फल नदिने संघीयता के काम ?

फल नदिने संघीयता के काम ?

किन भन्ने जानियो भने कसरी भनेर बाँच्न पनि जानिन्छ- जर्मन दार्शनिक फ्रेडरिक विल्हेम नित्से
सिद्धान्ततः संघीयता एउटा शासन-प्रणाली हो, शासन-सञ्चालनको साधन हो । भनिन्छ- संघीयता जोडिएकालाई थप कसिलो पार्ने र फोडिएकालाई जोड्ने गतिलो कडी हो । एकात्मक राज्य-प्रणालीमा विकास फलेन । यस पद्धतिले मुलुकको भौगोलिक, सामाजिक, सांस्कृतिक, भाषिक, धार्मिक विविधताको जिलोसमेत मासी एकल भाषा, धर्म, संस्कृतिलाई खुवाइ-पियाइ हुर्कायो/बढायो ।

संरचनात्मक रूपमा नै राज्य वर्गीय, क्षेत्रीय, जातीय, लिंगीयलगायतका दमन, शोषण, भेदभाव उत्पादन गर्ने कारखानामा अनुवाद भयो । महिला, दलित, मधेसी, आदिवासी, जनजाति, शोषित, पीडित, अल्पसंख्यक, उत्पीडित वर्ग/समुदाय, पिछडिएको क्षेत्र कसैमा पनि यो राज्य मेरो पनि हो भन्ने अनुभूति पलाउन सकेन । समग्रतामा एकात्मक राज्यले नेपाल र नेपालीको भाग्य लुट्यो । केन्द्रीय सरकारको नजर मुलुकको सबै क्षेत्रमा समानुपातिक रूपमा पुग्न सक्दैन । साधन र स्रोतको वितरण केन्द्रमै थुप्रन्छ, तलतिर झर्नै पाउँदैन । यसको वैकल्पिक उपाय भनेको संघ वा प्रदेश सरकारमार्फत सेवा वितरण हो ।

प्रदेश सरकारमार्फत विकासले गति लिन्छ, सेवा नागरिकको घरदैलोमा पुग्छ । जनता, विकास र उत्पादन आपसमा पर्यायवाची बन्न पुग्छन् । देश र नागरिकको थाप्लोमा अभाव, गरिबी, पीडा, शोषण, दमन, अन्याय, असमानता, विभेदजस्ता असंगति, विसंगति र विकृतियुक्त रोग तबमात्र बिसेक हुन्छ, जब मुलुकलाई संघीय शासन-प्रणालीरूपी औषधी पिलाइन्छ । यी र यस्तै विज्ञापनले भरिएको छ, राजनीतिक बजार !

संघीयता असल र एकात्मकता दुर्जन भनी जुन कथा हालिएको छ । के यसले संघीयता किन भन्ने मूल सवालको गहिराइमा पुगी जवाफ खोजेको छ ? व्यवहारले भन्छ- छैन । विकासको शत्रु एकात्मक शासन प्रणाली नै हो वा हाम्रो चिन्तन ? विकेन्द्रीकरण/स्थानीय स्वायत्तता अर्थात विकेन्द्रीकरणबाट न्याय, समानता, उन्नति, प्रगति, विकास एवं विविधताको फल नलाग्ने नै हो त ? भौगोलिक, सांस्कृतिक, जातीय एवं भाषिक विविधता, सामाजिक सद्भाव, विकास, आर्थिक, स्रोतसाधनको न्यायोचित वितरण आदिको लागि एकात्मक शासन-पद्धति मरुभूमि नै हो त ?

निश्चय नै माथि उठाइएका सवाल यथार्थको सेरोफेरोभित्रै छन् । समस्या लटरम्म फलेकै छन् तर समाधानको जुन औषधी सिफारिस गरिएको छ, तीतो लाग्ला, त्यो औषधी होइन, विष हो । यसको अर्थ हामी निकासको नाममा मृत्युको बाटो हिँड्न खुट्टा उचालिरहेका छौं । हुन त अहिले संघीयतामाथि सवाल-जवाफ गर्नु भनेको महेन्द्र राष्ट्रवादको प्रवक्ता बन्नु हो ! संघीयताका उग्र पक्षधरहरूले असहमत तर्कलाई महेन्द्र राष्ट्रवाद ! भनी सहज र सरल बाटो अवलम्बन गर्दै आएका छन् । पछिल्ला दिनमा क्रमशः मोटाएको भनी सुन्निएको भ्रममा रुमल्लिएको ज्यान वास्तविक आकारमा आउन थालेपछि भ्रमको पर्दा च्यातिँदै जान थालेको छ ।

वर्तमानको चित्र हेर्ने हो भने दुई सयभन्दा बढी मुलुकमध्ये चानचुन २८ मुलुकले मात्र संघीयताको भारी बोकेका छन्, जसमा अर्जेन्टिना, अस्टे«लिया, अस्ट्रिया, बेलाउ, बेल्जियम, बोस्निया-हर्जगोभिना, ब्राजिल, क्यानाडा छन् । त्यसैगरी कोमोरोस, लोकतान्त्रिक गणतन्त्र कंगो, इथियोपिया, जर्मनी, भारत, इराक, मलेसिया, मेक्सिको, माइक्रोनेसिया, नाइजेरिया, पाकिस्तान, रूस, सेन्ट किट्स एन्ड नेभिस, दक्षिण अफ्रिका, स्पेन, सुडान, स्विटजरल्यान्ड, संयुक्त अरब इमिरेट्स, संयुक्त राज्य अमेरिका र भेनेजुएला रहेका छन् । यी सबै मुलुकले संघीयताको रूप, रङ, स्वरूप वा सीमालाई आत्मसात गर्न सकेका छैनन् ।

कतिपय मुलुकले एकात्मक विशेषता बोकी अर्धस्वरूपमा संघीयतालाई अवलम्बन गरेका छन् । अफ्रिकी मुलुकका ५४ राष्ट्रमध्ये दक्षिण अफ्रिका, नाइजेरिया र इथियोपियामा मात्र संघीय शासन छ । संविधानमा संघीय गणतन्त्र नेपाल लेखिए पनि छोटो समयको तमासाले संघीयताले सजिलो होइन असजिलो, जोड्ने होइन फोड्ने बाटोतर्फ लाग्ने संकेत दिइसकेको छ ।
अमेरिकामा अंग्रेजी भाषाको बाहुल्य र ७५ प्रतिशत गोराहरूको बसोवास रहेका छ ।

अर्जेन्टिना जहाँ ९७ प्रतिशत मेस्टिसो जाति, ९२ प्रतिशत रोमन क्याथोलिक धर्मावलम्बी र स्पेनिस भाषाको बाहुल्य छ । अफ्रिकामा अश्वेत जाति बहुमतमा छन् । अस्टे«लिया ९२ प्रतिशत केकेजन जाति र शतप्रतिशत अंग्रेजी भाषीले भरिएको छ । अस्ट्रिया जहाँ ९८ प्रतिशत जर्मन भाषा, ८८.५ प्रतिशत जर्मन जाति र ७४ प्रतिशत रोमन क्याथोलिक धर्मावलम्बी रहेका छन् । जर्मनीमा ९१.५ एकल जाति र प्रायः सबै जर्मन भाषी छन् ।

यी तथ्यलाई निफन्दा प्रस्ट हुन्छ, संघीयताले गरिखान विशेष अवस्था चाहिन्छ । जहाँसम्म अमेरिकालगायतका मुलुकमा संघीयता फापेको, विकास हलक्क बढेको, अनेकतालाई एकतामा जोडेकोलगायतका तर्क उठान गरी अगाडि सारिएको छ । त्यसलाई बुझ्न तत्कालीन परिवेशतर्फ फर्कनुपर्ने हुन्छ । जति विश्वमा उपनिवेशवादले तहल्का मच्चाइरहेको थियो । त्यतिखेर यी राज्यहरू आफूभित्र उपनिवेशवाद नछिरोस्, त्यसको सिकार बन्नु नपरोस् भन्नेमा चिन्तित थिए । फलतः उपनिवेशवादको कब्जामा नपर्न वा त्यसबाट मुक्त हुन ती राज्यहरू आपसमा संघमा आबद्ध भएका थिए ।

जहाँ सीमित जाति, भाषा र धर्ममात्र अस्तित्वमा थिए र छन् पनि, त्यहाँ संघीयता स्वाभाविक रूपमा फस्टाएको छ । यसभन्दा बिलोम मुलुकहरू जहाँ बहुजाति, बहुभाषा र बहुधर्म, बहुसंस्कृतिभित्र अर्थात् विविधतामा बाँचेका छन्, त्यहाँ संघीयता मात्र होइन, देश नै मर्नु न बाँच्नुको दोसाँधमा छन् । नागरिकको न उज्ज्वल वर्तमान छ, न भविष्य नै ! बेल्जियम, बोस्निया हर्जगोभिना, इथियोपिया, सुडान, कंगो, मेक्सिको, नाइजेरिया आदि मुलुक यसका उदाहरण हुन् ।

झन्डै २५० जातिहरूको बसोवास रहेको नाइजेरियाले सन् १९६३ देखि जातीय आधारमा तीनवटा संघबाट संघीयताको यात्रा आरम्भ गरेको थियो । आज ३६ राज्यमा देश भाग लाग्दा पनि समस्या झन् बल्झिएको छ । पछिल्लो समयमा बोकोहराम साँच्चिकै हराम भएर आएको छ ।

जमेर वा थुनेर राखिएका माथिका मुद्दालाई निकास दिन अहिले मुलुक जानी-नजानी संघीयताको मुद्दावरिपरि घुमिरहेको छ । माथि उल्लिखित जेजति सवाल वा विषय अहिले बहस र छलफलमा छन्, तिनको कुनै अर्थ वा मूल्य छैन, आँखा चिम्लँदा फरक पर्दैन भन्न खोजिएको होइन । रोग एउटा उपचार अर्को हुँदा रोगभन्दा अगाडि बिरामी नै सदाको लागि जान्छ भन्ने चिन्ता हो ।

नियमले भन्छ- जहाँ जे फल्छ, त्यही रोप, गोडेमेल, मलपानी गर र फल फलाऊ र त्यसको भोग गर तर नफेल्ने वस्तु फल्छ भनी त्यसमा फस्ने वा फसाउने प्यांखर खेतीमा नलाग । किन फल्न असम्भव छ नेपालमा संघीयता ?

नेपाल क्षेत्रफल र जनसंख्याको आधारमा जति सानो छ, त्यसको तुलनामा अकल्पनीय भौगोलिक, स्रोतसाधन, जातीय, धार्मिक हिसाबले विविधताबाट युक्त छ । सन् १९६० को मध्यतिर संघीय शासन-व्यवस्थामार्फत जातीय उत्पीडनको रोग निको पार्न पहिचानसँग जोडजाड गरियो । सुडान, इथियोपिया र नाइजेरिया एकात्मक शासन-व्यवस्थाबाट पहिचानसहितको संघीयतामा हामफाल्न पुगेका थिए । आज ती मुलुकलाई संघीय शासन मुसालाई हात्तीको पुच्छर बोकाइदिएजस्तो बन्न पुगेको छ ।

हाम्रो पनि ठ्याक्कै रोग यही हो । जातीय पहिचानको राजनीतिलाई त्यतिखेर हुर्कन्छ, जब विविधताको संरक्षण र समावेशी राज्यको अवधारणालाई आत्मसात गरिन्छ । सिद्धान्ततः संघीय राज्यशक्तिको बाँडफाँडभन्दा पनि शक्ति विभाजनको वरिपरि घुमेको हुन्छ । यसको अर्थ हो, उत्पीडित वर्ग र समुदायलाई माथि उठाउन राज्यको स्रोतसाधन र शक्तिमा पहुँचसँग जातीय राज्य कुनै साइनो हुँदैन । संघीयताभित्र १२५ जाति र १२३ भाषाको व्यवस्थापन कसरी सम्भव होला ?

सैद्धान्तिक र व्यावहारिक आधार के ? पहिचान र सामथ्र्य भनी तर्क पेस गरे पनि पेटबोलीमा छिर्दा प्रस्ट हुन्छ, यो प्राज्ञिक बहसको विषय बन्न सक्छ तर समाधान बन्न असम्भव देखिन्छ ।

समस्या एकात्मक शासन-व्यवस्था वा विकेन्द्रीकरण होइन, थिएन, छैन र हुने पनि छैन । समस्या राजनीतिक पात्रमा छ, प्रवृत्तिमा छ । अपवादलाई पन्छाएर हेर्दा जो स्थिरता, राजनीतिक संस्कार, इमानदारी, नैतिकताको बाटोमा तिनलाई अहिलेसम्म पनि हिँड्न आएन । पात्रको सोच र चिन्तन आत्मकेन्द्रित अनि शासन संघीय ! के विकेन्द्रीकरणको अधिकतम प्रयोग गरी विकास हुन नसकेर हामी थाकेका हौं ? होइन । तब संघीयताको गीत किन ? जबकि केन्द्रले विकेन्द्रीकरणलाई प्रभावकारी रूपमा तलसम्म झार्दा मौलाएर विकास आउँछ । अहिलेसम्म किन भएन ? प्रश्नसँग जवाफ हाजिर छ- नगर्ने वा आफ्नो असक्षमता लुकाउन बहाना कथेर प्रणालीमाथि दोष थोपर्ने खेती बन्द नगरेसम्म विकासलगायत केही पनि पलाउँदैन ।

यही शैली बोक्दै हिँड्ने हो भने हिजोआज एकात्मक शासन-प्रणालीमाथिको प्रहार भोलि अविकास र विनाशको दोष संघीयतामाथि आइलाग्नेमा कुनै सन्देह छैन ।

संघीयता किन, कसरी, कसको लागि भन्ने प्रश्नको काइते जवाफ त छ तर सक्कली जवाफ छैन । ०६२/६३ को आन्दोलनले संघीयताको मुद्दा बोकेको थिएन । माओवादीले राज्य पुनर्संरचनाको विषयलाई उठानसम्म गरेको थियो । मधेस आन्दोलनपछि संविधान संशोधनमार्फत यस मुद्दालाई घुसाइएको थियो । राजनीतिक नारा र संविधानभित्र यसलाई हालिए पनि यो आम नेपालीले अपनत्व गरेको मुद्दा होइन ।

सार्वजनिक रूपमा बाहिर नओकल्नु अलग कुरा हो, तर नेपाली कांग्रेस, एमाले, माओवादी केन्द्रका प्रायः नेता/कार्यकर्ता अनौपचारिक कुराकानीमा संघीयतालाई धारे हात लगाउँछन् । नेतृत्व संघीयताको बारेमा विचरा अवस्थामा छ, शीर्षकसम्म थाहा छ, पेटबोलीमा के लेख्ने जान्दैन । जसलाई जे भन्दा हुन्छ, उसले बुझेको संघीयता त्यही नै हो । यताको सीता खाएर उताको गीता गाउने केहीले यसलाई महान् उपलब्धिको रूपमा अथ्र्याएका छन् । यसको अर्थ हो, संघीयता देश र जनताको चाहना र आवश्यकता होइन, सीमित नेताको सनक र स्वार्थ पूरा गर्ने माध्यम हो ।

संघीयताले पहिचान दिन्छ भन्ने जबर्जस्त तर्क उभ्याइने गरिएको पाइन्छ । समयचक्र अगाडि बढिरहेको अवस्थामा नेतृत्व पछाडि फर्कंदा लक्ष्य एकातिर यात्रा अर्कोतिर हुन्छ । एक्काईसौँ शताब्दीमा पहिचान भाषा, धर्म, जातजाति हुन्छ कि मानवता ? विविधताले भरिएको समाजमा भाषा, धर्म, जाति आदिको नाममा राज्य भाग लगाएर पहिचान सप्रन्छ भन्नु समयको गतिलाई नचिन्नु हो वा पहिचानको नाममा विनाशको चल्ला कोरल्नु मात्र हो । राज्यको स्रोतसाधनको न्यायोचित वितरण, समान अवसर, सेवा वितरणजस्ता पक्षले पहिचान निर्धारण गर्छ, न कि जाति, भाषा, धर्मले !

एकात्मक प्रणालीको विकल्पमा अगाडि सारिएको संघीयता कस्तो ? मुलुकको भौगोलिक अवस्था, जातीय एवं भाषिक विविधता, सामाजिक सद्भाव, विकास, आर्थिक, स्रोतसाधन, प्रशासनिक खर्चको आधार के ? कस्तो संघीयता चाहिने हो ? त्यसको अनुहार, रूपरङ, आकार-प्रकार कस्तो हुन्छ ? किन, कसरी, कसको लागि, उद्देश्य के ? जस्ता प्रश्न निवारणको लागि गहन, छलफल, अन्तक्रिया, बहस, सल्लाह, सुझाव, तालिम आदिले कहिल्यै ठाउँ पाएनन् ।

प्रदेशको स्वरूप र सिमांकनको विषय वैज्ञानिक वा वस्तुनिष्ठ विश्लेषणभित्र छिरेन । महेन्द्र राष्ट्रवादप्रति साफ गाली वा विषवमन गर्नु संघीयता आफैं हुर्किनु हो भनी इतिहास दुकार्दै वर्तमानमा कुण्ठा र आक्रोश रोपेपछि स्वभावतः समाधानभन्दा व्यवधान बलियो बन्न पुग्यो ।

कुनै पनि प्रणालीको गुनगान गाउनुपूर्व किन, कसरी, कहिले लगायतका बग्रेल्ती प्रश्नहरूको स्वतः उठान हुन्छन् । किन (? ) को जवाफपछि कसरी, कहिले, कसलेजस्ता सवालको जवाफ सहज हुन्छ तर किन (?) को गाँठो फुकाउन सकिएन र जबर्जस्ती वा लहडमा अगाडि बढियो भने अवस्था कुहिरोको काग बन्न पुग्छ । आज हामी संघीयताको कुहिरोभित्र हराइरहेका छौं । किन ? किनकि संघीयता किन भन्नेमा नछिरी त्यसलाई अवलम्बन गर्ने निष्कर्षमा पुग्यौं ।

मुलुक अहिलेसम्म पनि खालेखाले प्रयोगशाला र उपयोगवादको सिकार बनिरहेको छ । संघीयता भनेको भौगोलिक वा क्षेत्रीयता पनि हुन्छ भन्ने मान्यतालाई लत्याएर जाति र भाषिक मात्र हुन्छ भन्दैछौं । समस्या व्यवस्थापकीय पक्ष र स्रोत, साधन र सेवा वितरणसँग सम्बन्धित छ । प्रतिफल तलसम्म नपुग्नुमा शासकीय रोगी मानसिकता, व्यवस्थापकीय अक्षमता आदि पक्ष जिम्मेवार छन् । असल नियतका साथ पाँच विकास क्षेत्रलाई सार्वभौम अधिकारसहित अगाडि जाने हो भने समस्या छैन । समस्या छ पात्र र प्रवृत्तिमा, खोट लगाइरहेका छौं पद्धति वा प्रणालीलाई ! विविधतामा एकता, सबैको सम्मान र सहअस्तित्वमा नै सबैको कल्याण छ ।

 


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.