दलित 'आइकन' बन्न सक्छन् महाभारतका कर्ण ?

दलित 'आइकन' बन्न सक्छन् महाभारतका कर्ण ?

विजित पक्षसँग अतिरिक्त गुण नहुँदो हो त ऊ विजयी हुने नै थिएन । महाभारत युद्धको सन्दर्भमा पंक्तिकारले एउटा औपचारिक संवादमा यो प्रसंगको कुरा उठाउँदा एकजना 'लेफ्ट'ले अर्जुन र कर्णप्रति लक्षित भएर दिएको जवाफ थियो, 'गुरु र राज्यशक्तिको साखुल्ले बन्नसक्नु मात्र अतिरिक्त गुण हो ? कर्ण धनुर्विद्यामा अर्जुनभन्दा कम थिएनन्, उनले धर्मयुद्धको नियम पालना गरेका थिए ।

sujit-Mainaliअर्जुन र कृष्णको तुलनामा बरु कर्णमै नैतिकता र आचारसंहितालाई सर्वोपरि मान्ने अतिरिक्त गुणहरू थिए ।'दिल्लीको 'विश्व बुक्स' मार्काका प्रकाशन गृहबाट निस्किने राकेश नाथजस्ता प्रज्ञाचक्षुरहित पूर्वाग्राही लेखकलाई विश्वास गरेर मूल ग्रन्थमा प्रवेश नगर्नेहरू दिग्भ्रमित हुनु अनौठोचाहिँ होइन । खराबसँग लड्ने सबै असल हुँदैनन् र कौन्तेय भएकै कारण कर्णको देवत्वकरण गरिएको हो भन्ने भेउ उनीहरूले पाएको देखिँदैन ।

'माइनरिटिज कम्प्लेक्स'

विद्या आर्जन गरेर फर्किएका कुरुकुमारहरूले रंगभूमिमा रणकौशल देखाएको घटना ज्यादै महत्वपूर्ण छ । यही घटनापछि महाभारत युद्धको भ्रूण हुर्किन थाल्छ ।अर्जुनको पराक्रमले सबैलाई मोहित पारिरहेको बेला कर्ण रंगभूमिमा प्रवेश गर्छन् । महाभारतमा यो उनको पहिलो प्रवेश हो । रंगभूमिमा छिरेर उनी कुरुकुमारहरूका गुरुद्वय द्रोण र कृपाचार्यलाई रूखो पारामा नमस्कार गर्छन् (आदिपर्व १३५।६) । त्यसपछि अर्जुनलाई भन्छन्, 'तिमीले भन्दा अद्भुत पराक्रम गरेर म देखाउँछु, धेरै फुइँ नलगाऊ (१३५।९) ।' लगत्तै अर्जुनले देखाएका सबै कौशल देखाउँछन् (१३५।१२) । अनि दुर्योधनतिर फर्किएर भन्छन्, 'म तपाईंसँग मैत्री र अर्जुनसँग युद्ध गर्न चाहन्छु (१३५।१५) ।' एकजना अपरिचतले एकाएक आफ्नो अपमान गर्न थालेपछि अर्जुन पनि रिसाउँछन् ।

दुईबीच दन्तबझन हुन्छ । कर्ण भन्छन्, 'हुती छ भने वाणमार्फत संवाद गर्न आऊ, गुरु द्रोणकै अघि वाण हानेर म तिम्रो घाँटी छिनाइदिन्छु (१३५ः२०) ।'
कुण्ठा, अर्जुनप्रति अतिशय आह्रिसभाव, कुरुकुमारहरूबीचको मनोमालिन्य बुझेर यसलाई उपयोग गर्ने कौशल, ठूलाप्रति अनादरभाव, आत्मप्रशंसा, राजकुमारको घाँटी काटिदिन्छु भनी खुलेआम उद्घोष गर्ने दुस्साहस र पराक्रम ! पहिलोपटक प्रकट हुँदा देखाएका यस्ता स्वभावलाई कर्ण मृत्युपर्यान्त कायम राख्छन् ।

सुतकुलमा हुर्किए पनि आफ्नो वास्तविक कुलबारे कर्ण बेखबर हुन्छन् । वीर कहलिने तीव्र अभिलाषामा वर्णव्यवस्थाले भाँजो हालेकाले उनीभित्र 'माइनरिटिज कम्प्लेक्स' विकास भएको हुन्छ । यसले उनलाई रूखो, झडगालु, आत्मप्रसंशी बनाएको हुन्छ ।

कृपाचार्यले सबैका अगाडि कर्णसँग बाबु, आमा र कुलको परिचय मागेपछि कर्ण लजाउँछन् (१३५।३४) । कर्णको मनोभाव बुझेर दुर्योधन भन्छन्, 'उत्तम कुलमा जन्मिएको, शुरविर र सेनापति- यी तीन राजा कहलिन्छन् । शुरवीर भएकोले कर्ण पनि राजा नै हुन् (१३५।३५-३६) ।' लगत्तै कर्णलाई अंग देशको राजामा राज्याभिषेक गराउँछन् । त्यसपछि कर्ण सुतपुत्र हुन् भन्ने खुलासा हुन्छ । कर्णको उपहास गर्दै भीम भन्छन्, 'कर्ण, तँ अर्जुनको हातबाट मारिनसमेत योग्य छैनस् । गएर घोडाको चाबुक समा । यज्ञकुण्ड छेउ राखिएको पुरोडाश (जौबाट बनेको रोटी, जुन पवित्र मानिन्छ) खान कुकुर योग्य नभएजस्तै तँ पनि अंगदेशको राज्य भोग्न योग्य छैनस् (१३६।६-७) ।' कर्णको प्रतिरक्षामा दुर्योधन बोल्छन्, 'कर्णजस्तो शुरो, तेजस्वी पुरुषलाई सुत स्त्रीले जन्माउनै सक्दिनँ । हरिणीको कोखबाट बाघ जन्मिन सक्दैन (१३६।१६)।'

अनन्य मित्र पनि कर्णको जातलाई स्वीकार्दैनन् । राजा भएपछि पनि कर्ण क्षत्रीसरह मानिँदैन । द्रौपदी स्वयंवरमा लक्षभेद गर्न उठेको कर्णलाई द्रौपदीले 'सुतपुत्रलाई वरण गर्दिनँ' भनी रोक्छिन् (१८६।२३) । यस्ता घटनाले कर्णको हिनग्रन्थी अझ जगाउँछ र उनी झन्झन् आत्मप्रशंसी, दानवीर आदि बन्दै जान्छन् ।

स्त्री

कर्णलाई अल्पसंख्यक दलितको 'हिरो' बनाउनुअघि अर्को बहिष्कृत समुदाय महिलाप्रति कर्णको दुर्भाव बुझ्नुपर्छ । द्रौपदीलाई अर्जुनले जितेपछि ससुराली देश पाञ्चालको आड पाएर पाण्डवहरूको सामर्थ्य वृद्धि हुने देखेर कौरवहरू चिन्तित हुन्छन् र पाण्डवहरूबीच फुट ल्याउन सल्लाह गर्छन् । र, एउटै स्त्रीप्रति अनुरक्त भएकाले पाण्डवहरूबीच फुट ल्याउन नसकिने निष्कर्ष कौरवहरू निकाल्छन् । 'प्रायः स्त्रीलाई अनेक पुरुष भोग्ने चाहना हुन्छ, पाण्डवहरूसँग रहँदा द्रौपदीको यो चाहना पूरा हुन्छ, त्यसैले द्रौपदीमार्फत पनि पाण्डवहरूबीच फुट ल्याउन सकिँदैन', कर्ण भन्छन् (आदिपर्व, २०१।८) ।

 

स्त्रीप्रति कर्णको दुर्भाव चरम रूपमा प्रकट भएको एउटा सन्दर्भ द्रौपदी वस्त्रहरण हो । एकवस्त्रा अवस्थामा घिसार्दै सभामा ल्याइएपछि द्रौपदीले 'आफैं हारेर दास भइसकेको युधिष्ठिरले मलाई जुवामा थाप्न कसरी पाउँछ ? ' भनी गरेको प्रश्नमा धृतराष्ट्रपुत्र विकर्णले सहमति जनाउँछन् । बाबुकै अघि विकर्णलाई हप्काउँदै कर्ण भन्छन्, 'अरणि (आगो निकाल्न रगडिने काठ)बाट उत्पन्न आगोले अरणिलाई नै जलाएजस्तै तिमी आफूलाई जन्म दिने कुलको विनाश गर्ने पात्र बन्न खोज्दैछौ (सभापर्व, ६८।२७) ? ' एकवस्त्रा द्रौपदीलाई सभामा ल्याउनु पनि धर्मसम्मत भएको कर्ण बताउँछन् । 'स्त्रीको एउटा पति हुने विधान छ, तर द्रौपदीका अनेक पति छन् । त्यसैले यो वेश्या हो ।

कर्ण भन्छन्, 'स्त्रीको एउटा पति हुने विधान छ, तर द्रौपदीका अनेक पति छन् । त्यसैले यो वेश्या हो । यस्तालाई एकवस्त्रा अथवा नग्न जुनसुकै अवस्थामा पनि सभामा ल्याउन मिल्छ ।'

यस्तालाई एकवस्त्रा अथवा नग्न जुनसुकै अवस्थामा पनि सभामा ल्याउन मिल्छ', कर्ण भन्छन् (६८।३५-३६) । कुरुसभामा कुरुकुलवधुलाई उसका वीर पतिहरूकै सामु 'वेश्या' भन्ने कर्णको दुस्साहसलाई धृतराष्ट्र कर्णको मृत्युपछि पनि स्मरण गर्छन् । द्रौपदीलाई वेश्या भनिसकेपछि कर्ण पाण्डव र द्रौपदीलाई निर्वस्त्र गराउन दुशासनलाई आदेश दिन्छन् ।

कर्णको कठोर भनाइपछि कौरवहरूको आत्मबल बढ्छ । त्यसपछि दुशासन द्रौपदीलाई निर्वस्त्र गराउन थाल्छन् र दुर्योधन तिघ्रा ठटाउँदै मैथुनका निम्ति द्रौपदीलाई आह्वान गर्छन् ।
स्त्रीप्रतिको दुर्भावनालाई कर्ण महाभारत युद्धमा पनि प्रकट गर्छन् । आफ्नो सारथि बनेका मद्रराज शैल्यसँग कर्णको बाझाबाझ हुँदा शैल्य कर्णको पुरुषार्थमा आक्षेप लगाउँछन् । कर्णचाहिँ मद्रदेशका स्त्रीप्रति दुर्वच्य बोलेर शैल्यलाई चुप गराउन खोज्छन् ।

मद्रदेशमा सबै पुस्ताका आफन्त, समवयस्क मित्र, पाहुना, दासदासी जोसँग पनि मैथुन गर्ने छुट छ भन्दै शैल्यको आलोचना गर्छन् (कर्णपर्व ४०।२५-२८) र मद्रदेशका महिला उँट र गधाले जस्तै उठीउठी पिसाब फेर्छन् भन्छन् (४०।३७) । मद्रदेशका स्त्री मदिराले मात्तिएर निर्वस्त्र भई नाच्छन् र जुनसुकै पुरुषलाई वरण गरी संयम तथा मर्यादा बिर्सिएर मैथुनमा प्रवृत्त हुन्छन् भन्छन् (४०। ३५-३६) । पिताको ठेगान नभएकाले छोरालाई नभई भान्जालाई अंश दिइन्छ भन्दै गिराउँछन् (४५।१३) । कर्णले सायद अहिले केरेलातिर पाइने नायर जातितर्फ संकेत गरेका हुन्छन् । त्यस्ता चरित्रहीन स्त्रीका पुत्र शैल्यले आफूलाई धर्म सिकाउन नमिल्ने उनी बताउँछन् ।

षड्यन्त्र

पाण्डवहरूलाई राज्यबाट च्युत गर्न रचिएका प्रायः सबै षड्यन्त्रमा कर्ण सरिक हुन्छन् । दुर्योधनका प्रायः सबै उद्दण्डतामा पनि उनको हात हुन्छ । शकुनीको भन्दा कर्णको मन्त्रणालाई दुर्योधन बढी पत्याउँछन् ।

युधिष्ठिरलाई हस्तिनापुरको युवराज पदमा अभिषेक गरिएपछि पाण्डवहरूको लोकप्रिता बढ्न थाल्छ । यस्तोमा पाण्डवहरूलाई वारणात पठाएर पन्छाउने षड्यन्त्र बुन्न दुर्योधन, दुशासन र सकुनीसँगै कर्ण पनि लाग्छन् (आदिपर्व १४१।१-४) । जुवाको खालमा सर्वस्व हारेका पाण्डवलाई धृतराष्ट्रले सबै सम्पत्ति फिर्ता गरिदिन्छन् । पराजित मुद्रामा इन्द्रप्रस्थतिर लागेका युधिष्ठिरलाई जुवाको खालमा पुनः बोलाई धोकापूर्वक हराएर वनबासमा पठाउने षड्यन्त्रमा पनि कर्ण सरिक हुन्छन् (७४।५-६) ।
पाण्डवहरूको वनवासपछि पनि दुर्योधनले सुरक्षित महसुस नगर्दा वनमा गएर अकस्मात् हमला गरी पाण्डवहरूलाई मार्ने प्रस्ताव कर्णले राख्छन् (७।१८) । व्यासमार्फत धृतराष्ट्रले यसबारे थाहा पाउँछन् र दुर्योधनलाई रोक्छन् ।

वनबास र अज्ञातबास पूरा गरेपछि पनि पाण्डवहरूलाई राज्य फिर्ता दिनु हुँदैन भन्ने पक्षमा कर्ण बलियोसँग उभिन्छन् । पाण्डवहरूका तर्फबाट सन्देश लिएर हस्तिनापुर आएका राजा द्रुपदका पुरोहितले पाण्डवहरूलाई राज्य दिनुपर्ने बताएपछि कर्ण भन्छन्, 'जुवा हारेपछि सर्तअनुसार पाण्डवहरू वनबास गएका हुन् । युधिष्ठिरले अहिले सर्तअनुसार आफ्नो पैतृक राज्यमाथि दाबी गरिरहेका पनि छैनन् । पाण्डवहरू मत्स्य र पाञ्चाल देशको आडमा अर्काको राज्य खोस्न उद्यत छन् ।

कसैबाट डराएर दुर्योधनले आधा त के, एक चौथाइ राज्य दिने कुरा पनि आउँदैन । यदि पाण्डवहरूलाई राज्य चाहिन्छ भने सर्तअनुसार उनीहरूले पुनः वनबास जानुपर्छ (उद्योगपर्व २१।१०-१३) ।'

पाण्डवहरूलाई उनीहरूको राज्य दिएर झैझगडाबाट मुक्त हुने चाहना धृतराष्ट्रको पनि हुन्छ । हस्तिनापुरमा दुर्योधन र कर्णबाहेक पाण्डवहरूप्रति द्वेष राख्ने अरू कोही छैनन् भन्ने उनले बुझेका हुन्छन् (२२।६-७) । तर, पनि छोरालाई मनाउन सक्दैनन् ।

शान्तिदूत बनेर कृष्ण हस्तिनापुर आएपछि दुर्योधनका निम्ति प्रतिकूल अवस्था सिर्जना हुन्छ । सभाका सबै सदस्य तथा व्यास र नारद मुनीलगायत सभाबाहिरका बुद्धिजीवीले पनि पाण्डवहरूसँग सन्धि गर्न धृतराष्ट्रलाई दबाब दिइरहेको बेला कृष्णको आवगमनपछि शान्तिवादीहरूको आत्मविश्वास बढेको निष्कर्ष कौरवहरू निकाल्छन् ।

कृष्णले धृतराष्ट्र र भीष्मसँग मिलेर आफूहरूलाई बन्दी बनाएरै भए पनि सन्धि गराउनसक्ने भन्दै दुर्योधन, कर्ण, दुशासन र सकुनीले त्यसअगावै कृष्णलाई पक्राउ गर्ने षड्यन्त्र बुन्छन् । कृष्णलाई बन्दी बनाउन सके पाण्डवहरू दाँत झिकिएका सर्पझैं बन्ने र यसबाट आफूहरूलाई दोहोरो लाभ हुने उनीहरूको निष्कर्ष हुन्छ (उद्योगपर्व, १३०।४) । तर, कृष्णका सेनापति सात्यकीले यसबारे थाहा पाएर भण्डाफोर गरेपछि षड्यन्त्र तुहिन्छ ।

वीरता

आत्मप्रशंसी स्वभावका कारण कर्णले भीष्म, द्रोण, कृपाचार्य, अस्वत्थामा आदिबाट बारम्बार खप्की खाएका हुन्छन् । अर्जुनलाई जितेर महावीर कहलिने अभिलाषा कर्णमा हुन्छ । त्यसैले उनी अर्जुनको बध गर्ने प्रतिज्ञा दोहोर्‍याइरहन्छन् । अर्जुनले चाहिँ कर्णको सौर्यलाई त्यति वास्ता गरेको पाइँँदैन । जुवामा हारेकी द्रौपदीलाई जथाभावी गरिएपछि क्रुद्ध बनेका भीमले दुर्योधन, दुशासनलगायत सबै धृतराष्ट्रपुत्रलाई मार्ने प्रतिज्ञा गर्छन् । 'कर्णलाई चाहिँ अर्जुनले मार्नेछ' भनी उद्घोष गर्छन् (७७।२६) । क्रोधले उम्लिरहेका दाजुलाई शान्त पार्न अर्जुनले पनि कर्णको बध गर्ने प्रतिज्ञा गर्छन् (७७।३३)।

कर्णको पौरुष अर्जुनसँग समानचाहिँ हुँदैन । विभिन्न सन्दर्भमा यी दुई वीर आमनेसामने हुँदा कर्ण सधैं पराजित हुन्छन् । कर्णले गर्न नसकेका कतिपय विरोचित कार्य पनि अर्जुन गर्छन् । यति हुँदाहुँदै पनि कर्ण आफूलाई अर्जुनभन्दा वीर भन्न छोड्दैनन् ।

गुरुकुलबाट फर्किएका कुरुकुमारहरूसँग द्रोणले गुरु दक्षिणास्वरूप पाञ्चाल नरेश द्रुपदलाई बन्दी बनाउन माग गर्दा पाञ्चालमाथि हमला गर्न जाने कुरुकुमारको पंक्तिमा कर्ण पनि हुन्छन् । द्रुपदलाई पक्राउ गर्न कौरवहरू तम्सिएपछि पाण्डवहरू पछि हट्छन् । कर्णलाई साथ लिएर दुर्योधन र उसका भाइले पाञ्चाल सेनामाथि हमला गर्छन् । तर, उल्टै मार खान्छन् । लडाइँकै क्रममा द्रुपद र कर्णबीच युद्ध हुन्छ । द्रुपदले हानेका वाण लागेर कर्णको शरीर क्षतविक्षत हुन्छ । द्रुपदसामु टिक्न नसकेपछि रथबाट ओर्लिएर कर्ण भाग्छन् (आदिपर्व १३७।२३-२६) । कौरवहरू असफल भएपछि अर्जुन अघि बढ्छन् र युद्धकै बीच द्रुपदलाई पक्राउ गर्छन् (१३७।५७-५८) ।

लाक्षागृहमा षड्यन्त्रपूर्वक जल्नबाट बँचेपछि पावण्डवहरू ब्राह्मण भेष धारण गरेर गुप्त जीवन बाँच्न थाल्छन् । यसै क्रममा उनीहरू द्रुपदपुत्री द्रौपदीको स्वयंवर सभामा उपस्थित हुन्छन् । स्वयंवर सभामा उठाउन कठिन हुने धनु राखिएको हुन्छ । माथि आकाशमा वगसँग घुम्ने यन्त्र बनाइएको हुन्छ । धनुमा प्रत्यञ्चा चढाएर यन्त्रको छिद्रभित्र राखिएको लक्षभेद गर्नेलाई द्रौपदीले पति वरण गर्ने सर्त राखिएको हुन्छ (आदिपर्व १८४।१०-११) ।

स्वयंवरमा भाग लिन आएका कुनै पनि राजा र राजकुमारले लक्षभेद गर्न सक्दैनन् । अन्त्यमा ब्राह्मण भेषधारी अर्जुनले लक्षभेद गरी द्रौपदीलाई वरण गर्छन् । आफूहरूलाई एउटा ब्राह्मणले हिस्स पारेको देखेर सभामा उपस्थित राजा तथा राजकुमारले आफूहरूको अपमान भएको महसुस गर्छन् र द्रुपदविरुद्ध जाइलाग्छन् । द्रुपदको प्रतिरक्षामा अर्जुन र भीम उभिन्छन् । संघर्षकै बीचमा कर्ण र अर्जुनको आमनेसामने हुन्छ । अर्जुनको रणकौशल देखर कर्ण चकित पर्छन् र अर्जुनलाई 'यस्तो सौर्य देखाउन तिमी धनुर्वेद हौ कि परशुराम ? ' भनी सोध्दै पराजय स्वीकार गर्छन् (१८९।१७ र २२)।

वनबासमा रहेका पाण्डवहरूलाई गिज्याउन सैनिकसहित दुर्योधन, कर्णलगायत कौरवहरू एक दिन पाण्डवहरू रहेको वनछेउ जान्छन् । त्यहाँ रमाइलो गरिरहेका गन्धर्वहरूसँग उनीहरूको विवाद हुन्छ । विवाद बढ्दै गएर युद्धमा परिणत हुन्छ । युद्धका क्रममा गन्धर्वहरूले हस्तिनापुरका सैनिक र महारथीलाई क्रमशः पराजित गर्दै जान्छन् । कर्णको रथ पनि ध्वस्त गरिदिन्छन् र घोडासहित सारथिलाई पनि मारिदिन्छन् ।

यसबाट भयभीत भएका कर्ण छेवैमा रहेको विकर्णको रथमा चढ्छन् र युद्धमैदानबाट कुलेलाम ठोक्छन् (वनपर्व २४१।३० र ३२) । गन्धर्वहरूले दुर्योधनसहित हस्तिनापुरका स्त्रीलाई बन्दी बनाएको चाल पाएपछि युधिष्ठिरको आज्ञाअनुसार अर्जुनले गन्धर्वहरूसँग युद्ध गरी गन्धर्वराज चित्रसेन समेतलाई पराजित गरेर सबैलाई मुक्त गराउँछन् (२४५।२७) ।

विराट्पर्वमा मत्स्यदेशको गाई चोर्न गएका कर्णसहित हस्तिनापुरका सबै महारथीलाई अर्जुन एक्लैले पराजित गरिदिएको प्रसंग छ । युद्धका क्रममा किन्नर भेषधारी अर्जुनसँग कर्णको आमनेसामने हुँदा अर्जुनले हानेको वाणको चोट सहन नसकेर कर्ण रणभूमिबाट भाग्छन् । कर्ण भागेको देखेर अर्जुन र उनका सारथि राजकुमार उत्तर मरीमरी हाँस्छन् (६०।२७) ।

मैत्री

कर्णले दुर्योधनसँगको मैत्रीलाई उच्च कदर गरेका हुन्छन् । तर, आफ्नो अभिमान र अहम्तुष्टिका लागि मित्रलाई असहयोग पुग्ने काम गर्न पनि उनी पछि पर्दैनन् ।एक दिन कुरुसभामा भीष्म र द्रोणले युद्धको विपक्षमा कुरा राखेपछि कर्ण दुर्योधनसँग भन्छन्, 'भीष्म र द्रोणले युद्धमा भाग लिएनन् भने पनि सबै कुन्तीपुत्रलाई मारिदिने जिम्मा मेरो भयो (उद्योगपर्व ६२।६) ।' यस्तो सुनेर भीष्म रिसाउँछन् र अर्जुनबाट पटकपटक पराजित भएको स्मरण गर्न कर्णलाई चेतावनी दिन्छन् ।

भन्छन्, 'तिमी आफूसँग भएको सर्पमुखा वाणकै आडमा अर्जुनलाई मार्ने सोचिरहेका छौ । तर, अर्जुनले वाण हानेर तिम्रा सर्पमुखा वाणलाई छिन्नभिन्न बनाइदिन्छन् र वाणसँगै तिमी पनि नष्ट हुनेछौ । के फुर्ती लगाउँछौ (६२।१०) ?

आफ्नो पुरुषार्थ गिर्ने गरी भीष्मले तथानाम भन्न थालेपछि रिसाउँदै कर्ण भन्छन्, 'अब भीष्मले मलाई यो सभा अथवा युद्धमा कहिल्यै देख्न पाउनेछैनन् । यिनी मरेपछि मात्रै म आफ्नो पराक्रम देखाउनेछु (६२।१३) ।' सभामा घेराबन्दीमा परेका दुर्योधनलाई एक्लो पारेर कर्ण सभा बहिष्कार गर्छन् ।
कृष्णको शान्ति प्रस्ताव असफल भएपछि युद्ध हुने पक्का हुन्छ । त्यत्तिकैमा कुन्तीले 'विवाह हुनुअघि मेरो कोखबाट जन्मिएका हौ तिमी' भनेर कर्णसामु भेद खोल्छिन् र भाइहरूसँग मिल्न आग्रह गर्छिन् ।

जवाफमा कर्ण भन्छन्, 'कष्ण र अर्जुनको जोडीसँग आज कुनचाहिँ वीर डराउँदैन होला र ? यस्तो बेला म पाण्डवहरूसँग मिलेँ भने मलाई सबैले डरछेरुवा भन्दैनन् (१४६।९) ? ' त्यति बेला पनि कर्णलाई दुर्योधनको विजयको भन्दा आफ्नै पौरुषको बढी चिन्ता हुन्छ । आफ्नो दानवीर छवि प्रमाणित गर्न उनी कुन्तीलाई अर्जुनबाहेक अन्य पाण्डवलाई नमार्ने वचन दिन्छन् । कर्णले दुर्योधनको विजयलाई यदि सर्वोपरि मान्थे भने यस्तो नाजायज वचन दिँदैन थिए।

युद्धको सँघारमा पनि कर्णलाई आफ्नै यशको बढी चिन्ता हुन्छ । कुरुसैनिकहरूको वरीयता निर्धारण गर्ने क्रममा सेनापति भीष्मले कर्णतर्फ संकेत गरेर भन्छन्, 'दुर्योधन, तिम्रा यी मित्र अत्यन्तै कटुभाषी, आत्मप्रशंसी र नीच छन् । युद्धमा यिनी अतिरथी, रथी दुवै बन्न योग्य छैनन् । त्यसैले यिनलाई म अर्धरथी बनाउँछु (१६८।३-७) ।' भीष्मको निर्णयलाई द्रोणले पनि सही ठहर्‍याउँछन् । यसबाट क्रुद्ध बनेका कर्ण भीष्मसँग भन्छन्, 'तिमी राग, द्वेषले भरिएका छौ, त्यसैले आफूखुसी रथी, अतिरथीको चयन गर्दैछौ ।

बूढाहरूको कुरा सुन्नुपर्छ । तर, असाध्यै बुढाहरू केटाकेटीजस्तै हुने भएकाले उनीहरूको कुरा सुन्नलायक हुँदैनन् ।' फेरि पनि उनी आफू एक्लैले समस्त पाण्डव सेनाको संहार गर्नसक्ने ध्वाँस दिन्छन् । 'मैले यसो गरेँ भने यसको श्रेय सेनापति भएको नाताले भीष्मलाई जान्छ, जुन म चाहन्नँ । त्यसैले भीष्म बाँचुन्जेल म युद्ध गर्दिनँ', उनी भन्छन् (१६८।२८-२९) ।

पराजय

कर्ण वीर नभएका चाहिँ होइनन् । इन्द्रप्रस्थ राज्यमा राजसुय यज्ञ गर्नुअघि भीम, अर्जुन, नकुल र सहदेवले मिलेर गरेको दिग्विजय कर्णले एक्लै गर्छन् । कर्णलाई सधंै खसाएर बोल्ने भीष्मले वाणशय्यामा पुगेपछि भने कर्णको तारिफ गर्दै भन्छन्, 'दुर्योधनका लागि कन्या अपहरण गर्न एक्लै काशी गएर तिमीले त्यहाँ आएका सबै राजालाई पराजित गर्‍यौ । जरासन्धजस्तो दुर्जेय वीरलाई पनि हरायौ (भीष्मपर्व १२२।१७-१८) ।' महाभारत युद्धमा कर्णको मृत्यु भएको सुनेपछि धृतराष्ट्रले पनि कर्णले देखाएको पराक्रम एक÷एक गरी सम्झन्छन् ।

कुरुक्षेत्रको युद्धमा अर्जुनबाट मारिनुअघि कर्ण विभिन्न वीरबाट पराजित भएका थिए । अर्जुनपुत्र अभिमन्युले पनि कर्णलाई पराजित गरेका थिए । कर्णको प्रतिरक्षा गर्न आएका कर्णका भाइलाई अभिमन्युले कर्णकै अगाडि मारिदिएका थिए (द्रोणपर्व, ४१।४-६) । जयद्रथलाई मार्नुअघि अर्जुनले कर्ण, भुरि श्रवा, वृशसेन, जयद्रथ, कृपाचार्य, शैल्य र अस्वत्थामालाई एकसाथ हराएका थिए ।

महाभारत युद्धमा कर्ण सबैभन्दा बढी भीमसँग हारेका थिए । भीमले कर्णलाई पटकपटक रहीन पारिदिएका थिए । रथहीन बन्न पुगेका कर्णको उद्धारका लागि दुर्योधनले आफ्ना भाइहरू दुःशल, दुर्जय, दुर्मुख आदिलाई रथसहित पठाउँदा भीमले कर्णकै अगाडि उनीहरूलाई मारिदिएका थिए । धृतराष्ट्रका अधिकांश पुत्रलाई भीमले कर्णकै अगाडि मारेका थिए ।

एकपटक भीमले हानेको वाण लागेर रथमै मूच्र्छित हुन पुगेका कर्णको जिब्रो काट्न भीम तम्सिका थिए । कर्णका सारथि शल्यले अर्जुनको कर्णबधसम्बन्धी प्रतिज्ञाबारे स्मरण गराएपछि भीम पछि सरेका थिए (कर्णपर्व, ५०।४७) ।

एकपटक चाहिँ कर्णले भीमलाई जितेर पनि नमारीकन छोडिदिएका थिए । भीमबाट पटकपटक हारेको झोकमा कर्णले वर्षाएको वाणका कारण भीम अस्त्रशस्त्र तथा रथहीन बन्न पुग्छन् । त्यसपछि पनि कर्णले भीममाथि निरन्तर प्रहार गर्छन्, तर कुन्तीलाई दिएको वचन सम्झिएर बधचाहिँ गर्दैनन् (द्रोणपर्व १३९।९२) । कर्णले भीमलाई धनुको कुनाले हिर्काएर गिज्याइरहेको बेला अर्जुनले आएर दाइको उद्धार गर्छन् (१३९।११३) ।

रथहीनता

रथहीन अवस्थामा पुगेको कर्णलाई अर्जुनले धोका दिएर मारेको भनाइ प्रचलनमा छ । तर, यस्तो भनाइको आशय सही छैन ।युद्धको बीचमा योद्धा रथहीन हुनु त्यति बेला अनौठो थिएन । रथहीन बन्नु नपरोस् भनेर योद्धाहरूका निम्ति थप रथहरूको बन्दोबस्त गरिएको हुन्थ्यो र एउटा रथ काम नलाग्ने भए अर्कोमा चढेर युद्धलाई निरन्तरता दिनुपथ्र्यो । रथ परिवर्तन गर्दै गर्दा आवश्यक पर्‍यो भने आफ्नो पक्षका योद्धाहरूबाट 'कभर' मिल्थ्यो ।

द्रोणले युधिष्ठरलाई पनि रथहीन बनाइदिएका थिए । रथहीन भएपछि भुइँमा उभिएर युधिष्ठिरले दुवै हात उठाई आत्मसमर्पण गरेपछि पनि द्रोणले आक्रमण गर्न छोडेका थिएनन् । त्यसपछि छेउमा रहेका सहदेवको रथमा चढेर युधिष्ठिर भागेका थिए (द्रोणपर्व १०६।४२-४७) । कर्णलाई भीम र अर्जुनले मात्र होइन, घटोत्कच (द्रोणपर्व, १७९।४७) र सात्यकीले पनि रथहीन बनाइदिएका थिए (१४७।६४) ।

उपसंहार

सेनापति बनेको दोस्रो दिन अर्जुनसँग निर्णायक युद्धमा निस्किनुअघि कर्णलाई 'म मारिँदैछु' भन्ने बोध भइसकेको हुन्छ । सकेसम्म बढी कीर्ति आर्जन गरेर विरोचित मृत्यु हासिल गर्ने अभिलाषा कर्णले राखेको देखिन्छ ।

कर्ण कुनै वीर क्षत्रीलाई सारथि बनाएर मर्नुअघि अर्जुनकै हाराहारीमा उक्लिन चाहन्थे । जीवनभर क्षत्रीको सेवक बनेका उनीभित्र सायद क्षेत्रीलाई सेवक बनाउने धोको थियो । दुर्योधनसँग उनी 'शैल्यजस्ता कुशल अश्वविद्लाई सारथि बनाउन पाए अर्जुनलाई मार्नसक्ने थिएँ' भन्छन् । दुर्योधनले उनको इच्छा पूरा गरिदिन्छन् ।

त्यसपछि कर्ण आफ्नो दानवीर छवि अन्तिमपटक प्रकट गर्छन् । युद्धभूमिमा रहेका सैनिकसँग उनी भन्छन्, 'जसले आज मलाई अर्जुन देखाइदिन्छ, उसलाई म अपार धनसहित सुनको हारमा सजिएका मगध देशका सय जना दासी दिन्छु (३८।२ र १८) ।' कुवेर बनेर कर्णले धन उडाउन खोजेको भन्दै शैल्यले कर्णको उपहास गर्छन् र 'अर्जुन स्वयं तिमीलाई खोज्दै मार्न आउँदैछन्, धन्दा नमान' भनी कर्णलाई उत्तेजित पार्छन् (३९।२) ।

त्यसपछि कर्ण आफूले कृष्ण र अर्जुनसँग एकसाथ युद्ध गर्नु परेको भान दिन खोज्छन् । भन्छन्, 'आज दुईजनाले मिलेर मलाई मार्नेछन्, अथवा म दुवैलाई मार्नेछु ।' उनको खिल्ली उडाउँदै शैल्य भन्छन्, 'गिद्धले युद्धमा दुईवटा सिंह मार्न सम्भव छैन (३९।५) ।'

दुईवटा सिंहमाथि एक्लै जाइलागेर मृत्युवरण गर्ने चितुवाको नियति कर्णले भोग्न खोजेको प्रस्टै देखिन्छ । त्यसैले उनी योजनाबिनै निर्णायक युद्धमा होमिन्छन् । उनलाई सम्झाउँदै शैल्य भन्छन्, 'तिमी ब्यूहरचना गरेर युद्धमा सहभागी बन र सैनिकबाट घेरिएर सुरक्षित भई अर्जुनसँग युद्ध गर । म दुर्योधनको भलाइका लागि यो सब भनिरहेको छु (३९।९-१०) ।' तर, कर्ण सुन्दैनन् । उल्टै भन्छन्, 'एकमात्र रथ लिएर आज म अर्जुनसँग युद्ध गर्दैछु, मजस्तो वीर अर्को को होला र (४२।२६) ? '

युद्धका क्रममा कर्णले अर्जुनमाथि आथर्वणास्त्र, सर्पमुखा वाण, रौद्रास्त्र, वरुणास्त्र आदि प्रहार गर्छन् । भार्गवास्त्र चलाउनचाहिँ जान्दैनन् । कर्णका प्रहार छिचोल्दै अर्जुन युद्धमा हावी हुँदै जान्छन् । अर्जुनले गाह्रौं पार्दै लगेको अवस्थामा कर्णको रथ भासिन्छ । रथ फेर्नुको सट्टा कर्ण अर्जुनसँग रथ निकाल्ने समय माग्छन् । अर्जुनले नमानेपछि कर्ण 'मैले सधैं धर्मको अनुसरण गरेँ, तर आज धर्मले मेरो रक्षा गरेन' भन्दै धर्मको निन्दा गर्छन् (९०।८६) र आँसु झार्छन् (९०।१०७) । कर्णले धर्मबारे गरेको टिप्पणीको उपहास गर्दै कृष्ण भन्छन्, 'विपत्तिमा फसेपछि नीच मानिसले आफूले गरेको कुकर्मको होइन, दैवको निन्दा गर्छ (९१।१) ।' त्यसपछि कृष्ण कर्णले गरेका अधर्मको फेहरिस्त सुनाउन थाल्छन् । कर्ण लाजले शिर झुकाउँछन् (९१।१५) ।

भासिएकै रथबाट अर्जुनमाथि वारुणास्त्र आदि चलाएर कर्णले अर्जुनलाई घाइते बनाउँछन् (९१।२१ र ३०) । त्यही मौकामा रथको पांग्रा निकाल्न कर्ण जमिनमा उत्रिन्छन् । त्यतिन्जेलमा अर्जुनले आफूलाई सम्हालिसक्छन् र अञ्जुलिक वाण हानेर कर्णको घाँटी काटिदिन्छन् (९१।४० र ५०) ।
कर्णको मृत्युअगावै अश्वत्थामालाई अर्जुन विजयी हुने पूर्वाभास भइसकेको हुन्छ । त्यसैले उनले दुर्योधनलाई पाण्डवहरूसँग सन्धि गर्न सुझाव दिएका हुन्छन् । तर, दुर्योधन मान्दैनन् । अन्ततः अर्जुनको हातबाट कर्ण मारिन्छन् र महाभारत युद्ध व्यावहारिक रूपमा अन्त्य हुन्छ । .


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.