उपभोक्तावादभित्र मानवतावादको खोजी

उपभोक्तावादभित्र मानवतावादको खोजी

उत्पादन, कारोबार, व्यापार गरेबापतको नाफालाई ऐतिहासिक धर्मशास्त्रदेखि हालसम्मका सबै व्यवस्थाले स्वीकार गरेको पाइन्छ । यसको प्रवद्र्धनमा विश्वव्यापीदेखि स्थानीय स्तरसम्मका शासकीय प्रणाली दत्तचित्त छन् । कुनै पनि उत्पादनको अन्तिम प्रयोगकर्ता उपभोक्ता हुन् । बजारको मूल केन्द्रबिन्दु भनेको पनि उपभोक्ता नै हो । वस्तु तथा सेवा उपभोक्ताको चाहनाअनुसारको हुन बाञ्छनीय छ । उपभोक्ताको चाहनाअनुसारको वस्तु तथा सेवा भनी सबै उत्पादकले उपभोक्ताकै नाममा प्रचारवाजी गरिरहेका हुन्छन् ।

उपभोक्ता सचेतना कम भएको क्षेत्रमा वस्तु तथा सेवाप्रवाहित गर्न उत्पादक तल्लीन हुन्छन् । उपभोक्ताको हितमा भन्दा उपभोक्ताको सचेतता तथा व्यवहारप्रति उनीहरूको बक्रदृष्टि परिरहेको देखिन्छ । सचेत उपभोक्ता भएको बजारमा छनौटको अधिकार प्रयोग गर्न पाउँछन् । छनौटको अवसरको कार्यान्वयन स्वयं उपभोक्ताले गर्ने बजार उपभोक्तामुखी हुन्छ । नियन्त्रितबजार भन्दा सचेत उपभोक्ता भएको बजार राम्रो मानिन्छ । उपभोक्ताको माग चाहनाअनुसारका वस्तुको प्रवाह गर्नुपर्ने अवस्था बजारलाई सिर्जना गरी दिनुपर्छ ।



यसो हुन सकेमा व्यापारिक क्षेत्र प्रतिस्पर्धा गर्न बाध्य हुन्छन् । प्रतिस्पर्धा नभएमा सिन्डिकेट र कार्टेलिङ मौलाउन थाल्छन् । नेपालको ग्रामीण इलाका तथा अधिकांश जिल्लाहरूमा एकै प्रकारका चिज वस्तुहरू उपभोक्तालाई जबर्जस्त प्रयोग गर्न बाध्य पार्ने गरिन्छ । उपभोक्तालाई जानकारीको अवसर छैन । खाए खा नखाए घिचको अवस्थामा उपभोक्तालाई राखिएको हुन्छ । विकल्प खोज्नबाट उपभोक्ता वञ्चित छन् । म्याद गुज्रेको, कम तौल, गुणस्तर नभएको, मिसावटयुक्त, दररेट बढी भएको त्यही पनि भनेको बेलामा नपाउने स्थितिसमेतको सिर्जना गरिएको पाइन्छ ।

उद्योगपति, व्यापारी, उत्पादकहरू घाटा हुनका लागि सो क्षेत्रमा लागेका होइनन् । उनीहरूले लगानी गरेका छन् । ऋण लिएका छन्, कर तिरेका छन् । रोजगारी दिएका छन् । उनीहरूको योगदानलाई कम आँक्न खोजिनु हुँदैन । व्यापारिक क्षेत्रले सामान्य व्यावसायिक आचारको पालना तथा सामाजिक उत्तरदायित्वबाट पनि उम्कन मिल्दैन । उदारीकरणको नीतिअनुसारका सेवासुविधा र भूमिका निजी क्षेत्रलाई प्रदान गरिएको छ । उदारीकरण उपभोक्ताको विरुद्धमा प्रयोग हुनु राम्रो होइन।

उदारीकरणले प्रतिस्पर्धा अभिवृद्धि गरी बजार व्यवस्थामा निजी क्षेत्रको भूमिका बढाउन सक्नुपर्छ । यसबाट राज्यको नियन्त्रण कम हुन जान्छ । उदारीकरणमा उपभोक्ता, राज्य र निजी क्षेत्र सबैको जीत हुन सक्नुपर्छ । उद्योगी व्यापारीहरूले उदारीकरणको मौका छोपी उपभोक्तामाथि धावा बोल्ने प्रयास हुनु राम्रो होइन । व्यापारीको लगानी मात्रको कुरा होइन । उनीहरूले राज्यबाट छुट पनि पाएका हुन्छन् । व्यापार प्रवद्र्धन राज्यले गरिदिएको हुन्छ । उनीहरूको लगानी सुरक्षा राज्यले प्रदान गरेको हुन्छ । अन्य अवसरहरूसमेत राज्यले उपलब्ध गराएको पाइन्छ ।

जब उद्योगीव्यवसायीहरू जिम्मेवार र सामाजिक हितमा ध्यान दिन्छन् तब मानवतावादको उन्नयन भएको महसुस आम उपभोक्ताले गर्न सक्नेछन् ।

नेपाली राजनीतिक नेतृत्व र कर्मचारीतन्त्र पनि उद्योगपति व्यापारीहरूसँग राम्रोसँग उठबस गर्न रुचाउँछ भन्ने गुनासो छ । आम उपभोक्ताको हितलाई छाडी उनीहरूकै पक्षमा नीतिगत निर्णय गरेको आरोप लाग्छ । सबै कमाउने र मोज गर्ने अभियानमा लागेको आम उपभोक्ताको गुनासो देखिन्छ । यसको प्रत्यक्ष वा अप्रत्यक्ष असर आम उपभोक्तामा परिरहेको हुन्छ । नेपालको संविधानले समाजवादउन्मुख व्यवस्थाको कल्पना गरेको छ । अधिकांश दलहरू आफूलाई समाजवादी भन्ने गरेका भेटिन्छन् । जुन दल सरकारमा गए पनि उपभोक्ताको कुनै मतलब गर्दैनन् ।

आफ्नो स्वार्थपूर्ति र आफ्नो स्वार्थसमूहबाट मात्र घेरिन्छन् । आम उपभोक्ता उनीहरूको गफ र भाषण सुन्ने र हेर्ने दर्शक र श्रोता मात्र हुन् भनेजस्तो भान उपभोक्तालाई परेको देखिन्छ । उद्योगपति व्यापारीहरू आफैं मन्त्री सांसद छन् । उनीहरूले उपभोक्ताको स्वार्थभन्दा आफ्नै अनुकूलको व्यापारिक नीतिनिर्माण गर्दछन् । स्कुल सञ्चालकहरू कानुन निर्माण गर्ने थलोमै छन् । एउटा कक्षाको परिचय पत्र मात्रै वर्षमा तीन तरिकाबाट छापेर एउटै क्षेत्रबाट करोडौं असुल्छन् । आफ्ना बालबच्चाको भविष्य भन्दै आम उपभोक्तालाई लगानी गर्न जसरी पनि बाध्य पारिएको हुन्छ । बालबालिकाको फि तिर्न एक दिन मात्र ढिला भएमा स्कुलमा मानसिक यातना दिन्छन् ।

उपभोक्ताहरू सहरमा माइक्रोरूपी डल्लो बाकसभित्र खाँदिएर यात्रा गर्न बाध्य छन् । जसमा न्यूनतम भेन्टिलेसनको समेत अभाव रहेको हुन्छ । सवारी भाडादरमा एकरूपता हुँदैन । यातायात सिन्डिकेटद्वारा आक्रान्त छ । प्रतिस्पर्धालाई बन्धकीमा राखिएको छ । ग्रामीण क्षेत्रमा पुराना गाडीको बाहुल्य छ । गाडीमा जति पनि बस्न विवश छन् । आफ्नो सवारीको क्षमता र यात्रुको बीचमा आकलन गरिँदैन । उपभोक्तालाई वस्तुसरह कोचारेर राखेको देखिन्छ । मानौं कि उपभोक्ता (प्यासेन्जर) वस्तु हुन् । व्यवसायीहरूमा व्यापारिक, व्यवहारिक आचार, मूल्यमान्यता र नैतिकता देखिँदैन । उनीहरूले गर्ने मानवीय व्यवहारको स्तरसमेत उदेकलाग्दो देखिन्छ ।

कानुनले तोकेबमोजिम सञ्चालित हुन राज्यका सबै निकाय बाध्य छन् । कानुनले तोकेअनुसार दर्ता भई सञ्चालित निजी क्षेत्रले कानुन नटेर्न सुहाउँदैन । कानुनप्रतिकूल काम गर्नेलाई उपचार पनि कानुनले तोकेबमोजिम हुनुपर्छ । अहिले आम उपभोक्तामा सूचनाको अभाव छ । पाएको सूचना पनि यथार्थमा आधारित छैनन् । सूचनाले नाफामुखी, स्वार्थमुखी, अनुदारवादीहरूको पक्षपोषण गरेको देखिन्छ । सामाजिक सञ्जाल भ्रम र गलत कुरा सञ्चार गर्न उद्दत छन् । वास्तविक र यथार्थ सूचना प्राप्त गर्ने अधिकारबाट नेपाली उपभोक्ता वञ्चित छन् ।

राज्यसंयन्त्रलाई क्रोनी क्यापिटलिज्मले गाँजेको छ । राजनीतिक नेतृत्व र कर्मचारीतन्त्रलाई यसबाट मुक्त गर्न ढिलो भइसकेको भनिएको छ । संसद्मा व्यापारिक घरानाको उपस्थिति देखिन्छ । कर्मचारीतन्त्रमा व्याप्त काम पन्छाउने, ढिलासुस्ती, भ्रष्टाचार, राजनीति, चाकडी गर्ने प्रवृत्तिले गर्दा उपभोक्ता सेवा प्राप्त गर्ने अधिकारबाट वञ्चित भएका छन् । यहाँ दोष उत्पादक, व्यापारीको मात्र छैन।

अझ बढी दोष कानुन कार्यान्वयन गर्न जिम्मेवारी लिएकाहरूको रहेको छ । आफूलाई प्राप्त अधिकार र कर्तव्य निभाउन नसक्ने पदाधिकारी स्वयं उपभोक्तावादको विरुद्धमा देखिन्छन् । उपभोक्ता संरक्षण ऐन, प्रतिस्पर्धा प्रवद्र्धन ऐनलगायतका कानुनको कार्यान्वयनमा अनेकौं चुनौती खडा गरिएका छन् । विद्यमान कानुन कार्यान्वयन नभई नयाँ कानुन निर्माणको चर्चा गर्न थालिएको छ । संविधानमा उपभोक्ता अधिकारलाई मौलिक हकको रूपमा राखिए पनि उपभोक्ताको संरक्षणमा व्यवहारिक प्रयास हुन सकेको देखिँदैन ।

उपभोक्ता हितप्रतिकूल कार्य गर्नु मानवताविरुद्धको कार्य हो । उपभोक्तावादले मानवतावादमा जोड दिएको हुन्छ । उपभोक्तावादले मानवको जीवनको सम्मान गरेको हुन्छ । मानवको स्वतन्त्रता, सुरक्षा, स्वास्थ्यको क्षेत्रमा उपभोक्तावाद क्रियाशील हुन्छ ।

उपभोक्तावाद सामाजिक आन्दोलन मात्र नभएर पूर्णतःमानवतावादी आन्दोलन पनि हो । उपभोक्तावादी आन्दोलन निरन्तरको आन्दोलन हो । यो आन्दोलनले आराम ग‌र्‍यो भने मानवतावाद विरोधीहरू सलबलाउन थाल्छन् । चीनमा मानिसको स्वास्थ्यमा असर पर्ने खाद्यवस्तु उत्पादकलाई मृत्युदण्ड दिएको समाचार आएको छ । हाम्रोमा उपभोक्ता हितप्रतिकूल कार्य नियन्त्रण भन्दा बाहिर रहेको देखिन्छ । कानुनहरू भए पनि यसको कार्यान्वयन हुन सकेका छैनन् । कानुन कार्यान्वयनमा सबै तह र तप्काको पहल र प्रयासको आवश्यक छ । उपभोक्तावादी आन्दोलन तब मात्र सशक्त बन्छ जब आम उपभोक्ताले सचेततापूर्ण व्यवहार गर्न सक्छन् । जब उद्योगीव्यवसायीहरू जिम्मेवार र सामाजिक हितमा ध्यान दिन्छन् तब मानवतावादको उन्नयन भएको महसुस आम उपभोक्ताले गर्न सक्नेछन् ।
—पौडेल सर्वोच्च अदालतका उपसचिव हुन् ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.