सहर र समथरतिर लर्को

सहर र समथरतिर लर्को

संसारमा मानव सभ्यताको आदिकालदेखि नै मानिसको स्थानान्तरण सुरु भएको हो । आर्थिक, सामाजिक, राजनीतिक, प्राकृतिक प्रकोप तथा अवसरको खोजी, विभिन्न चीजको अभाव र दबाबका कारण स्थानान्तरण हुने गर्छ । यो विश्वव्यापी मानवीय चरित्र नै हो । नेपाल पनि यो चरित्रबाट अछुतो छैन । तर रोचक के भयो भने नेपालमा आन्तरिक स्थानान्तरणको तुलनामा पहिले नै बाह्य स्थानान्तरणले व्यापकता र ठूलो आयतन ग्रहण गर्यो ।

सन् १२६० मा कलाकार अरनिकोको नेतृत्वमा ८० जना नेपाली चीनको ल्हासा गएको परिघटनालाई नेपालको सन्दर्भमा पहिलो बाह्य स्थानान्तरणका रूपमा लिन सकिन्छ । यस अर्थमा अरनिको वैदेशिक रोजगारीमा जाने पहिलो नेपाली हुन् भनेर व्याख्या गर्ने ठाउँ प्रशस्त छ । त्यो समयमा बाह्य स्थानान्तरण गर्ने मानिस सीपयुक्त थिए । तर अहिले विज्ञान प्रविधिले चमत्कार गरेको समयमा वैदेशिक रोजगारीमा गएका नेपालीमध्ये अधिकांशले अदक्ष कामदारका रूपमा आफ्नो पसिना बगाइरहेका छन् ।

वीर बलभद्र कुँवर पन्जाबका शिखको निजी फौजमा जागिरका लागि गएको पनि इतिहासमा उल्लेख छ । इस्ट इन्डिया कम्पनी र नेपालबीच सन् १८१६ मा भएको सुगौली सन्धिपछि ठूलो मात्रामा नेपाली युवा फौजमा भर्ना भए । त्यसैको निरन्तरता आजसम्म पनि भारतीय र बेलायती सेनामा नेपाली युवा कार्यरत छन् । साथै पहिलो र दोस्रो विश्वयुद्ध दुवैमा नेपाली युवा बेलायती सेनाका तर्फबाट विश्वका विभिन्न भूभागमा लडाइँमा संलग्न रहे ।

कामको खोजीमा बाह्य स्थानान्तरणको हाम्रो इतिहास झन्डै दुई सय ५० वर्ष आसपास पुगेको छ । तर, विषयको अन्तर्यमा पुगेर हेर्दा बाह्य (वैदेशिक रोजगारी) नै आन्तरिक स्थानान्तरणको प्रमुख कारण हो । परिवारको कुनै एक सदस्य साधनस्रोतको व्यवस्था गर्न वा आयआर्जनका लागि बाह्य स्थानान्तरणमा जाँदा परिवारका अन्य सबै सदस्य शिक्षा, रोजगारी, स्वास्थ्य, सञ्चार र अन्य सुविधाका नाममा ग्रामीण बस्तीबाट सहरतिर स्थानान्तरणमा जाने प्रक्रिया आज पनि छ ।

२००७ सालपछि पहाडबाट तराई झर्नेहरूको लर्को हालसम्म पनि कायमै छ । सन् १९७० को दशकताका नेपालमा आन्तरिक स्थानान्तरण हिमाल र पहाडबाट तराईतर्फ अधिक थियो । तर अहिले हिमाल र पहाडबाट तराई मात्र नभई ग्रामीण भेगबाट सहर, समथर र आर्थिक गतिविधिको तीव्रता हुने स्थानमा केन्द्रित छ । तराई क्षेत्रमा लामखुट्टेको व्यापकता र त्यसको टोकाइसँग फैलिने औलो रोगका कारण औलो उन्मूलन नभएसम्म धेरै हदसम्म सहर र तराईतर्फ स्थानान्तरण थिएन ।

पोखरा आसपास र सेरोफेरोका मानिसहरू पोखरामा औलो लाग्छ भनेर दिउँसोको काम सकेर साँझ बास बस्न डाँडातिर उक्लने वा सम्भव भएसम्म आफ्नै गाउँ फर्कने चलन यसको एउटा उदाहरण थियो । औलोको त्रास वा महामारी यतिसम्म थियो कि केही (१५ किमि) परका गाउँमा मरेका मानिसको लास केही सीमित व्यक्तिहरूले डोकोमा बोकेर सेती नदीमा अन्तिम संस्कार गरेका उक्त क्षेत्रका मानिसहरू बताउँथे ।

२००७ सालपछि पहाडबाट तराई झर्नेहरूको लर्को हालसम्म पनि कायमै छ । सन् १९७० को दशकताका नेपालमा आन्तरिक स्थानान्तरण हिमाल र पहाडबाट तराईतर्फ अधिक थियो । तर अहिले हिमाल र पहाडबाट तराई मात्र नभई ग्रामीण भेगबाट सहर, समथर र आर्थिक गतिविधिको तीव्रता हुने स्थानमा केन्द्रित छ ।

त्यसैले तराईतर्फ घरजम गर्न जानेको संख्या औलो उन्मूलन नभएसम्म त्यति थिएन । तर जब सन् १९५० को दशकमा औलो उन्मूलन घोषणा भयो, तब पहाडबाट तराई झर्नेको लर्को विवाहको जन्तीझैं भयो । यसको प्रत्यक्ष प्रभाव जनसंख्याको भौगोलिक वितरणमा स्पष्ट देखियो । सन् १९७१ सम्म तराईको तुलनामा पहाडको जनसंख्या बढी थियो । तर सन् १९८१ देखि पहाडको तुलनामा तराईको जनसंख्या बढी देखिन थाल्यो भने पूर्वपश्चिम राजमार्गछेउमा कैयौं नयाँ सहर विकास भए ।

देशभित्रको जनसंख्याको स्थानान्तरण विश्लेषण गर्दा ठूलो मात्रामा परिवारहरू बसाइँसराइ गरेको पाइन्छ । किनकि वर्तमानमा धेरै ग्रामीण बस्ती बाह्य स्थानान्तरण (वैदेशिक रोजगारीका) कारण पुरुषविहीन भएका छन् । तर हाम्रो सांस्कृतिक परम्पराका कारण पनि महिलाको स्थानान्तरण वैवाहिक अवस्था र पुरुषको निर्णयमा पनि भर पर्ने गरेको जगजाहेर छ ।

मान्छेको आर्थिक र सामाजिक सम्बन्धका कारण पनि स्थानान्तरण गर्नेको संख्यामा विविधता आएको छ । जस्तो कि आन्तिरक रूपमा स्थानान्तरण हुनेमध्ये तुलनात्मक न्यून आय हुनेहरू मोटरबाटो भएको सहरोन्मुख ठाउँ र नगरपालिका आसपास झरेका छन् । मध्यम आय हुनेहरूले जिल्ला सदरमुकामलाई बसोवासका लागि रोज्छन् ।

त्यसका पछाडि ऐतिहासिक सम्बन्ध र विरासत, शान्तिसुरक्षा, शिक्षा, आर्थिक गतिविधि र यातायात सञ्जालको सहजताले भूमिका निर्वाह गरेका हुन्छन् । नेपालको सन्दर्भमा उदयपुरको कटारी र गाईघाट, रुकुमको रुकुमकोट र खलंगा बजार, तनहुँको बन्दीपुर र दमौली, पाल्पाको तानसेन र रामपुर, संखुवासभाको खाँदबारी र चैनपुर, बैतडीको गोकुलेश्वर र पाटन, अछामको साँफेबगर र मंगलसेन यसका केही प्रतिनिधि उदाहरण हुन् । बाक्लो बस्ती भएका र निरन्तर जनसंख्या वृद्धि भइरहेका सहरअन्तर्गत यी क्षेत्र पर्छन् ।

उच्चशिक्षा, विदेश यात्राको तय, उच्च आय, सक्रिय उमेरसमूह र प्रविधियुक्त विषयमा ज्ञान तथा सीप भएका व्यक्तिले ठूला सहर वा राजधानीतर्फ आफ्नो बसोवासको गन्तव्य बनाएका छन् । जस्तो राजधानी काठमाडौं, पोखरा, भरतपुर, विराटनगर, इटहरीलगायत मुख्य सहर यो समूहमा वर्गीकरण गर्न सकिन्छ । यद्यपि, यी यावत् प्रसंगसँगै पछिल्लो दशकमा घरजग्गाको अत्यधिक मूल्यवृद्धि र महँगो जीवनशैलीले सहरतर्फको स्थानान्तरण ‘आडम्बर’ देखाउने औजार बनेको हो कि भन्नेको मत पनि कमजोर छैन ।

आन्तरिक स्थानान्तरणको हकमा पूर्वाञ्चल (प्रदेश नं १), मध्यमाञ्चल (प्रदेश नं ३) र पश्चिमाञ्चल (प्रदेश नं ४) क्रमशः पहिलो, दोस्रो र तेस्रो स्थानमा छन् । त्यसो त बसाइँसराइ गर्ने प्रत्येक १० मा नौ जना ग्रामीण क्षेत्रबाट सहरी क्षेत्रतर्फ गएका छन् । नेपाल जीवनस्तर सर्वेक्षण २०१०÷२०११ ‘क’अनुसार नेपालको जनसंख्याको २० प्रतिशतभन्दा धेरै जनसंख्या आन्तरिक रूपमा स्थानान्तरण भएको देखिन्छ ।

तराई क्षेत्र सबैभन्दा बढी आन्तरिक रूपमा स्थानान्तरण गरेका मानिस बसोवास गर्ने थलो बनेको छ । ग्रामीण बस्तीबाट सहर र सहरबाट बाह्य मुलुकमा मानिसको स्थानान्तरण भइरहेको छ । देशभित्र सबैभन्दा धेरै स्थानान्तरण पूर्वी तराईबाट काठमाडौं उपत्यकामा देखिन्छ । त्यसपछि दोस्रोमा पूर्वी हिमाल र पहाडबाट पूर्वी तराईका साथै सुदूरपश्चिम पहाडबाट सुदूरपश्चिम तराईमा स्थानान्तरणका लागि झर्नेको संख्या पनि उल्लेख्य छ ।

रोचक के छ भने राजधानी आसपासबाट मध्य तराई र मध्य तराईबाट राजधानी काठमाडौंमा स्थानान्तरण हुनेको जनसंख्या पनि उल्लेख्य छ । समग्रमा राजधानी काठमाडौं नै धेरैभन्दा धेरै क्षेत्रका मानिसका लागि स्थानान्तरण भएर आउने पहिलो गन्तव्य बनेको छ । पश्चिम पहाडबाट पश्चिम तराई र मध्यपश्चिम पहाडबाट मध्यपश्चिमकै तराईमा झर्ने पनि ठूलो संख्यामा छन् । स्थानान्तरणको यो स्वरूप नेपालमा निकै लामो समयसम्म चलिरह्यो— औलो उन्मूलन र त्यस आसपासमा भएका केही राजनीतिक परिवर्तनदेखि पछिल्लो समयसम्म ।      

तराई क्षेत्र सबैभन्दा बढी आन्तरिक रूपमा स्थानान्तरण गरेका मानिस बसोवास गर्ने थलो बनेको छ । ग्रामीण बस्तीबाट सहर र सहरबाट बाह्य मुलुकमा मानिसको स्थानान्तरण भइरहेको छ । देशभित्र सबैभन्दा धेरै स्थानान्तरण पूर्वी तराईबाट काठमाडौं उपत्यकामा देखिन्छ ।

विशेषगरी २०५२ सालमा सुरु भएको सशस्त्र द्वन्द्वका कारण ग्रामीण बस्तीबाट आन्तरिक र बाह्य बसाइँसराइ भएको छ । शान्तिसुरक्षाको खोजीमा ठूलो संख्यामा मानिस सहरतिर सरेका छन् । पहिलो संविधानसभा निर्वाचनअघि भएको मधेस आन्दोलनपछि पहाडी समुदायका मानिस खास मधेसको भूगोलबाट चुरे आसपास, राजधानी, चितवनलगायत स्थानमा बसाइँ सरेका छन् । यद्यपि, समग्रमा तराई क्षेत्र नै आन्तरिक स्थानान्तरण गर्नेहरूका लागि पहिलो गन्तव्य बनेको छ ।

हाम्रोजस्तो रोजगारी अभाव भएको मुलुकमा कामको खोजीका लागि सबैभन्दा ठूलो आयतनमा जनसंख्याको स्थानान्तरण सहततिर हुने गरेको छ । बसाइँसराइका लागि जागिरपछि शिक्षा दोस्रो महŒवपूर्ण जिम्मेवार तत्व हो । यद्यपि पछिल्लो समय जलवायु परिवर्तन र प्राकृतिक विपद् तथा संकटका कारण पनि स्थानान्तरण हुने जनसंख्या ठूलो छ ।

आन्तरिक स्थानान्तरण÷बाहिरी स्थानान्तरण (वैदेशिक रोजगार)ले नेपाली समाजमा केही तत्कालीन र दीर्घकालीन प्रभाव पारेको छ । स्थानान्तरणले हाम्रा गाउँबस्ती उजाड हुँदै छन् भने काम गर्ने जनशक्तिको अभाव भई जमिन बाँझो हुने क्रम बढेको छ । यसले कृषि उत्पादनमा ह्रास ल्याएको छ भने कृषिजन्य र खाद्यान्न आयात ह्वात्तै बढेको छ । बाहिरी स्थानान्तरणका कारण विप्रेषण आप्रवाहमा वृद्धि भई देशमा गरिबीको रेखामुनि हुनेको जनसंख्या ४२ बाट २५ प्रतिशतसम्म झरेको छ । जनशक्ति अभावले मलामी जानसमेत पर्याप्त पुरुष नपाइने अवस्था छ ।

गाउँबाट सहर र समथरतिरको स्थानान्तरणले एकल परिवार (आमाबाबु र छोराछोरी मात्र) को वृद्धि हुँदै सयुंक्त परिवारको संरचना र हाम्रो संरचना जबर्जस्ती भत्किँदै छ । बाहिरी स्थानान्तरणले श्रीमान् श्रीमती लामो समयसम्म अलग्गै बस्नुपर्ने बाध्यताले गर्दा पनि महिलाको प्रजनन दर घटेर पछिल्लो जनगणनासम्म आइपुग्दा २.१ प्रतिशतमा झरेको छ, जुन सकारात्मक प्रभाव हो । बजार र राजमार्गआसपासमा घरघडेरीको मूल्य ह्वात्तै बढ्नु अर्को प्रभाव हो ।

राणाकालमा पहाडमा हुने गरेको मुखिया प्रथा र त्यहाँ राज्यले लगाउने चर्को करबाट मुक्ति पाउन पनि केही मात्रामा मानिस राणाकालमै पहाड र हिमालबाट दक्षिणको समथर भूभागमा स्थानान्तरण भएको पाइन्छ । राणाकालमा पहाड र हिमालमा जस्तो मुखिया प्रथा र चर्को करको व्यवस्था तराई क्षेत्रमा नभएको हुँदा पनि मानिस तराईतर्फ स्थानान्तरणका लागि आकर्षित भएका थिए ।

राणाकालमा राज्यका अधिकारीले अत्यधिक कर लिने, बलजफ्ती, सित्तैमा काम लगाउने, जग्गाजमिन खोसिदिनेजस्ता कारणले पनि धेरै नेपाली पलायन भएका थिए । उक्त समयमा मुख्यतः तत्कालीन छिमेकी देश सिक्किम, भुटान र भारतमा सानो कृषि कर्मका लागि सित्तैमा जग्गा उपलब्ध हुन्थ्यो । त्यसैले त्यहाँ बगानको विकास र वृक्षरोपणको सुरुवात हुने समयताका केही रोजगारीका अवसर सिर्जना भए । र, मानिस त्यहाँ स्थानान्तरण भए ।

माथि उल्लेख गरिए झै औलो उन्मूलनपछि पहाड र हिमालतिरबाट मानिसहरूको स्थानान्तरण व्यापक मात्रामा भएको थियो भने तत्कालीन समयमा राज्यले पनि स्थानान्तरणको सो प्रवृत्तिलाई रोक्ने कुनै अवस्था थिएन ।

पूर्वपश्चिम राजमार्गको निर्माणसँगै समथर भूभागतिर झर्ने क्रमले व्यापक गति लियो । ठूलो संख्यामा शिक्षालय स्थापना हुँदा नेपालको जनसंख्याको ठूलो हिस्सा हिमाली र पहाडी भेगको दाँजोमा तराईमा बढ्दै गयो । यसले जनसांख्यिक असन्तुलन बढदै गएको छ । देशमा सशस्त्र द्वन्द्वको अन्त्यपछि निर्माण सुरु गरिएको मध्यपहाडी लोकमार्गले पनि केही मात्रामा भए पनि आन्तरिक स्थानान्तरणलाई प्र श्रय दिएको छ ।

उक्त लोकमार्ग छेउमा केही सम्भावित सहर पनि देखा परिसकेका छन् । पछिल्लो समय संघीयतामा देश गएपछि सातमध्ये ६ प्रदेशको प्रादेशिक राजधानी तराई क्षेत्रमा राख्ने सरकारले निर्णय गरेको छ । यसले तराईमा जनसांख्यिक असन्तुलन बढ्नेछ । यसको परिणाम राजनीतिक, सामाजिक, आर्थिक र जनसांख्यिक सबै क्षेत्रमा पर्दै जानेछ ।

नेपाल आफ्नो पुरानो राजनीतिक लयबाट नयाँ बाटोमा अगाडि बढेको छ । संघीय व्यवस्थामा गएपछि आर्थिक विकास, आवादी, बजार विकास र त्योसँगै नयाँ आकांक्षाले युक्त मानिसहरूको स्थानान्तरण देख्नेछौं । र, संघीय संरचनामा देश गएको अवस्थामा सहरमुखी आन्तरिक स्थानान्तरण कति रोकिन्छ भन्नेचाहिँ केही समय कुर्नुपर्नेछ । तर हाम्रो सहरमुखी स्थानान्तरणका पछाडि आजसम्म पनि वैदेशिक रोजगारीका लागि भइरहेको स्थानान्तरण नै जिम्मेवार छ । जनसंख्याको सन्तुलित वितरणमा राज्यले ध्यान दिने हो भने रोजगारीका लागि भइरहेको बाह्य स्थानान्तरणको विकल्प स्वदेशमै खोज्नुपर्छ ।

(राष्ट्रिय योजना आयोगका पूर्वसदस्य डा. गुरुङ राष्ट्रिय जनसंख्या परिषद् विज्ञ सदस्य छन्)


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.