वेद र मानव शरीर संरचना

वेद र मानव शरीर संरचना

वैदिककाल ईशापूर्व ३० हजार वर्ष प्राचीन भएको अन्वेषकहरू मान्छन् । वैदिक वाङ्मयभित्रका चार वेद, उपवेद, उपनिषद् र ज्योतिषशास्त्रमा मानव शरीर संरचनाका बारेमा वैज्ञानिक तथा तथ्यगत व्याख्या पाइन्छन् । मानव शरीरलाई सूक्ष्म रूपले विश्लेषण गर्दा, कोषहरू र कोषबीचमा रहेको खाली ठाउँ देख्न सकिन्छ ।

कोषिकाहरू विभिन्न आकार, प्रकार र कार्यक्षमताका हुन्छन् भने कोषहरूबीचको खाली ठाउ“मा विभिन्न प्रकारका जैविक तथा रासायनिक अणु, तरल र हावाले भरिएको हुन्छ । कोषहरूबीचको दूरी केही शारीरिक अंगजस्तै मांसपेशीमा अत्यन्त न्यून हुन्छ भने तरल कोषहरूमा दूरी धेरै हुन्छ । अणुहरू अत्यन्तै सूक्ष्म कणबाट बनेका हुन्छन् ।

अणुभित्र पनि परमाणुहरूको अस्तित्व हुन्छ । ‘इलेक्ट्रोन, प्रोटोनको गतिशीलता र न्युट्रन स्थिरताले अणुको अस्तित्व कायम रहेको हुन्छ । जैविक परमाणुहरू मिलेर डीएनए (बीजमूल) बन्दछ । जसमा प्रमुख चार तत्व हुन्छन्- जल, तेज, वायु र पृथ्वी एडिनिन, गुआइनिन, थाइनिन र साइटोसिन प्रत्येक संरचनाभित्र रहेको हुन्छ ।

गतिशील, स्थिर र द्विस्वभाव स्वरूपको रूपमा शरीरभित्र क्रियाशील रहन्छ । डीएनएको (बीजमूल) संरचना वैदिक वाङमय र ज्योतिषशास्त्रमा पञ्चतत्वको तालमेलको रूपमा व्याख्या गरिएको छ । पञ्चतत्वले शरीरको निर्माण भएको हुन्छ । जसमा पृथ्वी, जल, तेज, वायु र आकाशको बीजमूलको रूपमा शरीरभित्र गतिशील रहन्छ ।

यत्पिण्डे तद्ब्रह्माण्डे... जो बाहिर छ त्यो भित्र छ र जो शरीरभित्र क्रियाशील छ त्यो बाहिर पनि छ । डीएनएको संरचनाभित्र पनि मानव शरीरको प्रारम्भिक एकाई, कोष निर्माण गर्ने सूचना रहेको हुन्छ । कोषहरू जैविक र रासायनिक परमाणुहरू मिलेर बनेका हुन्छन् ।

सही क्रमको संरचनाले कोषहरूलाई विशेष कार्य गर्न, व्यवस्था र वृद्धि हुन सक्षम बनाउँदछ । डीएनएहरू कोषको मध्यभागमा रहेका हुन्छन् । लामा-लामा डीएनएका टुक्राहरू एकअर्कास“ग जोडिएर क्रोमोजोम्स बनाउ“दछ । आधा भाग बाबुको शुक्रकीटबाट आएको हुन्छ र आधा भाग आमाको अण्डबाट आएका हुन्छन् । २३ वटा बुवाको जिन र आमाको २३ वटा जिन मिलेर शरीर निर्माण भएको हुन्छ ।

शुक्र ग्रहको प्रभाव र पृथ्वीतत्व (अण्ड) को प्रभावबाट गर्भाधारण हुन्छ । पहिलो महिनामा शुक्रको प्रभाव, दोस्रो महिनामा केतुको प्रभाव, तेस्रो महिनामा वृहस्पतिको प्रभावबाट आमाको गर्भमा छोरा या छोरी के जन्मिने हो त्यसको लिंग निर्धारण हुन्छ । चौथो मंगलको प्रभाव त्यसका मासंपेशी र रगतको गतिशीलता शरीरमा सञ्चालन हुन थाल्छ ।

पाँचौं महिनामा बुधको प्रभावले बालकभित्र प्रज्ञा र चेतनाको परिपक्वता बढ्दै जान्छ । छैटौं महिनामा राहुको प्रभावले हड्डी, नसा र शरीरका भित्री अंगहरू पुष्टि हुँदै जान्छन् । सातौं महिनामा शनिको प्रभावबाट शरीरका बाहिरी अंगहरू निर्माण प्रक्रियाले पूर्णता प्राप्त गर्न थाल्दछन् । आठौं महिना चन्द्रमाको प्रभावबाट मेधा, शुक्र धातुहरू पुष्टि हुँदै जान्छन् ।

नवौं महिनामा सूर्यको पूर्ण प्रभावबाट फोक्सो, श्वासप्रश्वासको गति परिपक्व हुन्छ । एक-एक महिनामा एउटा ग्रहले आमाको गर्भभित्र रहेको शिशुको अंगहरू निर्माण हुँदै जान्छन् र मानिस धर्तीमा नौ महिनामा जन्मिन्छ । कहिलेकाहीँ सात महिनामा पनि शिशु जन्मिन्छ ।

गर्भाधारणको समय शुक्र र केतुको संयुक्त प्रभावबाट कहिलेकाहीँ सातौं महिनामा शिशु जन्मिन्छ । सातभन्दा कम महिनामा जन्मन शिशु बाँच्ने सम्भावना कम हुन्छ, किनकि सम्पूर्ण ग्रहहरूले शिशुका शरीरका प्रत्येक अंगहरू पुष्ट भएका हुँदैनन् ।

शुक्र ग्रहको प्रभाव र पृथ्वीत्व (अण्ड) को प्रभावबाट गर्भाधारण हुन्छ । पहिलो महिनामा शुक्रको प्रभाव, दोस्रो महिनामा केतुको प्रभाव, तेस्रो महिनामा वृहस्पतिको प्रभावबाट आमाको गर्भमा छोरा या छोरी के जन्मिने हो त्यसको लिंग निर्धारण हुन्छ ।

सबै क्रोमोजोम्सहरू कोषको मध्य गोलाकार भागमा रहेका हुन्छन् जसलाई न्युक्लियस भनिन्छ । विभिन्न अंगका कोषहरूको आकार पनि फरक हुन्छ । तर, प्रायःजसो कोषहरू गोलाकार वा षट्कोणाकार हुन्छन् । कोषहरूको बाहिरी तहलाई सेलमेम्ब्रेन भनिन्छ । यही तहले कोषभित्र रहेका सबै पदार्थहरूलाई नियन्त्रण गर्दछ ।

कोषहरूको बाहिरी तहमा विभिन्न आकारका प्वालहरू हुन्छन् जसले कोषलाई चाहिने पदार्थहरू मात्र भित्र प्रवाह हुन दिन्छन् नचाहिने पदार्थहरूलाई नियन्त्रण गर्दछन् । यिनै प्वालहरूले कोषलाई चाहिने खाद्यपदार्थ र सन्देशहरूको प्रवाह अनि कोषभित्र रहेका डीएनएलाई सुसूचित गर्ने गर्दछन् । कोषभित्र विभिन्न अग्र्यानिलहरू हुन्छन्, जसले विभिन्न कार्य र रासायनिक क्रिया गर्दछन् । मिलिकलहरू प्रत्येक कोषभित्र सूक्ष्म अवस्थामा रहेका हुन्छन् ।

दुई आधार कोषहरू मि श्रण हुने प्रक्रियालाई निशेचन भनिन्छ । यस्तो प्रक्रियामा एक कोष अण्ड स्थिर हुन्छ भने अर्को कोष शुक्रकीट गतिशील हुन्छ । शुक्रकीटको पुच्छर हुन्छ र अण्डतिर निरन्तर गतिशील रहन्छ । त्यसैले निशेचन प्रक्रिया पनि स्थिर र गतिशीलताको एक मिलनबिन्दु हो ।

गतिशील बिन्दु स्थिर बिन्दुमा मिल्ने प्रक्रिया पहिलो हो भने त्यसपछिका धेरै प्रक्रियाहरूबाट एक जीवित प्राणीको विकास हुन्छ । जब स्थिर र गतिशील कोषको मिलन हुन्छ, नयाँ कोष बन्दछ जसमा पूरा संख्याका क्रोमोजोम्सहरू हुन्छन् । त्यसपछि गुणको गतिशील प्रक्रिया सुरु हुन्छ ।

यही स्थिरता गतिशीलतामा परिणत हुने अवस्थालाई ऋग्वेदमा पनि उल्लेख गरिएको पाइन्छ । यसरी बनेका नयाँ कोषमा तीन पक्षहरू छन्ः पहिलो कोष, दोस्रो कोषका अवयवहरू, तेस्रो कोषको बाहिरी तह । तीनै तहहरू ऋषि, देवता र छन्दसँग मिल्दाजुल्दा छन् भने यिनीहरूको मिलनले एक नयाँ संरचनाको निर्माण गर्दछ । यसलाई संहिता भनिन्छ । सम्पूर्ण जीवन र प्रकृतिको संरचनागत समन्वय नै वेद हो । जो प्रकृतिको विज्ञान हो । वेदको ज्ञानबाट मात्रै चेतनाको उच्चतम विन्दु प्राप्त गर्ने शास्वत सनातन मार्ग प्राप्त हुन्छ ।

दुई आधा कोषहरूको मिलनबाट बनेको नयाँ कोषलाई भू्रण भनिन्छ । भू्रण एकबाट दुई, दुईबाट चार, चारबाट आठ कोषहरूमा विभाजन हुन्छ र नयाँ कोषहरूको निर्माण हुन्छ । वैदिक साहित्यमा तीन तह विभाजन प्रक्रियालाई महत्वपूर्ण रूपमा लिइएको छ । वेदले यी तीन तह विभाजन प्रक्रियालाई वामन अवतार भगवान्ले ब्रह्माण्डलाई छोप्ने तीन पाइलाको रूपमा वर्णन गरिएको छ भने वैदिक ऋषिहरूले सम्पूर्णताको तीन पाइला भनेका छन् ।

कोष विभाजनको प्रक्रियामा एक कोषबाट आठ कोष बन्दछन् । एकोऽहं बहु स्याम... यो विकासक्रम एकताबाट अनेकतामा विकास भएको मान्न सकिन्छ । यी तीन तहका विभाजन पनि महत्वपूर्ण मानिएको छ । जीव विकासको क्रममा गर्भधारण भएको तीन दिनमा यी तीन तहहरू विभाजन हुने गर्दछन् ।

सबै नयाँ विकसित कोषहरूका तीन पक्षहरू हुन्छन् र प्रत्येक नयाँ आठ कोषहरूका तीन पक्षलाई गुणन गर्दा आउने चौबीस गुणनफल ऋग्वेदको पहिलो अंश ऋचाको चौबीस क्रमसँग मिल्न जान्छ । एक कोष आठ कोषमा विभाजन भएपछि भू्रणका सबै कोषहरू एकै प्रकारले वृद्धि हुँदैनन् ।

यसरी नै भ्रूणको कोष विभाजन हुँदा आठ कोषहरू १६ हुन्छन्, १६ बाट ३२ र ३२ बाट ६४ कोषहरू हुन्छन् । यी ६४ कोषहरूलाई तीन पक्षले गुणन गर्दा एक सय ९२ हुन जान्छ, ऋग्वेदका सुक्तहरू एक सय ९२ हुन जान्छन् ।

यसरी निशेचन भएको ६ दिनमा भ्रूण गर्भाशयसँग टाँसिन पुग्छ । निशेचनको तीन दिनमा निशेचित अण्ड गर्भाशय नलीमा पुग्दछ, अर्को तीन दिनमा गर्भाशयसँग टाँसिन्छ । यी कोष विकासक्रमका महत्वपूर्ण प्रक्रियाहरू हुन् । यी तहहरूमा कोष विभाजनको प्रक्रिया एकताबाट अनेकतामा विकासका साथै भ्रूणको रूपमा विकास हुन थाल्दछ ।

 

यसरी कोषहरू विभाजन र विकास हुँदै जाँदा विशिष्टीकरण र विभेदीकरण विकास हुन जान्छ । विशिष्टीकरण पनि कोषको तीनै तहहरूमा हुन्छन् । कोषको बाहिरी तहले विभिन्न कार्यहरूको विकास गर्छ भने नयाँ संरचना तयार भई कोषहरूको आकारमा भिन्नता आउँछ । कोषभित्र रहेका कोषिकाहरू पनि भिन्न कार्य गर्न सक्षम हुन्छन् ।

कोषभित्र रहेको बीजले भिन्न ढंगबाट कार्य गर्न सुरु गर्दछ र विशेष प्रकारका तत्वहर- प्रोटिन र इन्जाइम्स बनाउँदछ । यिनै प्रोटिन र इन्जाइम्सहरूले कोषहरूको कार्यमा भिन्नता ल्याउँछन् ।

वैदिक साहित्यमा कोषहरूबीचको दूरी, कोषको परिवर्तन, विशिष्टीकरण र भिन्नताका कारण हुन् भन्ने उल्लेख रहेको छ । त्यसैले कोषहरूबीचको दूरी नै कोष परिवर्तनको कारण हो । यसरी नै भिन्नता विकास हुँदै जाँदा अंग र अंग प्रणालीहरूको विकास हुन्छ । यहाँ विश्लेषण गरिएको विकासको गतिशीलताले प्राकृतिक नियममा कसरी विशिष्ट तहहरू हुँदै विशाल विषय वा वस्तुहरूमा व्यक्त हुन्छन् भन्ने देखाएको छ ।

प्राकृतिक नियमअनुसार नै विविधता र गुणनको प्रक्रिया पूरा हुन्छ भने एकताबाट अनेकतामा प्रकट हुन्छ । यिनै प्राकृतिक नियमहरू नै ऋग्वेदका मन्त्र संहितामा व्यक्त भएका भावहरू हुन् । जीव विकासको विशिष्ट प्रक्रियालाई ऋग्वेदका मन्त्रद्वारा व्यक्त रूपले बुझ्न सकिन्छ । मन्त्रहरूमा व्याख्या भएका शाश्वत् नियमहरू प्रकृतिका कार्य र संरचनामा पाइन्छ । कसरी अव्यक्त प्राकृतिक नियम एक शारीरिक संरचनामा व्यक्त हुन्छ भन्ने यो शाश्वत र सनातन सत्य हो ।
अन्त्यमा,
वैदिक ज्ञान विज्ञानको अनुसन्धानलाई निरन्तरता दिन सनातन ज्ञान-विज्ञान केन्द्र निरन्तर लागिरहनु पर्नेछ । मानव जीवन, प्रकृति, खगोल, भूगोलका ज्ञान–विज्ञान, दर्शनका क्षेत्रमा महत्वपूर्ण भूमिका निर्वाह गर्न एक्काइसौं शताब्दीको माग हो । वैदिक वाङ्मयभित्र रहेका सम्पूर्ण ज्ञानहरूलाई विश्वसामु पुर्‍याउने हो भने संसारभरिको अशान्ति, उपद्रो, अनाचार, दूराचार, हिंसा, सामाजिक, पारिवारिक, सामुदायिक विकृतिहरूलाई निस्तेज गरी शान्ति र सुव्यवस्था प्राप्त गर्न सकिन्छ ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.