तराई-मधेसको यथार्थ

 तराई-मधेसको यथार्थ

तराई-मधेसमा विगत एक दसकमा वैदेशिक रोजगारी, मधेस आन्दोलन र जनतामा आएको चेतनाले आम जनताको जीवनस्तरमा व्यापक परिवर्तन देखा परेको छ । विगतमा रहेको जमिन्दारी पटुवारी र उखडाजस्ता सामन्ती व्यवस्था राजा महेन्द्रले लागू गरेको भूमिसुधारले जमिनको वितरणमा व्यापक परिवर्तन भएको छ । साविकमा हजारौं बिगाहा जमिन ओगटेका जमिनदार २५ बिगाहा खेतीयोग्य जमिन र तीन बिगाहा घडेरीमा गरेर एक परिवारको लागि २८ बिगाहा र मोहीको लागि ४ बिगाहा हदबन्दीमा सीमित गरिएको थियो ।

त्यस्तै २०४७ को राजनीतिक परिवर्तनपछि २०५५ मा प्रधानमन्त्री शेरबहादुर देउवाले दोहोरो भूस्वामित्व अन्त्यका लागि भूमिसुधार ऐनमा संशोधन गरे । एउटै जग्गामा जग्गाधनी र मोहीको दोहारो स्वामित्वले विवाद उत्पन्न भई मुद्दामामिला र उत्पादनमा परेको असरलाई ध्यानमा राखी भूमिमा दोहोरो स्वामित्व र हदबन्दी घटाउने कार्य भयो । खेतीयोग्य जमिनको हदबन्दी २५ बिगाहाबाट १० बिगाहा र घरबारीको लागि एक बिगाहा गरी ११ बिगाहामा सीमित गरियो ।

मोहीको लागि आधा जग्गा पाउने गरी मोहियानी व्यवस्था सदाको लागि अन्त्य गरियो । यो नयाँ व्यवस्थाले तराई-मधेसको भूस्वामित्वमा व्यापक परिवर्तन हुन गएको छ । जग्गाको खण्डीकरणले अब बिगाहा होइन कट्ठा र धुरमा कारोबार गर्ने प्रचलन सुरु भएको छ । १० बिगाहा जग्गा हुनेहरू नगन्य छन् । जमिन्दार, पटुवारी, मुखिया, चौधरी (पदबी), मालिक, कामत, कामतिया, हरूवा, चरुवा, हलिया र मोही जस्ता शब्दहरू विगतका सम्झना भएका छन् ।

खेती शब्द व्यापक प्रयोगमा आएको छ । ठूला जग्गावालाले आधुनिक कृषिऔजार र उन्नत बीउबिजन र रासायनिक मल प्रयोग गरेर खेती गरेका छन् भने साना किसान र वैदेशिक रोजगारीबाट फर्केका युवाले तरकारी खेती, माछापालन, च्याउखेती, कुखुरापालन र पशुपालन गरेका छन् । आमजनताको आवास, खानपान लवाइखवाइ र शिक्षा, स्वास्थ, सरसफाइ र शौचालय प्रयोगजस्ता कार्यमा प्रत्यक्ष परिवर्तन देखिएको छ । गाउँघरमा हुने सानासाना चोरी र लुटपाटका घटनामा कमी आएको छ । अनुपस्थित ठूला जग्गावाला र तिनका सन्तानका नाममा रहेको भूस्वामित्व साबिकका हरूवा, मोही र अन्यको नाममा हस्तान्तरण भएको पाइएको छ । सडक सुविधा भएको क्षेत्र घडेरीमा टुक्रा पारिएको छ । खेतीको जग्गा वास्तविक खेती गर्नेको स्वामित्वमा हस्तान्तरण प्रक्रिया सुरु भएको छ ।

२०४७ वैशाख ३१ मा गरिने भनिएको निर्वाचन पनि कात्तिकमा पुग्ने लक्षण देखा परेको छ । 

तराई-मधेसको जनसंख्याको क्षेत्रगत र समुदायको बसोबासमा पनि व्यापक परिवर्तन देखापरेको छ । नेपालको पहाडी क्षेत्र र उत्तरी भारतको घना जनसंख्या भएको क्षेत्रबाट आएका जनसंख्याको चापले तराई-मधेस अब योभन्दा बढी जनसंख्याको चाप थेग्न नसक्ने अवस्थामा पुगेको छ । पञ्चायतकालमा नेपालको कुल जनसंख्याको हिमाली र पहाडी क्षेत्रमा ७० प्रतिशत र तराई-मधेसमा ३० प्रतिशत रहेकोमा हाल आएर ५० प्रतिशत हिमाल पहाड र ५० प्रतिशत तराई -मधेसमा छ ।

तराई-मधेसको २० प्रतिशत जनसंख्या वृद्धिमा ५ प्रतिशत नेपालको पहाडी क्षेत्रबाट र १५ प्रतिशत उत्तर भारतबाट बसाइ सरेको अनुमान छ । २०४७ र २०६३ को राजनीतिक परिवर्तनपछि नागरिकता वितरणमा गरिएको खुकुलोपनले अंगीकृत नागरिकता लिने नवनागरिकको संख्यामा अस्वाभाविक वृद्धि देखापरेको छ ।

जनसंख्याको बनौट र वितरणमा देखापरेको प्रभावले मिश्रित बसोवास भएको छ । प्रस्तावित दुई नम्बर प्रदेशका केही जिल्लामा जनसंख्यामा कुनै एक वर्ग र समुदायको बाहुल्यता भए पनि अन्य जिल्लामा प्राय मिश्रित बसोवास छ । साविकमा नेपालको पहाडी क्षेत्र र भारतको बिहार यूपी र राजस्थानबाट आएकाहरूले कायम राखेको आफ्नो पुख्र्यौली थलोसँगको गाढा सम्बन्धमा परिवर्तन भएको छ ।

अन्तरजातीय र अन्तरक्षेत्रीय वैवाहिक सम्बन्धले बसाइ सरेर आएको पुख्र्यौली स्थानसँग सम्पर्क लगभग टुटिसकेको पाइएको छ । अनुपस्थित जग्गावालाले जग्गा धमाधम बिक्री गरिरहेका छन् । वैवाहिक र अन्य सामाजिक सम्बन्ध स्थायी रूपले बसोबास गर्नेहरूबीच नै घनिष्ठता कायम भएको छ । दसैं, तिहार, छठ, ल्होसार, होली, ईद, बुद्धजयन्ती र क्रिसमस, भेलेन्टाइन डेजस्ता चाडपर्वहरू सबै वर्ग र समुदाय भएर मनाउने प्रचलन सुरु भएको छ ।

नयाँ पुस्तमा शैक्षिक र सामाजिक चेतनामा आएको परिवर्तनले एक अर्का समुदाय र वर्गमा राजनीतिक, सामाजिक र आर्थिक सम्बन्धमा घनिष्ठता देखापरेको छ । मधेस आन्दोलन, वैदेशिक रोजगारी, शिक्षा स्वास्थ र भौतिक पूर्वाधारमा भएको प्रगतिले तराई-मधेसका जनताको चेतनाको स्तर र जीवनस्तरमा उल्लेखनीय प्रगति भएको छ । पहाडी मूलका केहीमा विगतमा रहेको शासकीय प्रवृत्ति र भारती मूलका र आदिवासी रैथानेहरूमा हीनभावना र शासित प्रवृत्तिमा परिवर्तन हुनगई दुवैमा समानताको सम्बन्ध विकास भएको छ । शिक्षा र सञ्चार क्षेत्रमा भएको प्रगतिले अब जनताको चेतनाको स्तर धेरै माथि पुगेको छ ।

कुनैबेला त राजनीतिक नेताहरूको सोचाइभन्दा जनताको बुझाइको स्तर धेरैमाथि रहेको पाइएको छ । अब बन्द हडतालको नकारात्मक पक्षबारे जनता जागरुक भइसकेका छन् । प्रभावकारी शान्ति सुरक्षाको व्यवस्था भएमा र केही हुलहुज्जत र तोडफोड गर्नेलाई नियन्त्रण गर्ने हो भने नेपाल बन्द तथा मधेस बन्द सदाका लागि बन्द हुने सम्भावना देखापरेको छ ।
अहिले स्थानीय तहको निर्वाचन २०७४ वैशाख ३१ गतेका लागि तोकिएको छ । २०५४ मा भएको निर्वाचनपछि जनताले स्थानीय निकायका प्रतिनिधि निर्वाचित गर्ने अवसर पाएका छैनन् ।

स्थानीय निकाय सरकारी कर्मचारीका भरमा चलेकोमा जनता निर्वाचनका लागि उत्सुक र अग्रसर छन् । स्थानीय निकायलाई स्थानीय तहमा परिवर्तन गर्न गठित पुनर्संरचना आयोगको प्रतिवेदनले जनतामा अन्योल छ । विगत ५० वर्षदेखि पञ्चायतकालमा धेरैपटक र २०४७ को राजनीतिक परिवर्तनपछि २०४९ र २०५४ मा दुईपटक स्थानीय निकाय निर्वाचनमा जनताले भाग लिइसकेका छन् । जनसंख्याको कारणले हिमाली, पहाडी र तराई-मधेस क्षेत्रमा स्थानीय निकायको संख्याबराबर हुनुपर्नेमा पुनर्संरचना आयोगले तराई-मधेसमा कम संख्यामा गरिएको सिफारिसले असन्तुष्टि बढाएको छ ।

राष्ट्रपति उपराष्ट्रपति र माथिल्लो संसद्का लागि हुने निर्वाचनमा तराई-मधेसको जनसंख्याको आधारमा प्रतिनिधित्वमा कमी हुने देखिएको छ । स्थानीय निकाय पुनर्संरचना आयोगले पेस गरेको प्रतिवेदनलाई मन्त्रिपरिषद्ले तराई-मधेसको स्थानीय निकायको संख्या बढाउन मन्त्रीस्तरीय कार्यदलमा फिर्ता पठाएको छ । पञ्चायतकालमा हिमाल र पहाडभन्दा तराई-मधेसमा स्थानीय निकायको संख्या बढी रहेको थियो । मधेसी फोरमका नेताहरूले पञ्चायतकालकै स्थानीय निकायको संख्या कायम राख्न र अझ निर्दलीय चुनावको समेत माग गरेका छन् । निर्वाचन अगाडि यसको छिनोफानो हुने नै छ । त्यस्तै प्रदेश र संसद्को निर्वाचनका बारेमा पनि अन्योल कायमै छ ।

सर्वोच्च अदालतले भर्खरै स्थानीय तह, प्रदेश र संसद् तीनै निकायको निर्वाचन २०७४ माघ ७ गतेभित्र संवैधानिक प्रावधानअनुसार गर्न आदेश जारी गरेको छ । संविधानसभाबाट रुपान्तरित व्यवस्थापिका संसद्को म्याद थप्ने सम्भावनाको पनि अन्त्य गरेको छ । वर्तमान संविधान पूर्णरूपले लागू हुने सम्भावना टाढा हुँदै गएको छ ।

संविधान संशोधन पहिले कि निर्वाचन पहिले भनेर एमाले र मधेसी दलको विवादले तीनमहिना बितेजस्तै अब निर्वाचन गराउन कम्तीमा तीन महिना लाग्ने भन्दै निर्वाचन आयोगमार्फत २०७४ जेठसम्म निर्वाचनको सम्भावना नभएको विज्ञप्ति तयार भइसकेको अनुमान छ । स्थानीय निकाय निर्वाचन गराउन कठिनाइ परेको अवस्थामा प्रदेश र संसद्को निर्वाचनको त सम्भावना नै देखापरेको छैन ।

तराई-मधेसका चियादोकान र चौबाटोमा नहुने चुनावको के चर्चा गर्नु भन्ने निरासाका आवाज सुनिन थालेको छ । ‘विवाह गर्नाको हतारले केटी माग्न बिर्से झैं’ स्थानीय तहको सीमा क्षेत्र र संख्याको किटान नहुँदै र राजनीतिक दलसम्बन्धी ऐन नआउँदै निर्वाचन आयोगले निर्वाचन कार्यतालिका प्रकाशित गर्नुले पनि जनतामा शंका उत्पन्न गराएको छ ।

नेपालमा पञ्चायतकालमा तोकिएकै मितिमा निर्वाचन गरिने चलन थियो । २०४७ को राजनीतिक परिवर्तनपछि २०५१ को मध्यावधि निर्वाचन तोकिएको मितिमा ज्योतिषको सल्लाहमा ठूला एकादशी परेको भनेर निर्वाचन मिति सारिएको थियो । त्यस्तै २०६३ को राजनीतिक परिवर्तनपछि पहिलो संविधानसभाको वैशाखमा गरिने भनिएको निर्वाचन मिति सारेर कात्तिकमा पुर्‍याइएको थियो । अब २०७४ वैशाख ३१ मा गरिने भनिएको निर्वाचन पनि कात्तिकमा पुग्ने लक्षण देखापरेको छ ।

विगतमा नेपालको तराई-मधेस क्षेत्रमा औद्योगिक गतिविधिको केन्द्र रहेको थियो । झापामा चामल मिल, मोरङमा जुटमिल, जनकपुरमा चुरोट कारखाना वीरगन्जमा चिनी र कृषिऔजार कारखाना, नवलपरासी र रूपन्देहीमा चिनी, कागज र धागा कारखाना बाँके बर्दियामा काठ, कत्था, चामल र कैलालीमा रोजिन एन्ड टरपेन्टाइन उद्योग सञ्चालनमा थिए । २०४७ र २०६३ को राजनीतिक परिवर्तनपछि सबै बन्द भएर ती उद्योग भएका सहर सुनसान र उजाडको अवस्थामा पुनर्जीवनको प्रतीक्षामा छन् ।

तराई-मधेसमा भारतीय सहयोगमा सञ्चालन गरिने आयोजना कार्यान्वयनमा हाल आएर तदारुकता देखाइएको छ । महाकाली पुल, हुलाकी राजमार्ग, विराटनगर,जनकपुर ढल्केबर रेल्वेको विस्तार, अरुण तेस्रोको लगानी स्वीकृति र लोडसेडिङ हटाउन प्राप्त बिजुलीले आसाको सञ्चार गराएको छ । बाबुराम भट्टराई, उपेन्द्र यादव, सिके राउतलगायतका गतिविधिले निरासा र शंकाको वातावरण बनाएको छ । तराई-मधेसका रैथानेहरू विगतका आन्दोलन र पाएको दुःखले नयाँशक्ति र मधेसी फोरमको अस्वभाविक एकता र साँठगाँठ तथा अन्य नवनागरिकको गतिविधिलाई सतर्कतापूर्वक हेरिरहेका छन् ।

अब जनतालाई पूरा गर्न नसकिने फोस्रो आश्वासन र बनाबटी कुराको लहलहैमा अलमल्याउने विगतको कार्यको पछि जनता लाग्ने सम्भावना देखिएको छैन । ‘हिमाल, पहाड तराई कोही छैनन् पराई’ नाराले तराई-मधेसमा आमजनताको व्यापक समर्थन पाएको देखिएको छ । नेपाल राष्ट्रको उन्नति र प्रगतिमा तराई-मधेसको योगदान विगतमा जस्तै सक्रियताका साथ हुने देखिएको छ ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.