धार्मिक अल्पसंख्यकलार्इ आरक्षण

धार्मिक अल्पसंख्यकलार्इ आरक्षण

नाममा साल उल्लेख नगरेको वर्तमान संविधानको धारा ४(१) ले नेपाललाई अन्य कुराका अतिरिक्त धर्म निरपेक्ष राज्य भनेको छ । पश्चिमा कतिपय मुलुकमा धर्म (पन्थ) निरपेक्षता त्यहाँका रिलिजियस (पान्थिक) संस्थाको मनपरी, ज्यादती र क्रूरता रोक्न ल्याइएको थियो । कुनै कालखण्डमा न्याय प्रणाली र कर प्रणाली मात्र होइन, राजालाई पनि हातमा लिएर वा राजामार्फत पान्थिक संस्थाले शासन गरेको तर जनप्रतिनिधिहरूलाई त्यो कुरा मन नपरेकाले त्यहाँ पन्थ निरपेक्षता अगाडि बढ्यो ।

त्यहाँ पान्थिक अत्याचार रोक्न जनताले आन्दोलन गरे । बेलायत यसको उदाहरण हो । त्यहाँ संसद्को सर्वोच्चताको लडाइँ यही अत्याचारविरुद्ध थियो । हाउस अफ कमन्स र हाउस अफ लर्ड्स झन्डै यस्तै प्रतीक थिए, कुनै बेला । त्यहाँ राजा मारिए, फेरि ल्याइए तर संवैधानिक बनाएर । अझै पनि बेलायती हाउस अफ लर्ड्समा ठूलो संख्यामा त्यस्तै पान्थिक र अन्य परम्परागत शक्तिको प्रतिनिधित्व छ । नर्वेको संविधान (धारा २, ४, ९, १२, १६, २१, २२, २७, ३६, ४४ र १००), डेनमार्कको संविधान १९५३ (धारा ४, ६, ६६, ६७, ६९), स्विडेनको संविधान (भाग २ धारा २५, भाग ८ धारा २), फिनल्यान्डको संविधान १९९९ ( सेक्सन ११, ५६, ७६), इटालीको संविधान (धारा ७) मूलतः पन्थसापेक्ष व्यवस्था हुन् ।

केही दिनअगाडि संयुक्त राष्ट्रसंघका नवनियुक्त महासचिवले राष्ट्रसंघको बडापत्र छोएर शपथ ग्रहण गरेको देखिएन । उनले खास विश्वास प्रणाली सम्बद्ध पुस्तक छोएर राष्ट्रसंघको काम गर्ने कसम खाए तर पनि उनी पन्थ निरपेक्ष नै रहने कामना र सद्भावना छ । नेपालमा त्यस्तै पूर्वीय वेद, त्रिपिटक, मुन्धुम, गुरुग्रन्थ वा अन्य पूर्वीय पवित्र पुस्तक छोएर शपथ गर्ने कुरा कसैले चलाए के-के होला ? ककसले कहाँ-कहाँ बैठक गर्लान् ? सो रोक्न ककसले ककसलाई के-के देलान् ? एकल रंगी लुगामा कता-कताबाट को-को आउलान् ?

अझ कतिपय पन्थनिरपेक्ष भनिने मुलुकका झन्डामा खास प्रकारको चिन्ह हुन्छ र त्यो चिन्ह खास पन्थ सम्बद्ध मानिन्छ ।

के ती पश्चिमा मुलुकमा धार्मिक अल्पसंख्यक समूहलाई आरक्षण छ ? के राष्ट्रसंघमा धार्मिक अल्पसंख्यक समूहलाई आरक्षण छ ?

नेपालको संविधानको धारा ३०६ को उपधारा (१)(क) मा 'अल्पसंख्यक' शब्दको परिभाषा गरिएको छ । यसभित्र अन्य समूहका अतिरिक्त 'धार्मिक समूह' भन्ने पदावली पनि रहेको छ । यद्यपि धर्म, रिलिजन र मजहव फरक-फरक हुन् । धर्मभित्र रिलिजन र मजहव पर्दैनन् । किनकि यिनका आधारभूत ग्रन्थ, रचयिता, मान्यता, क्षेत्र र विश्वासका आधार फरक-फरक छन् । धर्मले अरू विश्वास मान्नेलाई दास र सैतान मान्दैन, सहिष्णु मात्र नभई समन्वय भन्छ । पान्थिक साम्राज्यका लागि धर्म र पन्थ परिवर्तन गराउन प्रभाव र दबाब पार्दैन ।

संगठित र केन्द्रीकृत रूपमा काम गर्दैन । बहुल मतमा विश्वास गर्छ । देवीको पनि पूजा गर्छ । चार्वाकको अस्तित्व पनि स्वीकार गर्छ । पेगनहरूविरुद्ध जस्तो अरूलाई आक्रमण गरेको पनि पाइँदैन । यसैले धारा ३०६(१) (क) मा प्रयुक्त 'धार्मिक' भन्ने शब्द धर्मसँग मात्र सम्बन्धित हो भने पनि समस्या छ तर कम होला । धर्मभित्र कोही शैव, कोही वैष्णव, कोही कृष्ण प्रणामी, कोही देवी शक्ति मान्ने होलान् । कोही किराँत धर्म मान्नेछन् ।

शिव-पार्वतीलाई आफ्नै भाषाको नामबाट मान्छन् । आफ्नै संस्कार र संस्कृतिमा गर्व गर्छन् । यो धर्ममा रहँदासम्म अरूको धर्म परिवर्तन गराउन हिँडेको पनि भेटिँदैन । यस्तै ओमकार परिवारलाई मान्दा बुद्ध धर्मावलम्बी छन् । त्यसमा बज्रयानी, हिनयानी छन् । जैन छन् । शिख छन् । अरू मत सम्प्रदाय पनि होलान् । यी आपसमा मिली बसेकाहरूको अलग-अलग जनागणना गराई अल्पमत र बहुमत भनी के गर्न खोजिएको हो ? कतिपय मुलुकले धार्मिक आधारमा जनगणना गराउँदैनन् रे । कतिपय देशमा जातीय, धार्मिक र रिलिजियस र मजहवी आधारमा जनसंख्या विवरण अगाडि ल्याएकाले गृहयुद्ध वा आन्तरिक द्वन्द्व भएको वा बढेको भनिन्छ ।

यदि धार्मिक अल्पसंख्यक भनी हिमवत्खण्डका सनातन, बौद्ध, किराँत र त्यहाँभित्रका मत र सम्प्रदायलाई भन्न खोजिएको हो भने उनीहरूलाई किन बाँड्नुपर्‌यो ? के संविधान निर्माणकालमा ठूलो जनसंख्याले त्यो माग गरेको थियो र ? ती तथ्यांक भए हेर्न पाए हुने, नत्र संविधानमा नागरिकलाई अरू अनेक रूप र कित्तामा बाँडेर नपुगी धारा ३०६ मा धार्मिक रूपमा किन बाँडिए होला ?

कसको एजेन्डामा केकति लाभ-हानिका कारण नागरिकलाई बाँड्ने र भाँड्ने प्रयास गरिएको होला ? कुन-कुन पदीय र परजीवी अगुवाले नागरिकलाई यस्तो धार्मिक आधारमा बाँड्ने लहडबाजी गरे होलान् ? यो व्यवस्था धर्म, रिलिजन र मजहवको अर्थ बुझेर गरिए होला वा हतार देखाएर छिराई पारित भए होला ? वा टाइप भइरहेको ठाउँमा कसैले खुसुक्क छिराइदिएको अरूले पत्तो पाएनन् होला ?

धर्म कदापि रिलिजनको अनुवाद होइन । रिलिजनले छियाछिया पारेको पैगनभन्दा त धर्म पुरानो नै हो । किनकि ऋग्वेदलाई निकै पुरानो भनिन्छ । धर्ममा साहित्य छ, आयुर्वेद छ, विष विद्या छ, मीमांसा (व्याख्याशास्त्र) छ, अर्थशास्त्र छ, खगोलशास्त्र छ, गणीत छ, कलाशास्त्र छ, संगीत छ, न्यायप्रणाली छ, दण्ड व्यवस्था छ, व्याकरण छ, राज्यको सञ्चालन र रक्षाविधि छ, युद्धका नियम छन्, अवतारका कुरा छन्, पुनर्जन्मका कुरा छन्, आत्म (सोल र आत्म फरक हुन्) छ, प्रतीक पूजन र प्रकृति पुजन हुन्छ, ॐ छ, आयुअनुसारको आ श्रम व्यवस्था छ, कामअनुसारको वर्ण व्यवस्था छ, प्रायश्चित व्यवस्था छ, कर्तव्यमुखी प्रणाली छ, महिलाले पनि रचेका वेदका ऋचा छन् र ज्ञानयोग, कर्मयोग र भक्तियोग छ । यी प्रायः व्यवस्था रिलिजनभित्रका होइनन् र त्यसमा अटाउँदैनन् । त्यसैले धर्मको अनुवाद कदापि रिलिजन होइन ।

संविधानको धारा ४(१) मा नेपाललाई धर्म निरपेक्ष राज्य भनिएको छ । के धारा ४(१) को यो व्यवस्थाले धारा ३०६(१)(क) मा परिभाषा खण्डमा गएर धार्मिक समूह वा पान्थिक कविलाको कल्पना गर्न अनुमति दिन्छ ? अर्थात् राज्य धर्म र पन्थ निरपेक्ष हुने भनेपछि राज्यले धार्मिक समूह बनाउन र समूहका आकारका आधारमा व्यवहार गर्ने व्यवस्था गर्न मिल्छ ? के आजको भनिएको संविधान नागरिकलाई धार्मिक र पान्थिक समूहमा विभाजन गर्ने उचित यन्त्र हो ? राज्यले धार्मिक र पान्थिक समूह किन खडा गर्नुपरेको हो ?

संविधानको धारा ४(१) को स्पस्टीकरणमा 'यस धाराको प्रयोजनको लागि 'धर्म निरपेक्ष' भन्नाले सनातनदेखि चलिआएको धर्म-संस्कृतिको संरक्षणलगायत धार्मिक-सांस्कृतिक स्वतन्त्रता सम्झनुपर्छ' भनेको छ । अब धर्म निरपेक्षता भनेको सनातनदेखि चलिआएको धर्म-संस्कृतिको संरक्षण र धार्मिक-सांस्कृतिक स्वतन्त्रता भयो अर्थात् धर्म भनेको नेपाल राज्यमा सनातनदेखि चलिआएको धर्म भयो । यही माटोमा जन्मिएको वा हिमवत्खण्डको सेरोफेरोमा जन्मेहुर्केको धर्म वा सनातनदेखि मानिँदै आएको धर्म हुने भए ।

वैज्ञानिक, चिकित्सक, नीतिविज्ञ, प्रशासनविद्, न्यायविद्, अभियन्ता वा अन्य विषयविद्हरूको बौद्धिक पलायन गराएपछि बाँकी रहेका पुर्खाको र यही माटो वा सेरोफेरोको धर्ममा रहेका र पुर्खा र माटो वा सेरोफेरोको धर्म फेरेकामध्ये कसलाई लिने भनी जोर कि बिजोर गर्न यस्तो आरक्षण ?

यो परिभाषाले संवैधानिक रूपमा धर्म र रिलिजन फरक मान्यो किनकि रिलिजनले आफूलाई हिन्दु, बौद्ध र किराँतभन्दा पक्कै फरक मान्छ । अब धारा ४(१) को स्पस्टीकरण र धारा ३०६(१)(क) लाई एकै ठाउँमा राखेर हेर्दा धारा ३०६(१)(क) ले सनातन धर्मभित्रका भिन्नाभिन्नै मत र सम्प्रदायलाई समेट्न खोजेको भन्नुपर्ने हुन्छ । जन्मजन्मान्तर र पुस्तौंपुस्तादेखि मान्दै आएको धर्म सनातन हुने होला वा अरू विश्वास प्रणालीबाट सनातन धर्म-संस्कृति मान्न स्वीकार गरेको व्यक्ति सनातनी हुने होला ? सोबाहेक अरू सनातनी हुन्छ र ?

स्मरण रहोस्, संविधानको धारा ४(१) मा उल्लिखित 'धर्म निरपेक्ष' प्रतिनिधिसभाको घोषणा हँदै अन्तरिम संविधानको निरन्तरतामा आएको हो । प्रतिनिधिसभाको घोषणा जारी गर्दा नेपाल सरकारले पठाएको प्रस्तावमा धर्म निरपेक्ष शब्द परेको थियो त ? पंक्तिकारले संविधानको विद्यार्थीको रूपमा त्यसबेलाले नै मन्त्रिपरिषद् सचिवालय र संसद् सचिवालयबाट निजी प्रयोजनको लागि प्रतिलिपि संकलन गर्न खोजेको थियो, तर त्यो अनौपचारिक प्रयास सफल भएन । बताइएअनुसार सो प्रस्ताव सक्कल नै राजनीतिक तहमा पुग्यो र त्यतै सम्पादन भयो ।

जे होस्, नेपाल सरकारले पेस गरेको प्रति हेर्न नपाएसम्म किटान गरी भन्न सक्ने अवस्था रहेन तर त्यसबेला त्यो आलेख तयार गर्ने, पढ्ने, सही गर्ने, पठाउने, पेस गर्ने, काटकुट र थपघट गर्ने, टाइप गर्दा बसेर सच्याउने, यस्तो गरियो नि भनेर फोन गर्ने अधिकतर मानिस जीवित नै छन् । धर्म निरपेक्षता थपथाप गरिएको बाहिरी र भित्री कोठा भुइँचालोबाट सुरक्षित छ । प्रधानमन्त्री तथा मन्त्रिपरिषद्को कार्यालय र संसद् सचिवालयको कम्प्युटर र अन्य रेकर्ड पनि सुरक्षित नै होलान् ।

बेलायतमा हाउस अफ कमन्सले रिलिजियस संस्थाको ज्यादती, अन्याय र अत्याचारबाट मुक्त हुन प्रयास गर्‌यो । नेपालमा प्रतिनिधिसभा वा संविधानसभाले उताउताका राज्यप्रणाली र राजनीतिबाट निरपेक्ष राखिएका मानिस वा तिनका लागि काम गर्ने विदेशी गैरसरकारी संस्थाको लगानी वा दबाब वा प्रभावमा घोषणा वा संविधानका कतिपय व्यवस्था त लेखाएनन् ? (यो प्रश्न चिन्ह शंकाको सुविधा दिन होइन । कुनै दिन राज्यको हित सम्झेर प्रायश्चित र सार्वजनिक गर्लान् कि भन्ने लालचले मात्र हो ।)

पुनः स्मरण रहोस्, संविधानको धारा ४(१) को स्पस्टीकरणपछि थपिएको हुनुपर्छ । सनातन धर्म-संस्कृतिप्रति माया मोह भए प्रतिनिधिसभाको घोषणामा धार्मिक सन्दर्भमा सरकारले पेस गरे प्रतिकुल आउने थिएन वा अन्तरिम संविधानमा पनि यस्तै कुनै व्यवस्था हुन्थ्यो । यसबीच हाम्रो छिमेकमा चुनाव भयो । परिस्थिति बदलियो । पहिले उताको राजनीति र नेपाल सम्बद्ध कूटनीतिसमेतमा धर्म निरपेक्ष लेख्न मनपराउने मानिस थिए कि ? त्यसबेलाको सो मुलुकका कूटनीतिक पद र रअका प्रतिनिधि, रक्षामन्त्री, विदेशमन्त्री र सरकारमा रहेको दलका व्यक्ति खास प्रकारका थिए कि ? चुनाव भएपछि अर्कै प्रकारका आएछन् कि ? कतै त्यही कारणले धर्म निरपेक्षताको स्पस्टीकरणमा सनातन धर्म-संस्कृति समेटिएको हो कि ? नत्र पुरानो तमसुकमा नयाँ दरपीठ किन ?

नेपालको उत्तरी सीमातिर तथा काठमाडौं उपत्यकावरिपरि धेरै र उत्तरविरोधी किसिमले राज्य बनाउन धेरै चलखेल गरिएको र सो चलखेल एक चीन नीतिविपरीत मात्र होइन, चीनको समग्र हितविपरीत हुनेमा चीन पनि सतर्क भएकाले समेत धारा ४(१) मा स्पस्टीकरण थप्नुपरेको पो हो कि ? यसबारे पनि कसैले बताउन सक्छन् कि ? धर्म मान्ने वा नमान्ने अथवा पुरानै धर्म मान्ने वा धर्म फेरेका जसले भए पनि प्रतिनिधिसभा घोषणादेखि संविधान जारी हँदासम्मका कुरा राष्ट्र, राज्य र जनतालाई धर्म, धन र रिलिजनभन्दा माथि राखेर सार्वजनिक गरिदिए कति राम्रो हँदो हो ? आगामी पुस्ताले पनि कति गुन मान्दो हो ? बुद्धि पलाउन ठूलो झरी पर्खनुपर्ला र ?

संविधानको अनूसुची ६ को क्रमसंख्या १८ मा अन्य कुराका अतिरिक्त '...संस्कृति... र धर्मको संरक्षण र प्रयोग' गर्ने काम प्रदेशको कार्यसूचीमा परेको देखिन्छ । यो संरक्षण भनेको पनि धारा ४(१) को स्पस्टीकरणमा उल्लिखित धर्म-संस्कृति नै होला । यहाँ प्रयोग भएको 'प्रयोग' शब्दको आशय अर्थात् धर्मको प्रयोग प्रदेशले कसरी गर्ने हो ? प्रदेशहरूले कानुन र नीति बनाएपछि थाहा होला ।

संविधानको पेटबोलीमा पनि केही ठाउँमा अल्पसंख्यक शब्दको प्रयोग भएको छ । त्यसैकारण सो शब्दको परिभाषा गर्नुपरेको हो ।

संविधानको धारा १८ को उपधारा (३) को प्रतिबन्धात्मक वाक्यांशमा अल्पसंख्यक शब्दको प्रयोग छ । यसअनुसार अल्पसंख्यक धार्मिक समूहलाई कानुनबमोजिम विशेष व्यवस्था गर्न रोक लगाएको नमानिने भन्नेसमेत व्यवस्था छ । यस्तै धारा ४२(१) मा पनि अल्पसंख्यक शब्द छ । यसले राज्यका अंगमा समावेशी सिद्धान्तका आधारमा राज्यका निकायमा सहभागिताको हक हुने कुरा गरेको छ । अब राज्यले नागरिकलाई धार्मिक आधारमा राज्यमा सहभागी बनाउनुपर्ने भयो । के अब राज्य सञ्चालनमा सन्त, महन्त, लामा मुल्ला र पादरीको जिम्मामा पठाउने हो ?

संविधानको धारा ४२ अनुसार मधेसका सनातन धर्म मान्नेहरू आर्यको वर्गीकरणमा परेनन् । तराई-मधेसका ती नागरिक कुल, रीत, परम्परा, संस्कार र संस्कृतिबमोजिम आर्य हुन् तर संविधानअनुसार होइनन् किनकि खस आर्यको कोटा बाहिर छन् । पश्चिमाञ्चलका आर्यहरूका अनेक मन्दिरमा पूजारी मगर के हो ? पूजारी अर्कै भक्तजन अर्कै पशुपतिका भण्डारे पनि संविधानअनुसार आर्य नहुने नै हो ? भण्डारे अर्कै भेटी चढाउने अर्कै । टीका लाइदिने अर्कै टीका थाप्ने अर्कै ... धन्य संविधान ।

धार्मिक समूहलाई त्यसमा पनि अल्पसंख्यक समूहलाई राज्यले धार्मिक आधारमा के-के गर्ने हो ? के बेलायतको संवैधानिक कानुन, नर्वे, फिनल्यान्ड, स्विडेन, स्विट्जरल्यान्ड, डेनमार्क, इटाली, स्पेन, भ्याटिकन र होलिसीका संविधान र विधानमा यस्तो व्यवस्था छ ? के राष्ट्रसंघले आफ्नो संगठनभित्र संसारका अल्पमत धार्मिक समूहको लागि विशेष व्यवस्था मिलाएको छ ? सनातन धर्म धारा ४ मा उल्लेख भएपछि सनातनीभित्र अल्पमत बहुमत किन ? के यो फुटाऊ र शासन तथा शोषण गर भन्नेकै एजेन्डा त होइन ?

के धार्मिक अल्पसंख्यक भनेको गैरआर्य र गैरसनातनी हो ? त्यो हो भने धार्मिक अल्पमतलाई मात्र राज्य प्रणालीमा आरक्षण दिने कुन देश वा कुन अन्तर्राष्ट्रिय संघसंस्थाको नजिर नेपालले अनुशरण गरेको हो ? नेपाल नै यस नजिरको प्रथम प्रतिपादक हो भने युरोप, अमेरिका, क्यानडा, अस्ट्रेलियाका संविधान र राष्ट्रसंघको बडापत्रमा यी व्यवस्था कहिलेसम्म आइपुग्लान् ? के यो युरोप अमेरिकामा पादरीको ज्यादती रोक्न राजनीति र धर्मलाई अलग गरिएकाले नेपालमा रिस पोखिएको हो ? वा उता पहिले सत्ताको स्वाद लिइएकोमा अचेल प्रत्यक्ष सम्भव नभएकाले नेपाललाई ट्रायल एन्ड एररको रूपमा प्रयोगशाला बनाउन खोजिएको हो ?

संविधानको धारा ३०६(१)(क) को धार्मिक अल्पसंख्यक भन्ने व्यवस्था आर्य र सनातन धर्म मान्नेहरूबीच फुट ल्याउन राखिएको हो भने पनि खराब हो । उनीहरूलाई अपमान गर्न ल्याइएको हो भने पनि खराब हो । उनीहरूको उन्नति प्रगति गर्न नै ल्याइएको हो भने पनि खराब हो । उनीहरूको मेख मारी ओमकार परिवार छोडी अन्यत्र गएकालाई खुसी पार्न यत्तिकै ल्याइएको हो भने पनि खराब हो । यताउता जतातता कसैको लोभ, लालच र दबाबमा परेर राखिएको हो भने त्यो झन् अक्षम्य हो ।

किनकि अब आएर धार्मिक आधारमा कसैलाई आरक्षण दिनु सबभन्दा खतरनाक हुन सक्छ । राज्य प्रणाली राज्यको कानुनले चल्ने हो यो वा त्यो ग्रन्थबाट चल्ने होइन । राज्य र प्रशासन जनप्रतिनिधित्व र स्वयं प्रतिभाबाट चल्ने हो, धार्मिक, मजहवी वा रिलिजियस तालिमबाट चल्ने होइन । धारा ४ मा धर्म निरपेक्ष लेखेर धारा ३०६ हुँदै धारा १८ र धारा ४२ मार्फत राज्य प्रणालीमा धार्मिक आरक्षण ? वैज्ञानिक, चिकित्सक, नीतिविज्ञ, प्रशासनविद्, न्यायविद्, अभियन्ता वा अन्य विषयविद्हरूको बौद्धिक पलायन गराएपछि बाँकी रहेका पुर्खाको र यही माटो वा सेरोफेरोको धर्ममा रहेका र पुर्खा र माटो वा सेरोफेरोको धर्म फेरेकामध्ये कसलाई लिने भनी जोर कि बिजोर गर्न यस्तो आरक्षण ? त्यसैले संविधानको धारा ३०६(१)(क) को धार्मिक भन्ने शब्द तत्काल त्यहाँबाट झिक्नुपर्छ ।




प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.