टोपीः मेरो शिरपोस

टोपीः मेरो शिरपोस

टोपी' मेरो शिरपोस । शिरपोस' मेरो टोपी । कत्रो अन्योन्याश्रित सम्बन्ध ! टोपी शिरपोस भइदिन्छ । शिरपोस अनि टोपी । उत्तिनै खेर लाग्न थाल्छ शिरपोस र टोपी दुई अलग शब्द । अंशबन्डा भएर दुई फ्याक भएर होइनन् यी दुई । होइनन् यिनीहरू सौतेनी सन्ताने नाम संज्ञा पनि । आआफ्नै अस्तित्वधारी लवजहरू । शिरपोस शिरलाई छोप्ने आभूषण ।

शिरलाई सजधज सजाउने साजसइया । शिरपोस सामान्य जनताका श्रीपेच अनि राजाहरूका त शिरताज नै भयो श्रीपेच । श्री हराएर पेच बन्ने यो, तीन अक्षर शब्द पेचिला बन्छन् । वर्षातका बाढीजस्तै । गृष्मका खडेरीतुल्य । मलाई भने टोपी औधी मन पर्छ । लगाइरहन्छु हर मौसम । शिरपोसमा पोज देख्ने म नेपालको छोरो । टोपी नभाको मेरो टाउको मुढुलो भएको भान पर्न थाल्छ । नेपाल आमाको छोरो टोपी लाएरै शान भर्छु ।

आत्मग्लानि भावनाले कहिल्यै छोएन । हीनत्वले हानेन रत्तिभर मलाई । मभित्रको चेतलाई नि तिलभर छोएन । हीनत्ववबोधले । पराई आग्रहले थिचिएर आउँदो रहेछ हीनताबोध । आफ्नै भोगाइसित सिकिरहेछु । छेवरको साइतसितै लाउन थालेको शिरपोस निरन्तर यो शिरमा परेको पर्‍यै छ ।

देशविदेशभरि लाएको लायै छु, टोपी मेरो । अन्तर्राष्ट्रिय सभा, गोष्ठी र अध्ययन अध्यापन कक्षामा मेरो टोपीले मलाई वर्चस्ववान थपथपाइदिएको दियै छ । मैले शिरमा टोपी र टोपीमा शिर हालेर आमा नेपालको छोरो नेपाली बन्न पाएको यो जीवन सार्थक लाग्छ । संयुक्त राज्य अमेरिकाको मेसिगन विश्वविद्यालयको विद्यार्थी जीवनमा शिरपोससहित कक्षा प्रवेश गरेको मुहूर्त सार्थक सम्झन्छु । सार्थक संवेदनशील अमेरिकी साथीको जिज्ञासा पूरा गर्न सक्नुबाट अनुभूत गरेँ ।

शिरका शिरपोस हेर्दै रिचर्ड हवेलले जिज्ञासा राखे । ‘तेजेश्वर टोपीसित कुनै धार्मिक अर्थ छ कि ? ' तिनीहरू त हामीलाई सदैब धार्मिक आँखा लाउँदा रहेछन् हगि । मनमा पर्‍यो । संयमवश भनेँ, ‘धर्मभन्दा बढी पर्यावरणीय अर्थ छ । धर्मको अर्थमा ‘गलगन्ठ' नेक टाईमा पो देख्छु, म । तिनले अर्को जिज्ञासा जाहेर गरे, मैले फेरि भनेँ । रिर्चड, म नेपाली । नेपाल मेरो जन्मभूमि । पहाडै पहाडको देश नेपाल । विश्वको सर्वोच्च शिखर सगरमाथा मेरै देशको शिर । पर्वत पहाड भनेछि हुरुक्कै हुन्छौं हामी ।

पहाडलाई आदरपूर्वक माया गर्छौं । यति माया गर्छौं कि शब्दले नभ्याउने सम्झी पुर्खाले टोपी लगाएर गहिरो आदर व्यक्त गर्न सिके । व्यवहारमा उतार्न पुगे । टोपी संस्कृति सर्वोच्च संस्कार बन्यो । संस्कृति त सार्थक विचारको प्रत्यक्ष संस्कार हो । संस्कार भन्नु आचरणको अनुष्ठान हो । अनुनयन हो ।

परिशिलन हो । निरन्तर परिपालन हो । सांस्कृतिक परिशीलनबाटै संस्कृति जीवन्त रहन्छ । तपाईंले जिज्ञासा राख्दा मैले यति भन्ने अवसर पाएँ । हाम्रा अन्तरक्रियाले अरू सहपाठीबीच पनि त एउटा तरंग जगाउन पाइयो । जिज्ञासाको लागि धन्यवाद । मैले भनेँ ।

रिचर्डको मन शान्त भएनछ । अर्को उत्कण्ठा जाहेर गरे । शिरपोस लगाएर पहाडप्रति कसरी सम्मान व्यक्त हुन्छ ? राम्रो, उत्तम जिज्ञासा रिचर्ड । हामी त सूर्यलाई दीप दिएर आराधना गर्छौ । सूर्य ब्रह्माण्डकै दियो । हाम्रो सम्पूर्ण सौर्यमण्डल सूर्यकै दीपले प्रज्ज्वलित छन् । सानो दीप बालेर श्लोक पारायण गर्छौं । ‘त्वदिय वस्तु गोविन्द तुभ्यमेव सर्मपये' ।

अर्थात्, तपाईंको वस्तु गोविन्द तपाईंलाई नै सुम्पन्छौं, समर्पण गर्दछौं। भनौं मेरो टोपीको आकार पर्वतको चुचुरोजस्तै छ । शिरपोस पहाडको शिरकै ढाँचा र आकारमा ढालिएको छ । मैले सलक्क शिरबाट टोपी उठाएँ । चटक्क टेबुल र डेस्क माथि राखेँ । हेर्नुस् मेरो टोपीको आकार । यो पर्वतको चुचुरो जस्तो छैन र... ? हो, उस्तैउस्तै छ । हामी विश्वस्त भयौं ।

तेसो भए त्यो रंगीन बुट्टा के हो नि ? रिचर्डले सोधे । हाम्रामा उतुंग शिखरहरू कति छन् कति... । आठवटा त संसारकै चरम चुलीहरू छन् । तिनमा हिउँ कहिले खाली हुन्नन् । हिमाच्छादित सेताम्य रहन्छन् । सोह्र हजार फिटसम्मका हिमचुलीहरू त हिमालै भए । पन्ध्र हजार मुनिकामा जेठ असार (मे, जुन) तिर हिउँ पग्लन्छन् । नदीहरू मोटाउँछन् । हिउँ पग्लेको चुचुराहरूमा एकदम छिटो प्राकृतिक झारबिरुवाहरू पलाउन थाल्छन् ।

शून्य डिग्री सेल्सियस तापक्रममा हिउँ हराएपछि एकदम हर्लक्क बिरुवा बढेर प्राकृतिक फूलहरू ढकमक्क फुल्दा रहेछन् । साउन, भदौ (जुलाई अगस्ट) तिर चुलीहरू त सुन्दरमय कार्पेटझैं रंगीचंगी रंगमय देखिन्छन् । तिनै प्राकृतिक छटा हेरेर पुर्खाले यी टोपीहरूका कपडाहरूमा समाहित गरे । यिनै त हुन् पर्यावरणीय प्रभाव भन्नुको तात्पर्य । शिरपोसको आकार शैली शिखर बन्नु पर्यावरणीय प्रभाव । टोपीमा प्राकृतिक फूलबुट्टा प्रतिविम्बित हुनु, गर्नु पनि पर्यावरणको प्रभाव हो ।

कोर्स क्रस कल्चरल कम्युनिकेसन । अन्तर सांस्कृतिक संवाद । एउटा संस्कृतिलाई अर्को संस्कृतिको दृष्टिले हेर्दा कस्तो देखिँदा हुन्... ? टोपी मेरो । दृष्टिकोण उसको । व्याख्या विश्लेषण मेरो । टोपी मेरो शिरपोस । दृष्टिकोण रिचर्डको । ऊ अमेरिकी, म नेपाली । मेरो अन्तरकुन्तर आफ्नै मेरो । मेरोे देशको भूगोल मेरो आफ्नै । भूगोलभित्रको नेपाल । नेपाली पहाडी वातावरण पर्यावरण भूगोल सटिक ।

भूगोलमा आधारित वातावरण अनि स्थानीय पर्यावरण । स्थानअनुसार बन्ने पर्यावरण । तर पनि टोपी राष्ट्रिय चिह्नजस्तै मेरो । तराई, पहाड र हिमालव्यापी बनेको छ टोपी मेरो शिरपोस । पहाड, पर्वत, हिमालका शृंखलालाई प्रतिनिधित्व गर्ने टोपी मेरो शिरपोस । सधैंसधैं नेपाली शिर शोभा बनिरहून् । लोकतन्त्रको मन्त्र रहून्...! लोक भन्नु हाम्रो पहिलो लोक नेपाल र नेपाली लोक । नेपाल लोक सीमापारि यत्रतत्र विश्व लोक अनि हाम्रो लोक व्यापक लोक ।

व्यापक लोक हाम्रो विश्व लोक । अनि त नेपाल, नेपाली समाज र राष्ट्रले विश्वलोकबाट नेपाल आगमनमा आमन्त्रित महामहिमहरूको शिरैमा शिरपोस सजाइदिन्छौं हामी । मानौं, हाम्रा अतिथि र पाहुना आदरणीय हुन् । अतिथि देवो भवः मन्त्र लेखिएको हुन्छ यसमा । यो टोपी संस्कार नेपाली जीवका उदात्त संस्कृति । पहाडजत्तिकै चुलिएको । हिमशिखरजत्तिकै उतुंग उम्मेश बोकेको । शिरपोस लगाएर म हिमालको चुचुरोलाई मेरो माथामा थाप्छु । आफ्नो माथामा चढाएर शिरपोसलाई म सगरमाथाको चुलीमा अलिकति उचाइ जोडिदिन्छु ।

मनमनै जप्न थाल्छु, हाय टोपी मेरो शिरपोस...! शिरमा नेपाली शिरपोस लगाइदिएर संसारलाई संकेत दिइरहेका हुन्छौं... कि पहाड नेपाली पर्यावरणको अभिन्न अंग । कि नेपालको अभिन्न पर्यावरणीय अंग हिमाल पहाड पर्वत शृंखला विश्व पर्यावरणको पनि अन्योन्यास्रित अंग...! हिमाल पग्लिएर उजाड ढुंगेलो पहाड बने नदीहरू सुक्नेछन् । नदीहरू सुके समुद्र सुक्नेछन् । समुद्र सुके महासागरहरू खोँच र बगर बन्नेछन् । पानीबिनाका पृथ्वी, पृथ्वी रहनेछैनन् । यत्रो सार्थक र सजीव लोक, धुराहरू ग्रहझैं शून्यशून्य निर्जीव रहनेछन् । मेरो यो टोपीको चिन्तन गर्दागर्दै कत्रो चिन्ताको भँगालोमा पर्न पुगेछु ।

पहाडैपहाडको देश नेपाल । विश्वको सर्वोच्च शिखर सगरमाथा मेरै देशको शिर । पर्वत पहाड भनेछि हुरुक्कै हुन्छौं हामी । पहाडलाई आदरपूर्वक माया गर्छौं । यति माया गछौं कि शब्दले नभ्याउने सम्झी पुर्खाले टोपी लगाएर गहिरो आदर व्यक्त गर्न सिके ।

मेरो यो टोपी नेपाली राष्ट्रिय पोसाकको निसंदिग्ध शिरको ताज । राष्ट्रिय ताज बनेको मेरो शिरपोस रंगीन छैन । काला गाढाले टकेको भादगाउँले टोपी उर्दीको पोसाक । आकारप्रकारमा उस्तैउस्तै । रंग बुनोट र बुनाइमा फरकफरक । मेरो भादगाउँले टोपी मेरो शिरपोस । हिउँ पग्लेपछिको कालो पहाडको पत्थरीलो चुचुरो देखेर गौरवशाली बन्छु म भादगाउँले टोपी पहिरेर । लाग्न थाल्छ, कालो भादगाउँले टोपी लगाएर म मेरो जन्मस्थल भादगाउँ, भक्तपुरलाई शिरैमा वरण गरिरहेको हुन्छु । टोपीको महिमा अपरम्पार छ ।

अपरम्पार अझै लाग्छ यस निमित्त कि शिरपोस महात्म्य अपूर्ण तवरले गाउन थालिरहेछु । कि मेरो शिरपोस, मेरो टोपी पहिरेरै अन्तिम सास फेर्न सकूँ । शिरपोसले मलाई र मैले शिरपोसलाई सशक्त रूपमा संपोषण गरिरहन सकूँ ! म टोपीका लागि र टोपी मजस्ता सबै नै महरूका लागि बनिरहून् ।

अनेक धरातलको रेसा र रेखाहरूले बुने बनाइएको यो मेरो टोपी मेरो शिरपोस । अनेक अनुभूतिगम्य संस्मण लिएर झकझकाउँछ मलाई । अहिले भने लोकप्रिय उनै दिवंगत कवि भूपि शेरचन बोकेर आइरहेछ । २०१९ सालतिर सिंहदरबारको भित्री मूलद्वार । एकजना पुड्के नागरिक पहिरनमा छडी लिएर बसेका । सिंहदरबारको पुड्के नितान्त कर्तव्यनिष्ठ पाले । लवेदा सुरुवाल टोपी तत्कालीन श्री ५ को सरकारको कर्मचारीको राष्ट्रिय पोसाक । सर्वसाधारणलाई टोपी अनिवार्य । मानौं, टोपी प्रवेश आज्ञापत्रझैं ।

विचरा कवि भूपि आफ्नै पारामा भावनाको टोपी लगाएर प्रवेश गर्न आएथे । पुड्के सुबेदारले रोके उनलाई छडी ढकढकाएर । म त कवि मान्छे । जागिरे होइन । मलाई नभए नि हुन्थ्यो । भूपिको प्रस्ताव सुनिएन । लुखुरिनु पर्‍यो । भूपि मथिंगलमा भुइँचालो आएछ र लेखेथे तेरो राष्ट्रियतालाई टोपीले थिचिराख ।

यो राष्ट्रियतालाई इजारले बाँधिराख । मलाई लाग्यो कविका कविता त समय, परिवेश र भोगाइ पो रहेछन् । तत्काल एकै क्षण त रन्न रन्थनिएर भन्न पुगेँ, यत्रो महिमामय टोपी त छोप्ने बिर्को पो बनाइए । वादविवाद गर्न जाऊँ भूपि पूरा ठेगाना छैन । नत्र ईमेल गर्र्दो हुँ । भेट्न जाऊँ भने भूपिले कोन्याक पेग ठम्याइदेला डर । मदहोस भएर त्यही लडिए सासूको छोरीले वैधव्य बेहोर्नु पर्लाको पीर साहसको लगुडोकै लंगडो भयो ।

उत्ति नै खेर गोविन्दराजजीका डाक्टरी भट्टराई वाणी कानभरि भुनभुनाइरहेको रह्यै रह्यो । दाइ तपाईंको जन्मकुण्डली पनि कोर्नुस् है । क्या फसाद ! सामान्य एउटा रचना निमित्त ज्योतिषशास्त्र जान्नुपर्ने । ज्योतिषी जानिँदो भए किन लेखक बन्थेँ हुँला । लुसुक्क चिनो कोर्दो थिएँ । मनमनै गुन्न थालेँ । टोपी पुराण कसले पो लेखेथेँ । पौराणिक युगमा टोपी थियो थिएन ? भए नि मेरो खाले थियो, थिएन ? विचारका लागि अचार चाट्न खोजेँ । यसो भन्छामा पुगेको त रातो गोलभेडाको अचार फेला पारेँ । एक चम्चा चाटेको तीन त्रिभुवन देख्न थालेँ ।

हत्तरपत्तर वास बेसिनमा कुल्ला नगरेको भए बाउको बिहे देखिने । एकैछिन घोरेँ । गोविन्दराजजीलाई केले टाल्ने...? सम्झनाका पाना फर्रर पल्टाएँ । पौराणिक युगमा घामपानी र चिस्यानबाट टाउको जोगाउन फिरंगी पुर्खाले भोर्लेको रातले छोपेको टोपी महात्म्य त फेला पारेँ । गोविन्दजीले दाइ, दाइ नबिर्सि है... टोपी कुण्डली भनेथे । खाई नपाई छालाको टोपी लगाई उखान सम्झेँ । आफू परे एकासी वर्षे ठिटो । कुद्न भनेपछि बिछट्टै मन लाग्ने । खुट्टाचैं जहाँको त्यहीँ । पाइलै नहाली पुगिने कुण्डली बेत्ताको उपासना आराधना गरेँ ।

उनले भने कपडा आविष्कार भएपछि मान्छेले भोर्लापातको ठाउँ घरबुन्न कपडालाई दिए । अनेक ढाँचाका कनफत्ता टोपी लगाए । लिच्छवीकालीन शिरपोसको ढाँचा बेग्लै थिए रे । मेरो टोपी त मध्यकालीन पहिरन संस्कृतिका रूप । त्यसो नहुँदा हुन् त भादगाउँले टोपी नेपाली राष्ट्रिय पोसाकको शिरपोस बन्ने कसरी...? पृथ्वीनारायण शाह भक्तपुरका राजा रणजित मल्लको मित छोरो ।

युवराज वीरनरसिंह मल्लका मीत । बयालीस महिने भक्तपुर बसाइले आर्जेको राजनीतिक संस्कारले पृथ्वीनारायण शाहलाई भयंकर सघाए । भादगाउँले टोपीलाई उनले उर्दीको शिरपोसमा सजाएर मीत बाबुलाई ऋण तिरे । टोपी मेरो शिरपोस महात्म्यको जन्मकुण्डली यो— शुभम् समाप्तम् !


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.