लोकतन्त्र, समस्या र जनताको जित

लोकतन्त्र, समस्या र जनताको जित

सन् २००८ को मे २८ मा दुई शताब्दीभन्दा लामो राजतन्त्र उन्मूलन गर्दै नेपालमा लोकतन्त्र स्थापना भएको हो । आधुनिक नेपालको इतिहासमा यो देश यसका छिमेकीजस्तो अन्य देशको औपनिवेशिक भाग बन्नुनपरे पनि कहिले जहानिया शासन त कहिले निरंकुश राजतन्त्रको भुमरीमा लामो समय रहन गयो ।

अन्ततः सन् २००८ बाट गणतान्त्रिक भयो र सबैखालका औपचारिक बन्धनबाट नेपालले आफूलाई औपचारिक रूपमा मुक्त गर्‍यो । यो राजनीतिक प्रगति प्राप्त हुँदाहुँदै पनि हाम्रा राजनीतिक पार्टीका कार्यशैलीले वास्तविक अर्थमा जनताको जित नभएको र सामन्ती राजतन्त्रको अन्त्यपछि पनि प्रत्येक पार्टीमा भुरेटाकुरे रजौटा जन्मिएको टिप्पणी उनै पार्टीका कार्यकर्ता र नेताहरूले गरेका छन् । निश्चय नै यो अवस्था आउनु हाम्रो लागि दुःखद् क्षण हो ।

यसले आफ्नो जीवन र परिवारको समेत प्रवाह नगरी निरंकुश व्यवस्थाविरुद्ध नांगो हात र दरिलो आत्मविश्वासका साथ लडेका तमाम जनता, खासगरी युवामा निराशा छाएको छ । यो क्रम नरोकिएमा यसले देशको प्रगति र उन्नतिलाई ठूलो अवरोध गर्नेछ र आफ्नै जीवनकालमा समुन्नत नेपाल देख्न चाहने जमातको सपना चकनाचुर हुनेछ ।

लोकतन्त्रको सफलताको पहिलो सर्त

लोकतन्त्रका करिब ६ वर्षमा देशले चाहेजति उपलब्धि हासिल गर्न सकेको छैन, यो कुरा एउटा तीतो तर यथार्थ बनेर हाम्रोसामु उभिएको छ । नेपाली जनताका आकांक्षा पनि विकसित देशको तुलनामा सामान्य नै छन्, तर पनि उनीहरू असन्तुष्ट छन् । यसैले प्रस्ट पार्छ- हाम्रो मुलुक सञ्चालनमा थुप्रै समस्या छन् । दुर्भाग्य, तर समस्या पहिचानको निम्ति हामी कसैले पनि राजनीतिक पार्टी र देशका नीतिनिर्मातालाई तथ्यका आधारमा घच्घच्याउन सकेका छैनौँ, जसका कारण सम्बन्धित पक्षहरूले आफ्ना कार्यक्रममा सुधार गरून् ।

देश त लोकतन्त्रमय भयो, तर निरंकुशताबाट पिल्सिएका पार्टीहरू अझै लोकतान्त्रिक बन्न सकेका छैनन् र यिनका नेताहरू विगतको अप्रजातान्त्रिक शासकहरूको शैलीबाट मुक्त हुन सकेका छैनन् । लोकतन्त्रका नारा अलाप्ने पार्र्टीहरू नै लोकतान्त्रिक हुन नसक्नु सबैभन्दा ठूलो दुर्भाग्य हो । यसको असर स्वाभाविक छ, लोकतन्त्र कमजोर बन्दैछ, हालैका दिनहरूमा सञ्चारित कुराहरूले यसैतर्फ संकेत गरेका छन् । यो क्रम बढ्दै गएमा लोकतन्त्रको भविष्य नै धरापमा पर्न सक्छ, जुन नेपालका निम्ति थप दुर्भाग्य सावित हुनेछ ।

त्यसैले कम्तीमा पनि तीनवटा पार्टीहरू जुन नेपाली राजनीतिको केन्द्र भागमा छन्, उनीहरू आफूभित्रै पूर्ण लोकतान्त्रिक हुनु नै लोकतन्त्रको सफलताको पहिलो सर्त हो । यसले मात्र देशमा सुशासन र विकासको जगलाई मजबुत बनाउन सक्छ र ती पार्टीहरूले गरिबी, उत्पीडन र वर्तमान निराशासँग जुझ्न सक्छन् र समग्र राष्ट्र निर्माणको नेतृत्व गर्न सक्छन् । अतः समस्या यत्रतत्र सर्वत्र छन्, तर त्योभन्दा बढी घातक समस्या पार्टीभित्रै छन्, त्यसका नेतृत्वको कार्यशैलीमा छन् ।राजनीतिको मूल समस्या ?

श्रद्धापूर्वक भन्नैपर्ने हुन्छ- हाम्रा प्रमुख पार्टीका प्रमुख नेतृत्व समूह ठूलो त्याग गरेको छ, संघर्ष गर्दै र निकै कष्टपूर्ण जीवन बिताउँदै देशको राजनीतिलाई यहाँसम्म ल्याउन सफल भयो । यहाँसम्म ढिलै भए पनि राम्रै उपलब्धि भयो भनेर अधिकांश नागरिकले स्वीकारेकै कुरा भयो । सायद यसमा कसैको विमति पनि नहोला कि हाम्रा नेताहरूको विगत गौरवपूर्ण छ ।

व्यवस्थाहरू परिवर्तनको अभियानमा यो नेतृत्व तह सैद्धान्तिक स्वअध्ययनका अलावा आधुनिक खालको समाज र आर्थिक विकास प्रक्रियासम्बन्धी अध्ययनबाट टाढै रह्यो । यही नेतृत्व नै दलीय व्यवस्थाका करिब अढाई दसक प्रत्यक्षरूपमा राज्यसत्ताको केन्द्रमा रह्यो ।

तर हिजो व्यवस्था परिवर्तनमा उपयोगी उसको ज्ञान, सीप र जाँगर नयाँ राजनीतिक व्यवस्थालाई स्थापित र सुदृढ गर्ने सवालमा काविल हुन सकेन । उनीहरूले अरू त परै छोडौँ, आफ्नै पार्टीभित्रका थुप्रै योग्य र दक्ष कार्यकर्तालाई समेत व्यवस्थित गर्न सकेनन् वा जानेनन् । नयाँ पुस्ता जसले २०४६ र २०६३ को जनआन्दोलनमा सडकबाट नेतृत्व सम्हाले वा स्थापित भए, उनीहरू कुनै पनि कार्यकारी प्रमुख र नीति निर्माणको तहमा पुग्न पाएनन् वा सकेनन् ।

तर अब २०६३ को पुस्ताभन्दा पनि नयाँ पुस्ता राजनीतिक अवसरको खोजीमा चल्मलाइरहेको अवस्था छ । यो नयाँ पुस्ताका आकांक्षा, क्षमता र जोस विश्वका कतिपय विकसित मुलुकका समग्र युवाहरूको भन्दा विभिन्न अर्थमा श्रेष्ठ छ । यो पुस्तागत अन्तर बुझ्न नसक्नु, उनीहरूको पर्याप्त प्रतिनिधित्वको व्यवस्था गर्न नसक्नु पनि वर्तमान नेतृत्वको कमजोरी हो, जसका कारण यी पार्र्टीहरू थप अव्यवस्थित बन्ने खतरा देखिँदैछ । यो नै हाम्रो राजनीतिको मूल समस्या हो ।

लोकतन्त्रको विकल्प लोकतन्त्र मात्र ?

सबैलाई प्रस्ट भएको कुरा हो, नेपाल राजनीतिक रूपमा धेरै लामो समयदेखि अस्थिर छ, हाम्रा धेरै पुस्ताहरू राजनीतिक आन्दोलनमा सकिएका छन् । हामीले विगतका करिब सातदसक व्यवस्था परिवर्तनमै सकेका छौं । त्यसैले छिमेकीहरू आर्थिक रूपमा हामीले भेट्नै नसक्ने गरी अगाडि बढ्दैछन् । यथार्थ के हो भने हामीसँग ती छिमेकी देशहरूका तुलनामा धेरै खालका अनुकुलता हुँदाहुँदै पनि अस्थिरताले हामीलाई गाँजिरहेको छ ।

अतः अब हामी व्यवस्था परिवर्तन होइन, व्यवस्था सुदृढ र संस्थागत गर्नतर्फ लाग्नुपर्छ, यो नै हाम्रो राजनीतिको मूल प्राथमिकता बन्नुपर्छ र लोकतन्त्रको विकल्प लोकतन्त्र मात्र हो भन्ने मान्यता स्थापित गर्नु अपरिहार्य छ । लोकतन्त्र भनेको ‘जनताले जनताद्वारा जनताका लागि’ गरिने शासन व्यवस्था हो, अतः यो उदगार अनुसार भएको छैन भने लोकतन्त्र होइन, त्यसको नेतृत्व असफल भएको हो र त्यो नेतृत्व र पार्टीको परिवर्तनतर्फ सोच्ने अधिकार र कर्तव्य दुवै लोकतान्त्रिक व्यवस्थामा विश्वास गर्ने नेपालीको हो । संविधानसभाको औचित्यमाथि प्रश्न उठाउने अवस्था नल्याऊँ ।

अहिले हाम्रो हातमा लोकतान्त्रिक संविधान छ र यो सात दसकको लडाइँबाट स्थापित संविधानसभाले जारी गरेको हो । यसको लागि धेरै पुस्ताका धेरै व्यक्तिको बलिदान, त्याग र लगानी छ, जसका कारण हामीले देशको विकास र समृद्धिमा ध्यान दिनै सकेनौं । अतः संविधानसभाको प्रत्यक्ष र परोक्ष लागतको कुनै हिसाब आउन सक्ने अवस्था छैन ।

हामीले यसरी बनाएको संविधानलाई अहिले पटकपटक संशोधन गर्ने कुलतमा फस्दै गएको देख्दैछौं । यसो गर्दा सर्वसाधारणले समेत प्रश्न गर्ने गरेका छन्- पटकपटक संशोधन गर्ने हो भने त्यस्तो संविधान संविधानसभाले नै किन बनाउनुपरेको थियो ? हामी किन सात दसकसम्म लड्यौं ? यसो गर्दा संविधानसभाको औचित्यमाथि प्रश्न उठ्दै जानेछन् । त्यो अवस्था ल्याउनु हाम्रो दुर्भाग्य हो ।

लोकतन्त्रमा जनताको जित कसरी ?

आज पनि देशको जनसंख्याको ठूलो हिस्सा गरिबीबाट पीडित छ, लाखौं मानिस घरवारविहीन छन् । हजारौं बालबालिका विद्यालय जानबाट वञ्चित छन् । दसौं लाख मानिस बर्सेनि रोजगारको लागि बिदेसिएका छन् र उनीहरूका परिवार धेरै हिसाबले अविभावकविहीन छन्, जसको सामाजिक लागत भोलिका दिनमा धेरै देखिनेवाला छ ।

अहिलेसम्म देशले विकासको गति लिनै सकेको छैन । शिक्षाको पर्याप्त अवसर छैन, जति छ त्यो पनि स्तरीय छैन । देशको नीतिनिर्माताको प्राथमिकता निश्चित मानिसहरूको स्वार्थमा केन्द्रित छ । जनताले आन्दोलन नगरेसम्म केही नपाउने अवस्था छ । आन्दोलन गर्दा जायजभन्दा नाजायज मागहरूमा पनि सरकार झुक्ने गरेको छ । यसले गर्दा साँचो अर्थका नागरिकहरू राज्यमा प्रताडित छन् ।

राज्यका निकायबाट पाउनुपर्ने सबै सुविधा जनताले पाउने अवस्था भएमा मात्र लोकतन्त्रमा जनताको जित हुन सक्छ । यसका निम्ति पार्र्टीहरू विकासका संवाहकको हिसाबले काम गर्नुपर्छ ।

साँचो अर्थमा यो लोकतन्त्रमा वास्तविक जनता हारिरहेका छन् र सीमित रजौटाहरूले मात्र जितिरहेका छन् । तर वास्तविकता यस्तो मात्र होइन । आज हामीले एउटा व्यवस्थाबाट अर्को व्यवस्था प्रवेश त गरेका छौं तर त्यसको कुनै पूर्वाधार हामीसँग छैन, यसर्थ हामी रूपान्तरणको अवस्थामै छौं । जे देखिँदैछ यसैको कारण देखिँदैछ ।

अतः सफल बन्न चाहने राजनीतिक नेतृत्वले जतिसक्दो छिटो यो रूपान्तरणको प्रक्रियालाई सानातिना राजनीतिक स्वार्थ बिर्सेर पूरा गर्नैपर्छ र जनताको जितलाई सुनिश्चित गर्नुपर्छ । लामो समयसम्म जनताको हार हुने अवस्था लोकतान्त्रिक हुनै सक्दैन । अथवा भनौं लोकतन्त्रमा जनताको हार सम्भव छैन ।

लोकतन्त्रमा जनताको हारको लागि जिम्मेवार नेता र कार्यकर्ता पहिचान गरेर उनीहरूलाई पार्टी र राज्यका निकायबाट अलग्याउनुपर्छ । सचेत कार्यकर्ता, नेता र शिक्षित जनताको गठजोडबाट यो सम्भव छ र जनताले जित्ने लोकतन्त्र मात्र चिरस्थायी बन्न सक्छ ।

चिनियाँ राजनीतिमा प्रचलित भनाइ छ, ‘बिरालो कालो होस् वा सेतो, त्यसले मुसा मार्नुपर्छ ।’ मुसै मार्न सकेन भने जति राम्रो जात र रङको बिरालो भए पनि त्यसको महत्व रहँदैन । अतः ज्ञात होस्, जनताको घरमा वास्तविक अर्थमा लोकतन्त्र पुग्न सकेको छैन भने जेसुकै नाम दिए पनि वर्तमान व्यवस्था लोकतान्त्रिक हुन सक्दैन ।

जनताले घरघरमा लोकतन्त्रको अनुभव त्यतिबेला गर्छन् जब उनीहरू आर्थिक रूपमा सबल र सुदृढ हुन सक्छन् । जनता सधैंभरि लोकतन्त्रको लागि भोको पेट बाँच्न सक्दैनन् । राज्यका निकायबाट पाउनुपर्ने सबै सुविधा जनताले पाउने अवस्था भएमा मात्र लोकतन्त्रमा जनताको जित हुन सक्छ ।

यसका निम्ति पार्र्टीहरू विकासका संवाहकको हिसाबले काम गर्नुपर्छ र उनीहरू आफूभित्र थप व्यवस्थित, सुसूचित, सुशासित हुँदै जनताका घरमा पुग्नुपर्छ । राज्यमा उत्पादन र त्यसको न्यायोचित वितरणको व्यवस्था मिलाइनु पर्दछ । लोकतन्त्रमा कसैको जित र हारभन्दा पनि सबैको जित हुने अवस्थाको सिर्जना गरिनुपर्छ अनि मात्र जनताको जित सम्भव छ ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.