नेपाली कांग्रेसको अर्को इतिहास

नेपाली कांग्रेसको अर्को इतिहास

मैले इतिहासका धेरै पात्रहरूबारे जान्न पाएको छैन । तीमध्ये एक थिए, सूर्यप्रसाद उपाध्याय । रामेछाप पुख्र्यौली भएका काठमाडौंका ढुंगेल । नेपाली कांग्रेसको चार तारामध्ये एक तारा । ती तारा कांग्रेसको झन्डामा अझै छन् । सानैदेखि कांग्रेसको संगतमा रहँदा पनि गाउँतिरका नेताहरूले उनको नाम लिएको मलाई थाहा छैन । बीपी कोइरालाका किताबहरूमा उनको नाउँ सुन्न पाएको पनि हो । तर, त्यति ख्याल गरिएन । होला कुनै मान्छे भन्ने भयो । कति कांग्रेसीले त चिन्दा पनि चिन्दैनन् होला । उनीबारे जानकारी दिने पुस्तक हालै प्रकाशन भएको छ । पुस्तक हो, 'प्रजातान्त्रिक आन्दोलनका बहुआयामिक व्यक्तित्वः सूर्यप्रसाद उपाध्याय' ।

पुस्तकमा उपाध्यायका परिचितहरूले उनीबारे सम्झना लेखेका छन् । आत्मसंस्मरण नभए पनि बीपी कोइरालाको 'जेल जर्नल, 'आत्मवृत्तान्त', गणेशमानका जीवनी, कृष्णप्रसादको 'मेरो म', गिरिजाप्रसादकै आत्मसंस्मरणकै निरन्तरतामा यो पुस्तकलाई राख्न सकिन्छ । पुस्तकले उपाध्यायको जीवनका विविध पाटाहरू उजागर त गर्छ नै । सूर्यप्रसाद मेलमिलापका प्रणेता हुन् भन्ने मूलबोली पनि बोल्छ ।

२००७ सालपूर्व राणाहरूसँग असन्तुष्ट दुई शक्ति थिए । एउटा प्रजातन्त्र कांग्रेस र अर्को राष्ट्रिय कांग्रेस । प्रजातन्त्र कांग्रेसमा राणाजी, शाहजीहरू पनि थिए । सुवर्णशमशेर, महेशविक्रम शाह सूर्यप्रसाद आदि थिए । अर्को राष्ट्रिय कांग्रेस जसमा बीपी, गणेशमान, कृष्णप्रसाद आदि थिए । यी दुई पृष्ठभूमिबाट आएका मान्छेको उद्देश्य भने समान थियो-राणाशासन उन्मूलन । समान उद्देश्यले नै दुई पार्टीबीच एकता भई नेपाली कांग्रेसको स्थापना भएको थियो । एकीकृत कांग्रेसको गठनपछि पनि फरक पृष्ठभूमिबाट आएका एकले अर्कालाई शंका गर्थे ।

बीपीले सुवर्णशमशेर र सूर्यप्रसादको समूहलाई र त्यसैगरी सुवर्ण र सूर्यप्रसादले बीपी गणेशमानको समूहलाई । राजा महेन्द्र, सुवर्ण र सूर्यप्रसादलाई नजिक ठान्थे । कांग्रेसमा सुवर्ण र सूर्यप्रसादको प्रभाव होस् भन्ने चाहन्थे । त्यसैले २०१५ सालको चुनावअघि महेन्द्रले सुवर्णशमशेरलाई चुनाव गराउने चिफ मिनिस्टर (प्रधानमन्त्री सरह, २०६२/६३ पछि खिलराज रेग्मी मन्त्रिपरिषद्को अध्यक्ष भएजस्तै) बनाएका थिए । बीपीलाई यो मन परेको थिएन ।

त्यतिबेला भारतको नजिक कांग्रेसभन्दा राजा हुनुपर्छ किनभने राणालाई हटाउन राजा त्रिभुवन भारत पुगेका थिए । अर्कोतर्फ सूर्यबाबुहरू पनि भारतीय स्वतन्त्रता संग्राममा किदवाई (भारतीय स्वतन्त्रता आन्दोलनका नेता) मार्फत नेहरूसँग नजिक थिए, भने बीपी साना सोसलिस्ट पार्टीको नजिक । यी प्रसंग यो पुस्तक र बीपीको आत्मवृत्तान्तमा उल्लेख छ । यो पुस्तकका लेखकहरूले बीपी र सुवर्णशमशेरबारे धेरै प्रसंग कोट्याएका छन् । यसबाट पञ्चायतको सुरुवाती चरण पनि बुझ्न सकिन्छ । प्रजातन्त्र र पञ्चायतबीचको संक्रमणबारे थाहा हुन्छ ।

पुस्तक अनुसार बीपीले सूर्यप्रसादलाई सधैं शंकाले हेर्थे । उनले २०१५ सालमा सूवर्ण र सूर्यप्रसादलाई हराउन चाहेका थिए । काठमाडौं र रामेछाप दुई ठाउँबाट सूर्यप्रसादले हारे पनि । तर सुवर्णलाई भने हराउन सकेनन् । राजा महेन्द्र बीपीलाई चाहँदैनथे, मन पराउँदैनथे । बीपी पनि महेन्द्रसँग झुक्न खोज्दैनथे । यी दुई शक्तिबीचको टकरावबाट २०१७ सालको संक्रमण आएको हो भन्नेमा यो समय बुझेका मानिसको एउटै मतो छ ।

यो पुस्तकका लेखकहरूको तर्क छ, पञ्चायत सुरु भएपछि पनि प्रजातन्त्र आउन सक्थ्यो । राजा र कांग्रेस मिलेर जान सक्थे । राजाले त्यो बीपीबाट त्यस्तो आशा पनि गरेका थिए । तर बीपी अडिग भए । राजा र बीपीबीचमा मध्यस्थता गर्न सक्ने व्यक्ति सूर्यप्रसाद थिए । उनले त्यो प्रयास २०१८ सालदेखि नै गरेका हुन् । त्यही हुनाले राजाले सूर्यप्रसादलाई २०१७ सालको कु पछि तुरुन्तै छोडे । सुवर्ण भारत पसे । गिरिजाप्रसादलाई २०२२ सालमा पनि छोडे । पछि, सूर्यप्रसादको पहलमा बीपीलाई पनि छोडे ।

सूर्यप्रसाद पञ्चायत सुधारेर प्रजातन्त्र ल्याउन चाहन्थे । तर बीपीको अडानले राजा र कांग्रेस मिलेर प्रजातन्त्र आउन सकेन । त्यसैले बीपीले सूर्यप्रसादलाई कहिले राणाको, कहिले भारतको, कहिले राजाको भन्थे । बीपीले लगाएको आरोपको पछाडि केही तर्क पनि हुन्थे । सूर्यप्रसादले राणाकालमा शिक्षा इन्सपेक्टरको जागिर खाएका थिए ।

राणालाई सुधार गर्दै प्रजातन्त्र ल्याउनुपर्छ भन्ने सोच विफल भएपछि, जागिर छोडेर राणाको विरोधमा सुवर्ण शमशेरसँग मिलेर सशस्त्र क्रान्ति गरेका थिए । २००८ सालमा मातृका र बीपीबीच विवाद हुँदा र कांग्रेस टुक्रिँदा पनि सूर्यप्रसादले बीपीको साथ दिएका थिए । उनी भारतीय स्वतन्त्रता संग्राममा नेहरूसँग सम्बन्ध बढाएका मान्छे थिए । २०१७ सालपछि उनी वरिष्ठ नेताहरूमा सबैभन्दा पहिला रिहा भए ।

पञ्चायतका ठूलठूला पदहरूलाई स्वीकार गरेनन् । तर सानो पद उनले स्वीकारेका थिए । पञ्चायतको किसान संगठनको सदस्य भएका थिए उनी । जनमत संग्रहमा उनी र बीपीको मेल नहुँदा पञ्चायतले बाजी मारेको थियो । त्यसैले सूर्यप्रसाद २००७ साल, २०१७ साल देखि २०३७ सालसम्मका एक महत्त्वपूर्ण द्रष्टा हुन् । यो इतिहासको किनारै किनार हिँडेका साक्षी हुन् ।

पुस्तकका लेखकहरूको तर्क छ-सूर्यप्रसाद जोसँग नजिक भए पनि वा सम्बन्ध बढाउन खोजे पनि उनले सधैं मेलमिलापको पक्षको राजनीति गरेका थिए । राणालाई पनि सुधारेर प्रजातन्त्र ल्याउन खोजेका थिए । राजा र बीपीबीचको लामो 'शीतयुद्ध' मा पनि मिलाउन खोज्ने व्यक्ति थिए । यो पहल उनले २०१८ सालदेखि नै गरेका थिए । बीपीले 'आत्मवृत्तान्त'मा लेखेका छन्, 'एक दिन गणेशमानले मलाई झपारे, सूर्यप्रसाद हामीलाई रिहा गर्न कति कोसिस गरिरहेका छन्, तपाईं भने सधैं शंका गर्ने ? '

यो पुस्तकमा लेखकहरूले सूर्यप्रसादको विद्वताको प्रशंसा गरेका छन् । लेनिन पढेर संगठन गर्न सिक भनेर कम्युनिस्ट नेताहरूलाई उनैले लेनिनका किताब सिफारिस गरेको विष्णुबहादुर मानन्धरले बताएका छन् । उनको लाइब्रेरीको प्रशंसा गरेका छन् । भारत र अमेरिकाबाट निस्कने प्रसिद्ध म्यागेजिनहरू उनको लाइब्रेरीमा आउँथ्यो । लोकराज बराललगायतका व्यक्तिले उनको लाइब्रेरीबाट किताब किनेर पढेको प्रसंग छ । लेखकहरूले उनी विद्वान हुनुका खासै महत्त्वपूर्ण तर्क दिएका छैनन् । तर लेखिएअनुसार बीपी कोइराला पनि उनैका कुरालाई उदाहरण बनाएर भाषण गर्थे । टंकप्रसाद आचार्य, डिल्लीरमण रेग्मीभन्दा विद्वतामा अब्बल थिए ।

उनको कूटनीतिक क्षमताको पनि प्रशंशा गरेका छन् । खासगरी भारतसँगको सम्बन्धबारे । भारतको इतिहासमा लामो इतिहास बोकेको धेरैजसो सत्तामा रहेको भारतीय कांग्रेसको नजिक बीपीहरू पुग्न सकेनन् । सानातिना समाजवादी दलहरूसँग मात्र आफ्नो हेमप्रेम बढाउन सके । सूर्यप्रसाद भारतको सत्ताधारीसँग नजिक हुन सके । त्यसैले पनि २०१५ सालमा दुई ठाउँबाट हार्दा पनि गृहमन्त्री हुन सके ।

पटना युनिभर्सिटीमा पढ्दा गुरुमार्फत भारतीय स्वतन्त्रता संग्रामका रफीअहमद किदवाईसँग उनको राम्रो सम्बन्ध थियो । उनैबाट नेहरू तथा गान्धी परिवारसँग उनको सम्बन्ध राम्रो बन्दै गयो । नेपालमा भारतीय दूतावासले उनको सम्मान गथ्र्याे । राजदूतहरू उनको घरमा आउँथे । रमेशप्रसाद ढुंगेलले यो प्रसँग उल्लेख गरेका छन् । उनका अनुसार जवाहरलाल नेहरू युनिभर्सिटीमा पीएचडीको निम्ति उनी काकामार्फत सूर्यप्रसादकहाँ गएका थिए ।

सूर्यप्रसादकहाँ भारतीय राजदूत आइरहन्थे । सूर्यप्रसादले भनेर रमेश ढुंगेलले जेएनयूमा पीएचडी गर्न पनि पाएका थिए । तर विभिन्न कारणले उनी गएनन् । अर्थात् सूर्यप्रसादलाई भारतीय संस्थापन पक्षले धेरैपछिसम्म पनि मान्यता राख्थ्यो । यता बीपीको सम्बन्ध चाहिँ भारतीय संस्थापन पक्षसँग भएन । विपक्षी पार्टीका जयप्रकाश नारायण आदिसँग भयो । यसले गर्दा पनि हुन सक्छ, बीपीले सूर्यप्रसादलाई भारतको नजिक, राजाको नजिकको भनेर शंका गर्ने कारण पनि यही थियो ।

मानिसहरू सूर्यप्रसादलाई मान्छेहरू राम्रो कूटनीति गर्न सक्ने व्यक्तित्वको रूपमा चिन्छन् । देशभित्र पनि उनी सुधार गर्दै प्रजातन्त्रमा देशलाई लैजाने सोच भएका व्यक्तिको रूपमा चिनिन्थे । त्यसकारण सत्ताको नजिकै रहेका थिए । २०१७ सालमा राजाले सैनिक कु गरेपछि पनि थोरै समय जेल बसे । बीपीले शंका गरे । तर उनले जेलबाहिर बसेर थुप्रै कांग्रेसीलाई छुटाउने प्रयास गरे । यसमध्ये गिरिजाप्रसाद पनि हुन् । बीपी गणेशमानलाई पनि उनैले जेलबाट छुटाउन पहल गरेका हुन् । तर बीपीले उनलाई शंका गर्न छोडेनन् ।

बीपीले सूर्यप्रसादलाई सधैं शंकाले हेर्थे । उनले २०१५ सालमा सुवर्ण र सूर्यप्रसादलाई हराउन चाहेका थिए । काठमाडौं र रामेछाप दुई ठाउँबाट सूर्यप्रसादले हारे पनि । तर सुवर्णलाई भने हराउन सकेनन् ।

लेखकहरूको भनाइ छ, २०१८ सालबाट नै उनले मेलमिलापको नीति लिएका हुन् । तर बीपीले नमान्दा त्यो सम्भव भएन । लोकराज बराल लेख्छन्ः 'जेलजर्नल लेख्दा राजा मान्दिनँ भन्ने, आत्मवृत्तान्त लेख्दा राजासँग घाँटी जोडिएको छ भन्ने बीपीले सूर्यप्रसादलाई सधैं अर्घेलो देखे । राजावादी भयो भने । बीपीको अर्घेल्याइँले नेपालमा प्रजातन्त्र संस्थागत हुन सकेन ।'

सुवर्णशमशेरले पार्टीलाई पालेका थिए । सूर्यप्रसादले कार्यकर्तालाई । उनीकहाँ ठूला नेतादेखि धेरै कार्यकर्ता जाने । कार्यकर्तालाई गर्जो टार्न पैसा पनि दिने गर्थे सूर्यप्रसाद । भने जति पैसा नपाए कार्यकर्ता रिसाएर पनि हिँड्ने । तर बीपीले त्यहाँ पनि शंका गर्ने कहाँबाट आयो यति धेरै पैसा ? उनीहरूको आशंका थियो भारतीय संस्थापनले दिन्छ कि ? लेखकहरू भन्छन्- भारतीय संस्थापनसँग उनको सम्बन्ध हुनु नराम्रो थिएन । उनको कूटनीतिक दक्षताको कारण त्यो भएको थियो । पदको लोभ लालचले होइन ।

यो पुस्तक र सूर्यप्रसादको जीवनको प्रयास अहिले पनि सान्दर्भिक छ । नेपाल दुई ठूला छिमेकीको बीचमा रहेको मुलुक भएकाले यहाँ सधैं 'मेलमिलाप' को राजनीति हुनुपर्छ भन्ने हो । एकले अर्कालाई अर्घेल्याइँ गर्दा कसैलाई पनि फाइदा हुँदैन भन्ने कुरा यो किताबले देखाउँछ । २००७ सालमा प्रजातन्त्र आउँदा पनि संस्थागत हुन नसक्नुमा एकले अर्काको सम्मान गर्न नसक्नु नै नेपाली इतिहासको दोष देखिएको छ । मेलमिलापको नीति नै नेपालको मूल नीति हुनुपर्छ, त्यसैले यो पुस्तक नेपाली राजनीतिमा महत्त्वपूर्ण छ ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.