमा कोही ‘वैचारिक स्पष्टतासहितको लेखक' कहलिन सक्दैन । झन्डाको स्वभावले भन्दोरहेछ, ‘तिमी मेरो दिमागले सोच । तिमी मेरो दिलको भावनाले लेख ।' म आफ्नै दिलको भावनाले यहाँका शोषित-पीडित मानिसको आवाज लेख्न चाहन्छ । यहाँले आफैं भनिसक्नभएको छ, हरेक असल सिर्जना प्रगति र परिवर्तनको पक्षमा हन्छ । थप करा मैले के पनि देखेँ भने गट र संगठनमा लाग्ने कतिपय साथीहरूले साहित्यलाई गटगत स्वार्थको सीमित घेरामा थन्नभएको छ । मलाई यत्ति थाहा छ, म पनि परिवर्तनलाई प्रेम गर्छ । भन्नेहरूले जेसकै भनून् म मेरो विवेक र स्वतन्त्रतालाई सीमित घेरामा बाँधेर राख्न चाहन्न ।

अहिलेको लेखनमा विभिन्न वर्ग-समदायका आदिवासी, सीमान्तकृत, वहिस्कृत स्वरहरू, संस्कृति, मिथक र बिम्बहरू उजेलिन थालेका छन् । तपाईं एउटा परम्परागत खस-ब्राम्हण समदायको मान्छे । फेरि राजधानी उपत्यकाको काँठे पर्नभयो । साहित्य सिर्जनामा लागिरहन अनि नयाँपन दिन गाह्रो छैन तपाईंलाई ?

-काठमाडौं भनेको रिङरोडभित्र मात्र होइन । काठमाडौंभित्र पनि धेरै दर्गम गाउँ छन् । त्यहाँ धेरै कष्ट र दरहता छन् । काठमाडौंको दर्गमता नदेख्नेहरूप्रति मेरो खेद छ । त्यसमाथि पनि काठमाडौं चौतर्फी चाप र चेपवामा छ । उपत्यकाभित्रको ट्याग लागेका यहाँका कयौं मानिस अनेक सेवासविधाबाट बञ्चित छन् । एउटा सानो उदाहरण, कीर्तिपरमा अवस्थित त्रिविमा पग्न ५,६ घन्टा समय लाग्ने ठाउँहरू काठमाडौं उपत्यकामा अनेक छन् । त्यहाँका विद्यार्थी स्नातकोत्तर पढ्न घरबाट ओहोरदोहोर गर्ने कनै सम्भावना छैन । उपत्यकाभित्रैको ट्याग लागेकाले होस्टलमा बस्न पनि पाउँदैनन् । न्यरोड र बानेश्वरलाई हेरेर सबैलाई एउटै व्यवहार गर्न अन्यायमात्र होइन घनघोर अत्याचार हो ।

यहाँ पनि त अन्याय, अत्याचार, गरिबी, शोषण र विभेदका डरलाग्दा शृंखला छन् । विभिन्न वर्ग, समदाय, आदिवासी, सीमान्तकृत र वहिष्करणमा परेका मानिस छन् । साथै समृद्ध संस्कृति, मिथक र बिम्बहरू छन् । लेखनमा नयाँपन दिनका लागि कनै अमक स्थान र परिवार महत्त्वपूर्ण सर्त होइन । लेखनको पहिलो सर्त व्यक्तिभित्रको प्रतिभा हो । क्षमता र प्रतिभा नभएको मानिसले मात्रै यस्ता बहानामा रने हो । प्रतिभाको कनै जात, धर्म र भौगोलिक सीमा हँदैन भन्ने मेरो मान्यता हो ।


नयाँ राष्ट्रिय गान लेखनमा दोस्रो भएपछि तपाईंमा खसीभन्दा पनि प्रथम नभएकोमा हतासा, निरासा र लघताभास देखियो । काठमाडौंको बाहन भएकाले पनि प्रथम नभएको चर्चा भए । पछि राष्ट्रिय गानका द्वितीय स्रष्टाकै रूपमा पनि तपाईंको राम्रो छवि र परिचय बनेको पाइयो । यसबारे केही भँडास पोख्न छ कि माड्साब ?

-प्रतियोगितामा भाग लिनेले जित्छ भनेरै उपस्थिति जनाएको हन्छ । मैले हारेको होइन, नजितेको हो । यसबीचमा अनेक हल्ला र टीकाटिप्पणी भए । यसमा मेरो केही गनासो छैन । संगीत भरिसकेपछि औपचारिक रूपमा राष्ट्रियगान घोषणा गर्ने सभामा भने हामीलाई वास्तै गरिएन । जबकि यसमा स्वर दिने २० भन्दा बढी कलाकारलाई समेत बोलाएर सम्मान गरियो । आफूलाई नबोलाइएप्रति भने मेरो गनासो थियो । यहाँले भन्नभएजस्तो हतासा, निराश र लघताभास ममा पटक्कै थिएन र कहिल्यै हने पनि छैन । राष्ट्रियगानमा दोस्रो भएपछि मेरो छवि राम्रो भएको जन भनाइ राख्नभयो, यसमा मेरो सहमति छैन ।

सम्मान, परस्कार, प्रज्ञा प्रतिष्ठानका गतिविधि तथा नेपाली समाजको पठन-संस्कृति र आफ्ना लेखन योजनाबारे के छन् तपाईंका मत ?

-म जहाँ जन्मेँ, त्यो काठमाडौँ उपत्यकाभित्रको दर्गम गाउँ हो । पहिले यसलाई सँडाल भन्थे अहिले नगरकोट नगरपालिका भन्छन् । सरकारले नगरपालिका घोषणा गरे पनि मेरो घरसम्म एम्बलेन्स र दमकल दवै पग्दैनन् । मेरो कर्मथलो भने काभ्रे हो । त्यसैले म आफूलाई कनामा बसेर लेख्ने मान्छे भन्न रचाउँछ । विगतमा प्रतियोगितामा भिडेर केही परस्कार जितेको हँ । मलाई सम्मान र परस्कारको खासै चिन्ता छैन । यो भागदौडबाट टाढै छ । मेरो एउटै ध्येय यो छ, म राम्रो लेख्न सकँ । अन्य गविविधिबाट पनि म टाढा छ । मेरो किताब ‘गाउँ हराएको साँझ' चपचाप आयो र सकियो ।

पस्तकका लागि कनै देश दौडाहा, अन्तरसंवाद या छलफलका कार्यक्रम हन सकेनन् । मेरा अनन्य मित्र ज्योति अधिकारीले सौजन्य नगरिदिन भएको भए यसको विमोचनसमेत हने थिएन । प्रज्ञा प्रतिष्ठानको बारेमा मैले के थप्न ? सबै ह्वाङ्गै छ । पछिल्लो समय निजी स्तरमा पस्तक प्रदर्शनी, अन्तरसंवाद र छलफलका कार्यक्रम बढ्न थालेका छन् । लेखक-प्रकाशकको सक्रियता पनि बढेको छ । एकल कवितावाचन र नाटक मञ्चनका गतिविधि बढेका छन् । राष्ट्रिय-अन्तर्राट्रिय स्तरमै साहित्यिक आदानप्रदान र बृहत् सम्मेलन हन थालेका छन् । यस्तो देख्दा एउटा स्रष्टाका नाताले खसी लाग्न स्वाभाविकै हो ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.