१२-पाक, २७ कुरा

१२-पाक, २७ कुरा

पोहोर भैंचालो गयो । अद्यापि गइरहेको छ । नेपालको लगभग सबैजसो भाग थर्कियो । गोरखादेखि काभल हुँदै दोलखा–सिन्धुपाल्चोकसम्म मानवीय–भौतिक क्षति धेरै नै भयो । हजारौंको ज्यान गयो । लाखौं घरबारविहीन भए । जन–धनको बेहिसाब क्षति भयो । मानवीय, प्राकृतिक, सांस्कृतिक, मनोवैज्ञानिक, आर्थिक, वातावरणीय हुँदै राजनीतिक/कूटनीतिक क्षतिसमेत भोग्यौं, भोगिरहेछौं । अघिल्लो अप्रिलमा आएको अप्रिय ‘भौगर्भिक छापामार' र त्यसको बितन्डाबारे लेखक–पत्रकारले कलम चलाएका छन् । ‘अप्रिय अप्रिल' नामक अभिलेख–लेख सँगालो पुस्तक पढिमाग्न हाजिर छ ।

पुस्तकमा २७ जनाका एकएकवटा लेख संगृहीत छन् । गोरखाबाटै उदाएको ‘भौगर्भिक छापामार'बारे गोरखामै कार्यरत पत्रकारदेखि अमेरिकामा बस्नेसम्मका अनुभूति छन् । भैंचालोले सताउनु सताएका गुरुङ सुशान्तको अनुभवदेखि प्रत्यक्ष रूपमा केही असर नपरेका लेखकसम्मका अनुभूति एकै ठाउँ छन् । डाक्टर, पत्रकार, ज्योतिषी औतारका लेखकका अनुभूति छन् । धेरैजसो लेखक स्वयं पीडा भोगेकाभन्दा पनि राहत वितरकहरू छन् ।

पुस्तकको पहिलो लेख ‘मातृभूमि ऋण' भुइँचालोभन्दा पनि राष्ट्रिय ऋणबारे, हाम्रो पराधीन र अस्तव्यस्त अर्थतन्त्रबारे केन्द्रित छ । सरस्वती प्रतीक्षा भूकम्प पीडित (भूपी)हरूको सहायतार्थ हिँडेकी छन् । अभय श्रेष्ठको लेख भिन्न कोणबारे लेखिएको छ । उनी क्षतविक्षत भएको आफ्नो गाउँलाई सकेसम्म ‘राहतवञ्चित' गाउँ बनाउन चाहन्छन् । आफ्नो गाउँ र गाउँलेहरू पराश्रित हुने हुन् कि भन्ने डर छ उनलाई । लेखन र जीवन दुवै रूपमा संवेदनशील अभयले गाउँमा थुप्रै काम गरेका छन् । छोरालाई चिठी लेख्दै चितवनका भूपिन एकसाथ काठमाडौं प्लस भूकम्प अनुभूति र अनुभव सुनाइरहेका छन् ।

विषय र शैली दुवै हिसाबले विनोदविक्रम केसीको ‘प्रकोप र पात्रहरू' पठनीयमात्र हैन, सोचनीय पनि छ । उनी फारु गरी शब्द प्रयोग गर्छन् र अर्थको आधारइलाका व्यापक बनाउने सामथ्र्य राख्छन् । शीर्षकमा ‘पात्र' भए पनि उनले थुप्रै पात्रका प्रवृत्तिगत स्वभाव उधिनेका छन् । विनोदः द ड्यान्जरस राइटर ! विनोदलगत्तै दीपक सापकोटाको लेख छ । यी दुईमा फरक छ– विनोद शब्द खर्चिन एकदम किफायती, दीपकचाहिँ ह्वारह्वार्ती । ‘गाउँको हाडखोर टेकेर'मा दीपकले रसुवाको ठूलोगाउँ अर्थात् खण्डहर बनेको लासगाउँ र आफ्नो पुख्र्यौली गाउँ कुशादेवीको नोस्टाल्जिया उतारेका छन् ।

‘मेरो भागको भैंचालो एउटा रोमाञ्चक अनुभवमात्रै' लेख्ने गनेस पौडेल सहायतार्थ गोरखा पुगेको कथा हाल्छन् । भैंचालोको ज्योतिषीय व्याख्या गर्दै हरिहर अधिकारीले पूर्वानुमान गर्न सकिने ‘हाइपोथेसिस' प्रस्तुत गरेका छन् । कुनै दिन शनि र मंगलले साँच्चै पूर्वानुमान गरिदिए झनै बढी क्षति होला कि ? मान्छेहरू केके मात्रै लिएर ज्यान जोगाउन कसरी कहाँ–कहाँसम्म पुग्दा हुन् ! अधिकारीको ‘हाइपोथेसिस' पुष्टि नहोओस् यार, अहिले त भैंचालोले धनीगरीब सबैलाई समान व्यवहार गरेको छ, जुन दिन अनुमान हुनेछ गरीबको जुनी सधैं माटोमुनि । हैट् !

गुरुङ सुशान्त भैंचालो प्लस यस पुस्तकका केन्द्रीय क्यारेक्टर र न्यारेटर दुवै हुन् । उनले बेहोर्नु परेको अकल्पनीय पीडा कल्पनातीत छ । पारिवारिक–सामुदायिक क्षतिको पराकाष्ठा भोगेका उनी भाउजूसहित बाइकमा भोलिपल्टै गाउँ पुग्छन् । गाउँको पाठ्य– श्रव्यदृश्य यति वियोगान्त छ कि संसारका कुनै काल्पनिक नाकट/कथा/सिनेमाले कल्पनामै सही, यस्तो अपूरणीय क्षति बेहोर्नु परेन । भैंचालोले विक्षिप्त भएका उनीसँग यस पीडामा म आफैं पनि लामो समय सँगै रहेँ । भैँचालो आइरहँदा, टेबुलमुनि लुक्दा उनको मनमा खेलेका दुई पृष्ठ सोचाइ अतिशयुक्तिजस्तो लाग्छ ।

सुरुमा एक मिनेट पनि नआएको भूकम्प अवधिभर यत्ति धेरै दार्शनिक÷वैचारिक कुरा र स्टेटमेन्टस् कसरी सोचे हुनन् ? भैंचालोले लामो समय निःशब्द र रुन्चेपिन्चे भएका उनको यो लेख यही रूपमा कुरूप प्लस सुन्दर दुवै छ । भत्केको÷बिग्रेको पनि एउटा रचना/निर्माण/आकार हो भन्ने विनिर्माणवादीहरूले भत्केको मन, मान्छे, घर, सम्पदामा के स्वाद/सौन्दर्य देखे हुनन् ?

लक्ष्मण श्रेष्ठ ‘जीवन भनेको मृत्युबाट भाग्ने खेल' भन्दै क्वेकमान्डुबाट भागेर बुटवल घर पुगेका छन् । नारायणी देवकोटा सौराहामा छिन् । उनी अनावश्यक उत्तेजित भएकी छन्, चितवन–नवलपरासीलाई सामान्य देखाउन । डर, त्रास थिएन, जनजीवन उस्तै थियो भने पनि मनोविज्ञान उनले परख गर्न सकिनन् कि ? उनी ‘तथ्यमा आधारित भएर भन्ने हो भने' लेख्छिन् तर काठमाडौंका ८० प्रतिशत घर विज्ञका सुझाव र भवन निर्माण आचारसंहिताअनुसार नबनेका भन्छिन् ।

गोँगबु–सीतापाइला क्षतिको कारण ठोकुवा गरेकी छन् । स्रोत उल्लेख छैन । ०९७ सालको भूकम्प भनेर के भनेको होला ? उनी लेखन र अनुसन्धानमा रुचि भएकी मेरी प्रिय मित्र हुन्, उनलाई लेखनमा तथ्य–तथ्यांकको प्रयोग गर्दा विचार गर्न अनुरोध गर्छु ।

विगतका भूकम्पबारे हामीले पढ्न नपाउँदा धेरै भ्रम फिँजिए । परकम्पको आवृत्तिमै हामी अलमलियौं । यो पुस्तक भावी दिनमा भैंचालो सम्झाउन पठनीय छ । हामीले अपनाउनुपर्ने सावधानीबारे भने पुस्तकमा खास चर्चा छैन ।

दुइटा सुन्दर पुस्तक लेखिसकेका भए पनि ‘चिकित्सक भएर पनि लेखक ? ' भनिन्छ, रामेश कोइरालालाई । महेशविक्रम शाहले मदन पुरस्कार नपाएका हुँदा हुन् त अचम्म मान्दै अझै भनिन्थ्यो होला, ‘बन्दुक समात्नेले पनि कलम ? ' रामेश कोइरालाको लेख भिन्न तरिकाको छ । तीन र दुई गरी पाँच पेज पढेपछि उनी भन्छन्, यो मेरो संस्मरण होइन । के हो त ? पाठकहरू आफैं पढ्नुहोला । उनी ‘भूपि'हरूको सहयोगका लागि महिनौं गाउँगाउँ डुलेको मलाई थाहा छ तर उनले यसो गरेँ–उसो गरेँ लेखेका छैनन् । अस्ति एक भेटमा मैले रामेशलाई सोधेँ, ‘धेरैले लेख्या छन्, किन नलेख्या ? ' उनले भने, ‘पछि छुट्टै लेख्छु भने पनि सहयोगको कुरा सायद लेख्दिनँ होला ।'

एयाग्नोस्टिक रवीन्द्र मि श्रको लेख अनुभूति र स्वीकारोक्तिको सुन्दर मि श्रण हो । ‘ईश्वर नै ईश्वरले घेरिएको आँगनमा' अर्थात् थेइस्टबाट सुरु भएर ‘साँच्चिकै ईश्वर कहाँ छन्' अर्थात् एथेइस्टमा टुंगिएको उनको कविता पठनीय छ । ‘मृत्युबोध सकारात्मक प्रेरणाको सबभन्दा ठूलो स्रोत हो' भन्ने कथनमा सहमति जनाउन सकिन्छ ।

‘ऋतुविचार'झैं ‘भूकम्प–विचार'का रूपमा निबन्धकार रोशन शेरचनको ‘सेस्मिक ल्यान्डस्केप' पठनीय छ । पुस्तकको अन्तिम लेख ‘शनि—१२'०७२' मा लेखक कुमार नगरकोटीले शैलीगत भिन्नता कायमै राखी विचार÷दर्शनको गाम्भीर्य प्रस्तुत गरेका छन् । कतिपय पाठक उनका अनुप्रासयुक्त, हास्ययुक्त र भिन्न शब्द पढेर त्यसमै रमाउलान् तर उनले दिन खोजेको अर्थ गहिरो र फराकिलो दुवै हुन्छ । उनी हाम्रो युगमा स्वादिला लेखक हुन् ।

शार्दूल भराईले भैँचालोको मनोवैज्ञानिक असर सजीव तरिकाले उतारेका छन् । गोरखाली पत्रकार शिवप्रसाद उप्रेतीको लेखले जीओ, एनजीओ, आइएनजीओका अनुहार उतारेको छ । राहतका नाममा भएको मनोमानी र लुटबारे उनले जानकारी पस्केका छन् । यो लेख पुस्तकको ओज हो । अविनाश श्रेष्ठको अनिष्टको संकेत–डायरी तथा गाउँले बलदेवको व्यंग्य पनि छ पुस्तकमा । कल्पना बान्तवाको पेय, च्यूरा, दालमोठसहित मादल र बाँसुरीको तालमा उत्सव ‘भोज' अपच हुने खालको छ । देशबाहिर बस्ने–रहेका शिव प्रकाश, कुमारी लामा, सौरभ, सुरेश रानाभाट, भगवान खनाल, डा. उत्तमबाबु श्रेष्ठका लेख पनि पुस्तकमा संगृहीत छन् ।

विगतका भूकम्पबारे हामीले पढ्न नपाउँदा धेरै भ्रम फिँजिए । परकम्पको आवृत्तिमै हामी अलमलियौं । यो पुस्तक भावी दिनमा भैंचालो सम्झाउन पठनीय छ । हामीले अपनाउनुपर्ने सावधानीबारे भने पुस्तकमा खास चर्चा छैन । यो अनुभूतिजन्य पुस्तक भएको हुँदा यसमा क्षतिको विवरण छैन । पुस्तकका सम्पादक राजकुमार बानियाँले पुस्तकलाई ‘अप्रिल–अनुभूति' भनिसकेपछि तथ्यतथ्यांक, विवरण, जोगिने तरिका, झटपट झोलाजस्ता कुरा यसमा खोजेर पनि काम छैन ।

यसपालिको भूकम्प केन्द्रित भई लेखिएका पुस्तकमध्ये यो ‘अप्रिल अप्रिल' र ‘करेज इन केओसः अर्ली रेस्क्यु एन्ड रिलिफ अफ्टर द अप्रिल अर्थक्वेक' पुस्तक विशेष पठनीय छन् । हामी नेपालीहरू चाँडै बिर्सन्छौं, भावुक हुन्छौं, माफी दिइहाल्छौं, गल्ती दोहोर्‌याइरहन्छौं । यस्तो अवस्थामा तीतो कुरा सम्झाउन र उद्धार–राहत शीघ्र र व्यवस्थित गर्न यस्ता पुस्तकको खाँ


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.