शिक्षा, सिर्जनशीलता र सम्भाव्यता

शिक्षा, सिर्जनशीलता र सम्भाव्यता

सत्रौं शताब्दीमा सर आइज्याक न्युटनले गुरुत्वाकर्षण सिद्धान्त प्रतिपादन गरेका थिए । यसको आधार कुनै भव्य कक्षाकोठा होइन खुला चौर थियो । उक्त सिद्धान्त विज्ञानमा एउटा ठूलो छलाङ लगाउन निकै मद्दतकारी सिद्ध भयो । गुरुत्वाकर्षण उनले निर्माण गरेका होइनन्, त्यो पहिलेदेखि नै थियो । यसलाई उनले महसुस गरे, बुझे र संसारलाई बुझाए । त्यस्तै संसारका उत्कृष्ट साहित्य र कला जसमा सर्जकको सिर्जनशील सोच रहेको हुन्छ तिनले त्यस्तो सोच्न सक्ने आधार यही समाजबाट भेटेका हुन्छन् । कलाकार र साहित्यकारले आफ्ना उत्कृष्ट सिर्जनामार्फत समाजलाई सही दिशाबोध गराउनुका साथै मानव सभ्यतामा थप इँटा थप्ने कार्य गर्छन् । यस्ता अनेक उत्कृष्ट उदाहरण छन् जसको ज्ञानको प्रमुख स्रोत भनेको आफ्नो वरिपरिको वातावरणको सूक्ष्म अवलोकन, निरीक्षण र विश्लेषण रहेको हुन्छ । त्यसैले  विद्वान्हरूले भन्ने गर्छन कि ज्ञान कसैको मस्तिष्कभित्र, पुस्तकभित्र वा कुनै चमत्कारका रूपमा जन्मिँदैन; त्यो हाम्रैवरिपरि रहेको हुन्छ । यसलाई महसुस गर्दै खोज्न सक्नुपर्छ । 

शिक्षामा सिर्जनशीलता थप्न  पाठ्यपुस्तकबाहिर पनि क्रियाकलाप जोड्दै समुदायसँग सहकार्य गरी शिक्षामा अनेक सम्भाव्यता जोड्नु आवश्यक छ।

के हामीले बुझेको र बुझाउन खोजेको ज्ञान पनि त्यही नै हो ? अहिलेको महामारीका कारण लगभग सात महिनादेखि औपचारिक शिक्षाका केन्द्रहरू बन्द छन । विशेष गरी सामुदायिक शिक्षामा पढ्ने बालबालिकाका अभिभावक अत्यधिक चिन्तित देखिन्छन किनकि अहिलेको परिवेशमा शिक्षाका लागि अपनाइएको विकल्प अपनाउन तिनका आफ्नै सीमितता र कठिनाइ छन् । त्यो शिक्षा वा भनाैँ ज्ञान त्यो कक्षाको विषयगत पाठ्यपुस्तकभित्र मात्रै कैद छ ? अथवा ती बालबालिकाले गर्ने विषयगत गृहकार्यले मात्रै ज्ञानको प्रस्फुटन गराउन सक्छ ?

ग्रामीण भेगमा रहेका विद्यालय शिक्षक अहिलेको प्रविधिमैत्री बन्न संघर्षरत देखिन्छन् तर एकछिन सोचौं त तिनका ज्ञान के त्यो प्रविधिले मात्रै मापन गर्न सकिन्छ ? उक्त ज्ञानको प्रसारण गर्न प्रविधिले मात्रै सम्भव छ ? तिनले प्रत्यक्ष दैनिक गर्ने कार्य कुशलता, सीपयुक्त खेतीपाती, विभिन्न सामुदायिक कार्य कौशलता ती सबै ज्ञान होइनन् ? कक्षाका विषयगत पुस्तकहरू कण्ठ पारी लिखित नतिजामा उत्कृष्टता हासिल गर्नुले ज्ञानको मापन गर्दै निश्चितता प्रदान गर्न सक्छ  ? हाम्रो सोचको सीमितताका कारण कतै हाम्रा बालबालिका सुनौलो अवसरबाट वञ्चित त हुँदै छैनन् ? हाम्रा स्कुले नानीहरू पुस्तकमा पढ्ने ती ज्ञानका कुरा व्यावहारिक रूपमा अनुभूति गर्ने अवस्थालाई सदुपयोग गर्न सक्ने वातावरण निर्माण किन हुन् सकेन  ?

धान कसरी रोप्ने, गोड्ने, गाई भैंसीको दूध कसरी निकाल्ने, कसरी दही र मोही बनाउने र खाना कसरी पकाउने, भाँडा कसरी माझ्ने, लुगा कसरी धुने यी सबै ज्ञान होइनन् ? यही विषयवस्तु विकसित मुलुकका बालबालिकाले प्रत्यक्ष अनुभूति गर्न सक्ने अवस्था नरहे पनि हाम्रो सन्दर्भमा त सम्भव थियो र छ पनि । तर हामी कता अल्झियौ ? ती ज्ञान जो जीवन जिउने कला सिकाउँछ, त्यसको आवश्यकता सकिएको हो ? प्रभावकारी रूपमा कुरा कसरी गर्ने, मेहनत गर्नुको अर्थ के हो, अरूलाई सहयोग गरिँदा कस्तो अनुभूति हुन्छ, आफ्नो वरिपरिको सामाजिक संरचना कस्ता छन्, के कस्ता सामाजिक संस्था छन्, कस्ता बोटबिरुवा र वनस्पति हाम्रोवरिपरि छन्, तिनको के उपयोग छ आदि । यी र यस्ता अनेक पक्षलाई पुस्तकका अक्षरहरूले अनुभूति गराउन सक्दैन । त्यति मात्रै होइन सधंै जाँचका लागि मात्रै घोक्ने अभ्यास रहेको हाम्रो अवस्थामा बालबालिकाले पुस्तक पढ्दा आउने आनन्दको अनुभूति गर्न नसक्दा पढाइप्रतिको वितृष्णा बढेको देखिन्छ । त्यसैगरी तिनले पढ्ने पाठ्यक्रमले विद्यार्थीलाई सिर्जनशीलता, मनोविश्लेषणात्मक क्षमता, सूक्ष्म विश्लेषण गर्दै आफ्नो बुझाइको परिधि बढाउने तर्कयुक्त क्षमतामा ह्रास ल्याउँदै छ । यसका कारण कतिपय उच्च डिग्रीधारक बने पनि परिवार, समाज र राज्यको रूपान्तरणमा खासै योगदान गर्न सकेका हँुदैनन् । आफ्नो व्यक्तिगत जीवनसमेत सहज र व्यवस्थित पार्न सकेका हँुदैनन् । आर्जित ज्ञान र आफ्नो दैनिकी जोड्न नसक्दा अनेक समस्यामा अल्झिन बाध्य भएका देखिन्छन् ।

एकछिन सोचांै त, हामीसँग जुन ज्ञान छ त्यसलाई प्रविधिसँग जोड्दै संसारमा बाँड्न सकिन्थ्यो कि ? जस्तो कि एउटा शिक्षकले गाई दुहेको र विद्यार्थीले नजिकबाट अवलोकन गरेको वा सहभागी भएको भिडियो । त्यस्तै अस्ति भर्खर धान रोपाइँ सकियो । त्यसमा सहभागी हुनुका साथै विभिन्न सामुदायिक कार्यमा शिक्षक–विद्यार्थी सँगै सहभागी भएका भिडियो बनाउँदै प्रविधिको माध्यमले संसारभरि फिँजाउन सक्दा त्यो ज्ञान हँुदैनथ्यो र ? त्यही कुरा अरूले बनाएको हामी हाम्रा विद्यार्थीलाई पस्किँदै गर्व गर्ने तर आफैँ निर्माण गर्न किन हिच्किचाउने ? अहिले पनि नेपालका त्यस्ता विभिन्न ठाउँ छन् जहाँ कोरोनाको खासै प्रभाव परेको छैन । त्यस्ता ठाउँको विशेषतालाई संसारभरि पस्किन सकिँदैनथ्यो र ?

बास्तवमा के कारण छ जसले गर्दा शिक्षामा सिर्जनशीलता समाहित गर्न निरुत्साहित बनाउँछ ? हाम्रो शिक्षा हाम्रो आवश्यकताअनुरूपको सीपयुक्त हुनुपर्ने होइन ? यस्तो नहुनुको पछाडि मुख्य कारण त उच्च नेतृत्व तहलाई नै जान्छ किनकि तिनका निर्णयहरूमा सिर्जनशीलता पटक्कै भेटिन्न । तर विद्यालयका प्रधानाध्यापक जो मुख्य नायक हुन्छन्, जसको नेतृत्व क्षमताले विद्यालयको गुणात्मक शिक्षालाई प्रभावित पार्छ, आफ्ना सहकर्मीलाई सिर्जनशील बन्न प्रोत्साहित गर्छ; तिनले कार्य गर्न सक्ने वातावरण पनि कम जिम्मेवार हुँदैन  । त्यस्तै अभिभावक वर्ग जो शिक्षाको नाममा ब्रान्ड खोज्दै हिँड्छन्, तिनलाई यसमा दोषी मान्ने कि नमान्ने ?

राज्यले आफ्नो अकर्मण्यताका कारण बालबालिका तहदेखि नै दुई थरीका नागरिक उत्पादन गर्दै आएको  परिप्रेक्ष्यमा शिक्षा शैली र शुल्कको विषयलाई लिएर अभिभावक र विद्यालयबीच अहिले जुन किसिमको असन्तुष्टि छ, जसका कारण तिनका सम्बन्ध नमीठो बनाएको छ । यसको असर ती बालमस्तिष्कमा के पर्दै होला ? जब सम्बन्ध बिग्रिन्छ, स्वाभाविक रूपले सम्बन्धित पक्षका बारेमा नकारात्मकता उजागर हुन्छ । यस्तोमा घरमै रहेका ती बालबालिका जो भोलि स्थिति सामान्य भए पुनः विद्यालय पुग्लान् तर तिनका शिक्षक र विद्यालयप्रतिको सम्मान विगतमा झैं रहिरहला ? भनिन्छ, सम्मानविहीन नेतृत्वले रूपान्तरणमा सकारात्मक भूमिका खेल्न सक्दैन । त्यसो भए ती शिक्षक र विद्यालयले कस्तो भूमिका खेल्ला एक क्षमतावान् नागरिक  निर्माणमा ? बालबालिका परिवारको मात्रै होइन राज्यको समेत भविष्य  हो, जसमा राज्यले सही र उचित लगानी गर्न सक्यो भने मात्रै समृद्ध नेपालको कल्पना गर्न सकिन्छ । यस्तोमा राज्यको भूमिका सन्तोषजनक छ  ?

अहिलेको विषम परिस्थितिमा शिक्षालाई कसरी प्रभावकारी  बनाउने भन्दै विभिन्न अनलाइन सभा, गोष्ठीमार्फत विज्ञहरूको विचार प्रस्तुत गरिन्छ । विभिन्न मिडियामा समेत यस्ता प्रस्तुति प्रशस्तै प्रस्तुत गरिएको भेटिन्छ । तर दुर्भाग्य ! एउटा विद्यालयको सामान्य शिक्षक जो हरपल विद्यार्थीसँग रहेका हुन्छन्, तिनलाई बुझेका हुन्छन्, तिनको सबल र दुर्वल पक्षका जानकार हुन्छन्, ती शिक्षकको दृष्टिकोण कतै समावेश गरिएको पाइँदैन । जब कि निर्मित नीति निर्देशन लागू गर्नेमा अग्रपंक्तिमा फेरि तिनै शिक्षक रहनुपर्छ जसको सहयोगबिना कुनै पनि कार्यक्रमलाई परिणाममुखी बनाउन सम्भव छैन । यस्तोमा कस्तो परिणामको अपेक्षा गर्न सकिएला ?

शिक्षामा सिर्जनशीलता थप्न  पाठ्यपुस्तकबाहिर पनि क्रियाकलाप जोड्दै  समुदायसँग सहकार्य गरी शिक्षामा अनेक सम्भाव्यता जोड्नु आजको अपरिहार्य आवश्यकता हो ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.