तीन स्तरीय पञ्चायत व्यवस्था किन ?

तीन स्तरीय पञ्चायत व्यवस्था किन ?

चुचुरोबाट

दार्जिलिङ पहाडले भारतको संविधानले नै दिएको तीन स्तरीय पञ्चायत व्यवस्था नदेखेको र नपाएको लगभग २५ वर्ष नै भयो । धेरै गुमायौं । सिलगुढी खोसेर लगे, केन्द्र सरकारको सैयौं करोडबाट वञ्चित रह्यौं, चिया कमान र गाउँघर गरिबीमा डुबे, देशको मूलधारबाट अझै टाडा भयौं । दार्जिलिङ पहाडलाई लथालिंगै बनाउने बंगालको सपना लगभग पूरा नै भयो ।

यस्तो किन भयो ? यहाँ तीन स्तरीय पञ्चायती व्यवस्था किन आएन ? अब के गर्नुपर्ने हो ? राजनीतिक दल र नेतागिरीदेखि माथि चढेर कोट्याउनुपर्छ, बुझ्नुपर्छ र गहिरो समस्याको हल निकाल्नुपर्छ ।

गोर्खाल्यान्ड आन्दोलनअघि दार्जिलिङ जिल्लामा एउटा बलियो जिल्ला परिषद् थियो । गाउँ, कमान, बस्तीका सबै मिलेर ग्राम पञ्चायत, पञ्चायत समिति र जिल्ला परिषद् बनाउँथे । जिल्ला परिषद्बाहेक पनि पर्वतीय विकाससम्बन्धी विभाग र अन्य विभिन्न विकाससँग जोडिएका संस्थाहरू थिए ।

गोर्खाल्यान्ड आन्दोल अन्त्यमा आएर दार्जिलिङ गोर्खा पार्वतीय परिषद्को रूपमा समाप्त भयो । भारतमा पञ्चायत व्यवस्थालाई अझै सुगठित र जनताकेन्द्रित बनाउन संविधानमा व्यापक संशोधन ल्याइयो । तीन स्तरीय पञ्चायती व्यवस्थालाई देशभरि नै अनिवार्य गरियो ।

नयाँ एवं घतलाग्दो व्यवस्थाहरू अघि ल्याइयो । महिलाका निम्ति पञ्चायत चुनावमा ३३ प्रतिशत आरक्षण, अनुसूचित जाति र जनजातिलाई उनीहरूको संख्याअनुसार आरक्षण र पञ्चायतसम्म विकेन्द्रीकरण गरिएर पाठशाला, बाटोघाटो, पानी, जंगल, कृषि सबै सम्हाल्ने र विकास गर्ने अधिकारहरूसमेत पञ्चायतलाई दिइयो । सिंगो देश नै रमायो । पञ्चायतको घाम चारैतिर लाग्यो । विकास चौतर्फी दिशातिर पुग्यो ।

गाउँगाउँले अधिकार पाए । एउटा राष्ट्रमै नौलो कुरो भयो । पञ्चायतसम्बन्धी एउटा छुट्टै मन्त्रालय नै बन्यो । भारतभरि नै फेरि विभिन्न राज्यमा पञ्चायत विभागहरू पुगे । भारत सरकारले राज्य सरकारलाई विकास कोष नदिई सीधै पञ्चायतमा पुर्‍याइदियो ।

दार्जिलिङमा भने पञ्चायत व्यवस्था पुगेन । किनकि तिनताका दागोपापका अध्यक्षले भारत सरकारसँग अपिल गरे कि यो व्यवस्था यहाँ ल्याइएको खण्डमा दागोपापको अस्तित्व नै नरहने भयो । यसरी बंगाल सरकारले अध्यक्षलाई अझै लट्पटाउन छिटोछिटो संविधानको भाग ६ को धारा २४३ को ३(ए) अनि ३(बी) हाल्न लगाए । यसअन्तर्गत संविधानबाटै दार्जिलिङ पहाडी क्षेत्रमा तीन स्तरीय पञ्चायती राज लागू गर्नमा रोकटोक लगाउँछ ।

दागोपापका अध्यक्षले यति ठूलो र आघातपूर्ण भूल किन गरे ? सबै सोध्छन् । तीन प्रमुख कारणले यो काम गरे । प्रथमतः दागोपापको जो सन् १९८८ सालमा एक्ट (कानुन) बन्यो । यसको मूल आधार नै जिल्ला परिषद् थियो । जिल्ला परिषद्मा परेका सबै प्रावधानहरू दागोपाप एक्टमा बंगाल सरकारले अति नै र्धूतरूपमा हालेका थिए ।

दागोपापलाई केवल एउटा जिल्ला परिषद्को अधिकार र शक्तिबाहेक बंगाल सरकारले वास्तवमा केही दिएन । अध्यक्षलाई पछि पञ्चायतको एक्ट बन्दा बंगालका अधिकारीहरूले यो कुरो बताए र संविधानको रोकटोकको बाटो देखाइदिए । अध्यक्षले त्यही गरे, जो बंगालले गर्न लगायो । अरू उपाय नै थिएन ।

दोस्रो, बंगालले यो किन गर्न लगायो ? बंगाललाई दार्जिलिङ पहाडबाट यसै जिल्ला पर्ने सिलगुढी कसरी सधैंभरिका लागि छुटाऔँ र पछि गोर्खाल्यान्ड मागे भने सिलगुढी तात्तिँदै नतातिने कसरी बनाऔँ भन्ने रणनीतिमा यो पञ्चायत व्यवस्था र संविधानको मौका मज्जैले फेला पर्‍यो । लाठो पनि भाँचिएन, सर्प पनि मर्‍यो ।

संविधानमा धारा ३(ए) पर्नसाथ सिलिगुढीलाई महकुमा परिषद् बनाइयो । महकुमामा पनि कहिले जिल्ला परिषद् हुन्छ ? यो संविधानमै नभएको कुरो गैरकानुनी हो । तर यसलाई कानुनको बोरामा लट्पटाउन बंगाल सरकारले सन् १९७३ को बंगाल पञ्चायत एक्टमा शीघ्र संशोधन ल्यायो ।

यस संशोधनलाई एस एक्टको अध्याय १७(ए) का धारा १८५ए र १८५बीअन्तर्गत ल्याइयो । दसकौंदेखि दार्जिलिङको अंग र पहाडबासी नै धेरै समयसम्म बहुसंख्यक रहेको सिलिगुढी बंगालले यसरी अलग बनाए । एउटै लक्ष्य थियो- छुट्टै राज्यको मागलाई कसरी पहाडी क्षेत्रको मात्रै माग देखाउँदै भविष्यको माग र आन्दोलनलाई साँघुरो बनाउने र नदिने ? सन् १९६२ देखि सन् २०११ सम्म जस्तो प्रकारले सिलिगुढीको जनसंख्या वृद्धि भयो, सो भारतमा सायद कहीँ पनि भएको देखिँदैन ।

तेस्रो, बंगालले भागबन्डा गर्‍यो । पुरानो जिल्ला परिषद्को धनसम्पत्ति, कार्यालय, कर्मचारी, जमिन र विकास कोष दागोपाप र महकुमा परिषद्ले बाँडचुड गरे । दागोपापको अध्यक्षलाई सिलिगुडी छोडिदिएको सट्टामा केही संख्यामा मोजाहरू दिए ।

अझै अध्यक्ष खुसी होस् भनी बंगालको पञ्चायत एक्टमै एउटा यस्तो प्रावधान हालिदिए, (१८५ए ६) जसअन्तर्गत पहाडी क्षेत्रमा ग्राम पञ्चायत र पञ्चायत समितिलाई कामै नलाग्ने बनाइदिए । अध्यक्षले आफ्नो चौकी त बलियो बनाए, तर सबैका घरका छाना चुहिने बनाइदिए ।

यसरी दार्जिलिङ संविधानले दिएको पञ्चायती व्यवस्थाबाट टाढियो र बंगाल सरकारले निचोरेर दिएको दागोपापको झुप्रा ताप्ने भए । २५ वर्ष पञ्चायत व्यवस्था लागू नगरिँदा के भयो यहाँ ? गाउँबस्ती, कमान सबैमा भारत सरकारको ८०-८५ विकास कार्यक्रमहरूमध्ये दुईचारवटा पुगे ।

बीपीएल कार्ड पाउनेले पनि रासन पाएनन् । नेताले जनतालाई माग्ने बनाए । नेता शक्तिमान भए जनता उजाड भए । हाम्रा गाउँबस्ती र कमानमा जनसाधारण खुम्चिएर चाउरी परे अनि रुखा-सुक्खा भए । भारत सरकारले दिने कामभन्दा पनि ३-४ हजार करोड रुपैयाँ सिलिगुढी मात्रै पुग्यो । अर्कोतिर महकुमा परिषद् पुस्तिए । चार-पाँच स्रोतबाट विकास कोष हासिल गर्ने भए । पहाडेहरू पनि सिलगुढीमा विकास छ भन्दै त्यतैतिर लागे । तर पहाडकाहरू मिचिए–थिचिए ।

अर्को आन्दोलन भयो, जसले गोर्खाल्यान्ड क्षेत्रीय प्रशासन (जीटीए) जस्ता मेरुदण्ड नभएका, महत्वहीन र दिशाहीन अनि प्रभावरहित व्यवस्थालाई जन्म दियो । योभन्दा त राम्रो संविधानले दिएको जिल्ला परिषद् नै हुन्थ्यो कि ? कम से कम संविधान त छ त्यहाँ, सुरक्षा र संरक्षणको लागि ।

नेताहरू यतै कुदे, उतै हाम फाले लडीबुडी गरे । नेताहरूका फ्यातुलोपन देखेर बंगाल सरकारले तामाङ, राई, लिम्बू, क्षेत्री, बाहुन, कामी, दमाई, भोटे, लाप्चे सबैलाई एउटै मञ्चमा आफ्नै संगीत र सुरमा नचाइदिए । जात-जात नाच्यो, थाक्यो र टुक्रियो ।

दार्जिलिङ जिल्लाको लागि तीन स्तरीय पञ्चायती व्यवस्था नै विकासको एउटा ठूलो औषधि हो । हाम्रै जिल्ला परिषद् हुनुपर्छ । दुई स्तरीय पञ्चायती व्यवस्था भनेको बाबु-आमा नभएका नानीहरूलाई छरछिमेकका बाजेबज्यैले रेखदेख गरेको जस्तै हो ।

बंगालले त्यही टुहुरा नानी भएको हेर्न चाहन्छ, दार्जिलिङ पहाडलाई, ताकि आफ्नो मनोमानी जारी रहोस् । भक्कु, विकासको ढोल पिट्न चाहन्छ र भविष्यको सपना देखाउन चाहन्छ तर दिनुचाहिँ त्यही इस्कुसको घारी र भलायो नेवाराको रुख दिन चाहन्छ । दुई स्तरीय पञ्चायती व्यवस्था कसले स्याहार्छ ?

यसमा कसले नीति बनाउँछ, कसले कहाँबाट विकास कोष ल्याउँछ र कसले दार्जिलिङलाई भारत र विश्वसँग जोड्छ । अनि त फेरि कसले छुट्टै राज्यको लागि लड्छ । यहाँ अनेकौं पञ्चायत समिति हुन्छन्, अझै बढी संख्यामा ग्राम पञ्चायत हुन्छन् । कसले नेतृत्व लिन्छ, कसले दिशानिर्देश गर्छ र कसले जिल्ला बनाउँछ । भोलि कालिम्पोङ जिल्ला भएको खण्डमा एउटामा जिल्ला परिषद् र अर्कोमा दुई स्तरीय पञ्चायत । त्यस्तो व्यवस्था कस्तो होला ?

कानुनले नै यहाँ तीन स्तरीय व्यवस्था दिन्छ । संविधानले र बंगालको पञ्चायत एक्टले नै तीन स्तरीय व्यवस्था दिन्छ । हामी दार्जिलिङ डुबर्स युनाइटेड डेभलपमेन्ट फाउन्डेसन (डीडीयूडीएफ) र यसका सहयोगी दलहरू सबैले गत लोकसभाको चुनाव लड्दा बारम्बार यी कुरा जनतालाई बतायौं । जनताले दुःख नै रोजे । हामीले भनेका कुरा सुन्नै मानेनन् । डीडीयूडीएफले एनडीएको सरकार बनेको १५ दिनभित्रै प्रधानमन्त्री नरेन्द्र मोदीलाई यसबारे विस्तृत पत्राचार गर्‍यो । केही गर्नु पर्दैन ।

सन् १९८८ को दागोपाप अधिनियमलाई १४ मार्च २०१२ मा जारी गरिएको जीटीए एक्ट अन्तर्गत धारा ७४ (पृष्ठ २८) ले सीधा खारेज गरेको छ । अनि जीटीए एक्टअन्तर्गत नै धारा ३४-३६ (पृष्ठ १७-१८) ले यस क्षेत्रमा तीन स्तरीय पञ्चायत व्यवस्था लागू हुने कुराको प्रावधान राखेको छ ।

दागोपाप एक्ट खारिज हुनासाथ कानुनअनुसार भारतको संविधानको भाग ९ को धारा २४३ एम ३(ए) अनि ३(बी) प्रभावहीन हुन्छ । यो कुरो भारत सरकारको छैटौं अनुसूची कमिटीको म सदस्य हुँदा दागोपापका अध्यक्षलाई स्पष्ट पार्न चाहन्थ्यौं । तर उनी कमिटीले डाकेको एउटा सभामा पनि उपस्थित हुन मानेनन् । यो कुरो प्रस्ट पार्दै लोकसभा र राज्यसभाका अध्यक्ष, कानुनमन्त्री र सचिव र बंगाल सरकारका कानुनमन्त्री र सचिवलाई पत्राचार गर्नुपर्ने हो ।

पत्रहरूमाथि ठीकसँगले जवाफ नपाइएको खण्डमा संविधान विशेषज्ञहरूसँग बसी अबउप्रान्त गरिनुपर्ने कुरा कार्यक्रम बनाइनुपर्ने हो । यस प्रभावहीन र नचल्ने यो संविधानको धारा हटाउन कोही पनि हिच्किचाउने छैन । यहाँ दुइटा अड्चन हुन सक्छन् । किन जीटीएका अध्यक्षले यो कुरोलाई अघि नै बढाएन ?

किनकि उसको पनि दागोपापको अध्यक्षजस्तै एकलौटी विचार भएकाले । यो धारा हटाइएको खण्डमा र यहाँ तीन स्तरीय पञ्चायती व्यवस्था ल्याइएको खण्डमा जिल्ला परिषद्ले जीटीएलाई अर्थहीन र अस्तित्वहीन बनाइदिन्छ र अध्यक्षको मोल नै हुँदैन भनेर हो कि ? अर्को कारण, बंगाल सरकारलाई डर भयो कि जिल्ला परिषद् बनेको खण्डमा फेरि सिलिगुढी दार्जिलिङको विकास व्यवस्थामै फिर्ता जाने हो कि ? गएको खण्डमा छुट्टै राज्यको मागमा ठूलो सघाउ पुग्ने हो कि ?

गोरामुमो एक प्रतिनिधिले भावनाको डोकोमा चुर्लुम्म डुबेर एउटा खरी नभएको मादल बजाइरहन्छ । उसको भनाइअनुसार संविधानको धारा २४३ एम दार्जिलिङ गोर्खा हिल काउन्सिल शब्द परेकाले यसले गोर्खालाई संविधानमा चिनारी दिन्छ अरे । अनि यस धारालाई संशोधन गर्नासाथ गोर्खाको अस्तित्व मेटिन्छ रे ।

त्यहाँ गोर्खा शब्द ‘गोर्खा'जातिको योगदान र महत्वलाई सम्बोधन गरेर हालेको होइन । यो शब्द त्यहाँ एउटा संस्था वा परिषद्को नाममा परेकाले गर्दा पसेको हो । ‘गोर्खा'शब्द नभएर त्यहाँ दार्जिलिङ पिपल्स हिल काउन्सिल भएको भए, ‘पिपल्स'शब्द पर्ने थियो । यो सोच नै दिशाहीन र आधारहीन सोच हो । कसैलाई पनि सोधे हुन्छ । गोर्खाहरूले भारत निर्माणमा दिएको योगदान र महत्वलाई दिनुपर्ने आदर सत्कारसँग संविधानको आठौं अनुसूचीमा सचेत भएर भारत सरकारले हालेका छन् ।

हाम्रो अगाडि एउटा ठूलो मौका छ– फेरि जिल्ला फर्काएर ल्याउने, सिलिगुढी हाम्रै बनाउने र दार्जिलिङमा विकासको मूल फुटाउने । तर सबै राजनीतिक दलहरू एकै मञ्चमा आउनुपर्छ ।

‘गोर्खा'शब्द राख्नलाई २५ वर्ष पञ्चायतहीन व्यवस्था दार्जिलिङमा नल्याउनु असंवैधानिक र दुःखमय स्थिति हो । गोरामुमोको उनी प्रतिनिधिको चित्त बुझाउन भारत सरकारले २४३ एम(३) मा संशोधन गर्दा ‘स्याल नाउ एपलाई टु दार्जिलिङ गोर्खा हिल काउन्सिल'पनि भन्न सक्छ । ताकि तीन स्तरीय पञ्चायती व्यवस्था आओस् र ‘गोर्खा'शब्द पनि बसोस् । अभाग्यवश दार्जिलिङ गोर्खा हिल काउन्सिल नै जीटीएको एक्टले खारिज गरेपछि ‘गोर्खा'शब्द त्यहाँ नभएर ‘गोर्खाल्यान्ड'शब्द आउँछ ।

गोरामुमोको प्रतिनिधिलाई ‘गोर्खा'चाहिएको कि ‘गोर्खाल्यान्ड'चाहिएको ? यस्ता बगमफुसे कुरा सुनेमा भारत सरकार त के, भारतीय जनता नै अवाक बन्नेछन् । भावनाले नै हुत्याएर दार्जिलिङको दुर्दशा यस्तो छ आज । संविधानमा संशोधनसँगसँगै अझै ठूलो चुनौती बंगालको पञ्चायत एक्स संशोधन हुनेछ ।

बंगलाको पञ्चायत एक्ट १८५ए(३)(बी) मा अति स्पष्ट ढंगमा लेखिएको छ कि दार्जिलिङ जिल्लामा जिल्ला परिषद् तबसम्म हुँदैन जबसम्म दागोपाप रहन्छ । जुन दिन दागोपाप खारिज गरिन्छ । त्यसै दिनदेखि जिल्ला परिषद्का प्रावधान दार्जिलिङ जिल्लामा लागू हुन्छन् ।

दागोपाप एक्ट खारिज भएको र दागोपापको नै अन्त्य भएको चार वर्ष पुगिसक्दा पनि बंगालले आफ्नो पञ्चायती एक्टको उपर्युक्त धारालाई संशोधन किन गर्दैन र किन तीन स्तरीय पञ्चायती व्यवस्थाअन्तर्गत दार्जिलिङमा पञ्चायत चुनाव गर्दैन ?

हाम्रो अगाडि एउटा ठूलो मौका छ– फेरि जिल्ला फर्काएर ल्याउने, सिलिगुढी हाम्रै बनाउने र दार्जिलिङमा विकासको मूल फुटाउने । सबै राजनीतिक दलहरू एकै मञ्चमा आउनुपर्छ यदि सबैलाई सर्वसाधारण जनता, विकास र छुट्टै राज्यको सरोकार र माया छ भने । तीन स्तरीय पञ्चायत व्यवस्था आउनु भनेको संवैधानिक अधिकार प्राप्त गर्नु हो । महिलाले आरक्षण पाउनु हो । जीटीए र दागोपापमा नपाएका आरक्षण अनुसूचित जाति र जनजातिले पाउनु हो ।

यदि जीटीए पनि राख्ने नै हो भने पनि जिल्ला परिषद् र जीटीएबीच नीति, कार्यक्रम र योजनाहरूको राम्रो समन्वय राखी अगाडि बढाउन सकिन्छ, विकासको क्षेत्रमा । बंगालले तीन स्तरीय पञ्चायत ल्याउन चाहँदैन । लछेप्रै कारणहरूमध्ये, माथिका अनुच्छेदहरूमा धेरै लेखिएका छन् । जिल्ला परिषद पाउनु भनेको बंगालबाट अझै टाडिनु हो । जति टाडियौं, छुट्टै राज्यको उति नै नजिक हुन्छौं । बंगालले टाढिनै दिँदैन, बाँधेरै राखौँ भन्छ । अनि बाँध्ने काममा पहाडका जनता नेतालाई हतियार बनाउँछ, चलाउँछ ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.