सार्क र बिमस्टेक

 सार्क र बिमस्टेक

गोवामा आयोजना भएको ब्रिक्स तथा बिमस्टेक शिखर सम्मेलनले दक्षिण एसियाको आर्थिक विकासमा खासै कार्यक्रम उद्घोष गर्न सकेन । यस मञ्चको प्रभावकारी प्रयोग सुनिश्चित गर्न नेपाल त असफल भयो नै, यस मञ्चको प्रयोग गर्न भारत पनि असफल भयो ।

भारत आर्थिक विकासको तीव्र दौडमा सामेल छ । यस तथ्यलाई नकार्न सकिँदैन । तर यो दौड आफैंमा विकास होइन । यो विकासको बाटो हिँड्ने कार्य मात्र हो । विकासलाई आर्थिक वृद्धिदरबाट अलग गरेर बुझ्ने संस्कार दक्षिण एसियामा छैन । आर्थिक वृद्धिदरलाई विकासको रूपमा बुझ्ने भ्रमपूर्ण दृष्टिकोणले भारत पनि ग्रस्त छ ।

विकासका तीनवटा पक्ष छन् । एउटा हो- आर्थिक वृद्धिदर । अर्को हो- मानिसको सांस्कृतिक रूपान्तरण र अझ अर्को मानिसमा मौलाएको आत्मसन्तुष्टि । मानिसमा न्यूनतम आत्मसन्तुष्टि तब पलाउँछ जब प्रत्येक व्यक्तिले आधारभूत आवश्यकताबाट वञ्चित हुनु पर्दैन । यी तीनैवटा पक्षलाई एकै ठाउँमा राख्दा वास्तविक विकासलाई ‘वैज्ञानिक विकास' भनिन्छ ।

भारतमा पछिल्ला दुइटा संकट यथावत् छन् । भारतमा रुढिवादी संस्कारले समाजलाई ग्रस्त बनाइरहेको छ । धार्मिक उग्रताका समस्या यसैसँग जोडिएका समस्या हुन् । भारतमा हाल कायम रहेको शिक्षा प्रणालीले भारतीय समाजका यथार्थ ज्ञान (इपिस्टेमी) लाई प्रतिनिधित्व गर्दैन ।

यसको परिकल्पना ब्रिटिस उपनिवेशको स्थायित्व र संस्थापनको लागि गरिएको थियो । त्यसैले भारतीय शिक्षाले चीनमा जस्तो स्वतन्त्र चिन्तन प्रणालीलाई प्रवर्धन गर्दैन । यसले मानसिक औपनिवेशिक अवस्थाको जगेर्ना गर्छ । यस्तो शिक्षाले मौलिक धरातलीय मान्यताको विकास गर्दैन र राष्ट्रियताको जगेर्ना पनि गर्दैन ।

यसको विरुद्धमा उठ्ने आवाजहरूले अन्ध राष्ट्रवाद र अवैज्ञानिक मान्यताहरूको जगेर्ना गर्छ । सांस्कृतिक रूपान्तरणको अभावमा मौलिकता, श्रमप्रतिको सम्मान र समतामूलक अवसरहरूको निर्माण पनि गर्दैन । अतः सांस्कृतिक रूपान्तरणविनाको आर्थिक वृद्धिदरले ‘जनसंख्यामा विसमता सिर्जना' गर्छ । धनीलाई धनाढ्य सम्भ्रान्तमा रूपान्तरण गर्छ ।

अधिकांश मध्यम वर्गलाई विपन्न वर्गमा रूपान्तरण गर्छ । धनी र नव धनाढ्यमा रूपान्तरित थोरैलाई ‘धनाढ्य सम्भ्रान्त' मा रूपान्तरण गर्छ । यस किसिमको आर्थिक वृद्धिदरले मानिसमा आत्मसन्तुष्टि सिर्जना गर्ने कुरा त परैजाओस् गम्भीर द्वन्द्वहरूको निर्माण गर्छ ।

भारतको वर्तमान विकासको यथार्थ यही नै हो । अर्थात् माथिल्लो मध्यमवर्ग, खासगरी वकिल, डाक्टर, इन्जिनियर, परामर्शदाता जस्ता सेवा प्रदान गर्ने सहरीया मानिसहरू सम्भ्रान्त धनाढ्यमा परिणत भइरहेका छन् । तर धार्मिक, अल्पसंख्यक, आदिवासी, मजदुर र किसानहरू झन्झन् गरिब भइरहेका छन् ।

यस्तो अवस्थामा विकासको स्वरूप वैज्ञानिक तथा समतामूलक विकास नभई विकास द्वन्द्वप्रवृत्त हुन जान्छ । यस्तो द्वन्द्वप्रवृत्त विकास प्रणालीमा मानिसहरूबीचको जातीय र साम्प्रदायिक विभाजनको खाडल झन् फराकिलो हुन्छ । उदारवादी धर्म निरपेक्ष राजनीतिक सामाजिक शक्तिहरू कमजोर हुन्छन् । रुढिवाद जातीयता र धार्मिक साम्प्रदायिकता सँगै मौलाउँछ ।

यस्तो अवस्थामा शिक्षा कथित डिग्री बेच्ने व्यवसायमा रूपान्तरण हुन्छ । भारतमा अहिले शिक्षाको अवस्था मूलतः यस्तै छ । शिक्षामा विकासको मापन शिक्षालयका भौतिक संरचनालाई ग्रहण गरिन्छ । यसबाट शिक्षा महँगो हुन्छ । गरिब शिक्षाबाट विमुख हुन्छ ।

भारतको विकासको वास्तविक यथार्थ हो यो । त्यसैले भन्न सकिन्छ- सामाजिक, सांस्कृतिक एवं वैज्ञानिक रूपान्तरणविनाको आर्थिक वृद्धिदरले मानिसमा आत्मसन्तुष्टि पैदा गर्दैन । दक्षिण एसियाको विकासको यस मूलभूत समस्यालाई सम्बोधन नगरी आर्थिक वृद्धिदरको सपनाले मात्र यथार्थको प्रतिनिधित्व गर्दैन ।

भारतले उसको शिक्षा प्रणालीलाई उत्पादनमूलक, सामाजिक सद्भावप्रवृत्त एवं दक्षिण एसियाको यथार्थ (इपिस्टेमी) सँग जोड्न सक्नुपर्छ । दक्षिण एसियामा भारतमा समस्या समाधान नभई अरू देशका समस्या समाधान हुन सक्तैनन् । संसारको ४३ प्रतिशत गरिबहरूको अधिकांश ठूलो संख्या भारतमा छ । अतः भारतमा गरिबीको समस्या समाधान भनेकै दक्षिण एसियाको गरिबीको सम्बोधन हो ।

भारतको आर्थिक वृद्धिदर र उसका सामाजिक सांस्कृतिक समस्याहरूको सम्बोधनका आवश्यकता दुवै कारणले भारतले अन्तर्राष्ट्रिय जगत्मा आफ्नो एउटा अलग पहिचान निर्माण गर्न सक्नुपर्छ । यो पहिचानको सुरु विन्दु हो सार्क र बिमस्टेकमा आबद्ध देशहरूका बीचमा भरपर्दो समायोजन र घनीभूत आर्थिक एवं वैज्ञानिक एकीकरण ।

दक्षिण एसियालगायत बर्मा र थाइल्यान्डको एकीकृत सहकार्यको नेतृत्वदायी भूमिकाविना वा यी देशहरूसँगको निर्भरतायुक्त पारस्परिक सहयोगविना भारतको आर्थिक वृद्धिदर दिगो हुन सक्तैन । तर दुई सय वर्षको औपनिवेशिक सम्भ्रान्तताबाट प्रभावित भारतको बौद्धिकतामा पश्चिमी देशहरूसँगको सहकार्य नै अनिवार्य सर्त हो भन्ने भ्रम धेरै गहिरो छ ।

सार्क र बिमस्टेकलाई प्रभावहीन बनाई दक्षिण एसियाको भरोसायुक्त सम्पर्क र एकीकरणको विकास नगरी, दक्षिण एसियाको व्यापारलाई सुदृढ नगरी भारतको आर्थिक विकास दरको निरन्तरता रहिरहन सम्भव छैन । यस्तो अवस्थामा नेपालको आर्थिक विकास पनि प्रभावित रहिरहन्छ ।

यसैकारण सार्क र बिमस्टेक दुवै समूहमा भारतका मानसिक समस्या छन् । भारत यस क्षेत्रलाई एउटा भरपर्दो संगठनमा आबद्ध गर्न र त्यस्तो संगठनको अन्तर्राष्ट्रिय स्वतन्त्र पहिचान निर्माण गर्न डराइरहेको छ । परिणामस्वरूप यी संगठन औपचारिकतामा सीमित रहेका छन् ।

सार्कको प्रभावकारी भूमिका नहुँदानहुँदै पनि विगत दस वर्षमा भारतले उल्लेखनीय आर्थिक वृद्धि हासिल गर्न सकेको छ । यसले पनि सार्क र बिमस्टेकप्रति भारतको नकारात्मक दृष्टिकोण नभए पनि सक्रिय भूमिकाप्रति बेसरोकारपूर्ण मनस्थिति निर्माण गरेको छ । किन चाहियो सार्क र बिमस्टेक आदि यस्ता संगठनको प्रभावकारी भूमिकाविना पनि आर्थिक विकास सम्भव हुन्छ भने ?

भारतीय नीतिनिर्माताहरू यस मान्यताबाट प्रभावित छन् । तर एउटा यथार्थ के हो भने ‘दक्षिण एसियाको आर्थिक, प्राविधिक एकीकृत विकास नहुने हो भने दक्षिण एसियाका देशहरूबीचको व्यापार सुदृढ नहुने र दक्षिण एसिया खुला बजार प्रणालीमा रूपान्तरण नहुने हो र दक्षिण एसियाको सामूहिक सुरक्षा प्रणालीको निर्माण नहुने हो भने गरिब छिमेकीहरूबाट बाँधिएको भारत धनी हुन सक्तैन । त्यसैले सार्क र बिमस्टेक अरू साना देशको आवश्यकता होइन, ती संगठन भारतका प्राथमिक आवश्यकता हुन् ।

तर भारतलाई यस यथार्थ बुझ्न सम्भव भइरहेको छैन । सार्कको भूमिकामा प्रश्नचिन्ह लाग्नु भारतको जित हुन सक्तैन, भारतको हार हुन जान्छ । सार्कको अस्तित्वमा प्रश्नचिन्ह खडा हुनु भनेको दक्षिण एसियाको एकीकृत आर्थिक, सामाजिक र वैज्ञानिक उत्थानको लक्ष्यमा प्रश्नचिन्ह लाग्नु हो । भारत अहिले पनि सुदृढ सार्क र बिमस्टेक उसका प्रतिकूल जालान् कि भन्ने भयको मनोविज्ञानबाट ग्रस्त छ । यसको तात्पर्य हो– भारतले आर्थिक र सैन्य क्षेत्रमा प्रगति गरे पनि अन्तर्राष्ट्रिय जगत्मा नेतृत्वदायी भूमिका खेल्न सक्ने क्षमता विकास गर्न सकेको छैन ।

उसले यो कुरा चीनबाट सिक्न सक्नुपर्ने हो । चीनले दक्षिण एसियाका सबै देशसँग सौहार्द सम्बन्ध राख्न सकेको छ । उसले ब्रिक्सको माध्यमबाट स्वयं भारतलाई पनि नेतृत्व गरिरहेको छ । तर भारत सार्कको नेतृत्वबाट भागिरहेको छ । सार्कभित्र उसले समस्या समाधानको उपाय खोज्ने पहल गर्नुपर्नेमा पाकिस्तानलाई अलग्याउने बाहनामा सार्कलाई कमजोर बनाइरहेको छ । सार्कलाई प्रभावकारी बनाएर पाकिस्तानको रबैया समस्यामूलक छ भने पाकिस्तानलाई आफैं सार्कबाट बाहिरिने अवस्था निर्माण गर्न सक्नुलाई ‘सफल कूटनीति भन्न सकिन्छ' भलै त्यो व्यावहारिक नहुन सक्छ ।

बिमस्टेकको गोवा शिखर सम्मेलनले एउटा नयाँ स्थितिको पट्टाक्षेप गरेको छ । त्यो हो सार्कको विकल्प बिमस्टेक हुन सक्छ । हो, पाकिस्तानलाई दक्षिण एसियाबाट बाहेक गर्ने यो एउटा सफल रणनीति हुन सक्छ । तर व्यवहारमा बिमस्टेकलाई पनि त्यही कारणले प्रभावहीन हुन जान्छ, जुन कारणले सार्क प्रभावहीन भयो ।

भारत बिमस्टेकलाई पनि दक्षिण एसियाको सामूहिक प्रतिनिधित्व गर्ने संगठन, जसको आफ्नै अन्तर्राष्ट्रिय पहिचान हुन्छ, बनाउन चाहँदैन । बिमस्टेकमा पनि भारत डराउँछ किनकि यस्तो स्वतन्त्र संगठित संस्था उसका चाहनाविपरीत हुन जाने खतरा रहन्छ । त्यसैले सन् २००४ मा नेपाल र भुटान बिमस्टेकका सदस्य भइसके पनि जारी गरिएको घोषणापत्रले ‘बिमस्टेक' लाई संगठनका रूपमा स्वीकार नगरी ‘समूह' का रूपमा घोषित गरेको छ ।

यसको तात्पर्य हो बिमस्टेक पनि दक्षिण एसियाको आर्थिक विकास, वैज्ञानिक विकास, बजार एकीकरण सम्पर्क र यातायात नेटवर्क निर्माणमा संगठित भूमिका खेल्ने संगठन होइन । तर सार्क र बिमस्टेकलाई प्रभावहीन बनाई दक्षिण एसियाको भरोसायुक्त सम्पर्क र एकीकरणको विकास नगरी, दक्षिण एसियाको व्यापारलाई सुदृढ नगरी भारतको आर्थिक विकास दरको निरन्तरता रहिरहन सम्भव छैन । यस्तो अवस्थामा नेपालको आर्थिक विकास पनि प्रभावित रहिरहन्छ ।

नेपालको लागि अब दुइटा भूमिका मात्र बाँकी छन् । पहिलो- सार्कलाई प्रभावकारी बनाउन सबै किसिमका भूमिका प्रबल बनाउनु । यसका लागि देशको कूटनीतिलाई ‘खोपामा राखी गफ गर्ने दुकानमा परिणत गर्ने र कूटनीति भनेको राजदूत नियुक्ति गर्ने खेल' हो भनिठान्ने रणनीति मानिसकता समाप्त हुनु । यसका लागि बौद्धिकहरू र नेपाली जनताले राजनीतिक दलहरूलाई चुनौती दिन सक्नुपर्छ ।

त्यसैले दिग्भ्रमित राजनीतिमाथि आवाजको निर्माण हुनु आवश्यक छ । दोस्रो- नेपालले घोषित रूपमा भारतको भरोसा छोडी चीनसँग ‘एलाइन गर्नु' र चीनसँग मिली ‘ट्रान्स हिमालयन इकोनोमिक डेभलपमेन्ट' को नयाँ संगठन निर्माण गर्नु हो । हेरौं बिमस्टेकमा ब्रिक्स र सार्कसमेत सदस्य हुन पुगेबाट चीनको सक्रियताले बिमस्टेकलाई प्रभावकारी संगठन बनाउन भूमिका खेल्नैपर्ने बाध्यता भारतलाई पैदा हुन सक्छ ।



प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.