हिरोको समाज दृष्टि

हिरोको समाज दृष्टि

मान्छेको समाज बडो विचित्रको छ । मानवीय अनुभुति, संवेग, चाहना, व्यवहार सबै–सबै फरक–फरक छ । मानवीय सम्बन्धहरू विभिन्न अन्तरक्रियाबाट अभिव्यक्त हुन्छ । मानव समाजको विशाल आयामभित्र अनेक घटना–परिघटना हुन्छ । कथाकारले ती सूक्ष्म घटनाहरूलाई समाजबाट टपक्क टिप्छ । त्यसलाई कलाको लेपन लगाइदिन्छ । संवादहरूले परिपूर्ण गर्छ । दृश्य परिवर्तन गर्छ । अनि कथानकको निर्माण गरेर यस्तरी वर्णन गरिदिन्छ । पाठक छक्क पर्छ । मक्ख पर्छ ।

कथाकारले घटनालाई जस्ताको तस्तै भने टिप्दैन । सिपालु कथाकारले घटनाको स्वरूप नै फेरिदिन सक्छ । पात्रहरूमार्फत आफ्ना विचारलाई अभिव्यक्त गर्छ । खासमा कथाकारको सफलता बलियो पात्रको निर्माणमा हुन्छ । पाठकले कथानक भन्दा पनि पात्रको स्मरण गर्दछ । पाठकको मानसपटलमा घटनाभन्दा पनि पात्र जीवित रहन्छ । कहिलेकाहीँ पात्र यति बलशाली बन्दछ लेखक स्वयं ओझेलमा पर्छ । जस्तो कि महाभारतका पात्र कृष्ण समाजमा पूजनीय बने व्यास नेपथ्यमा परे । त्यस्तै रामायणमा वाल्मीकि ओझेलमा पर्दा राम उदाए । बलियो कथाले युग हल्लाउने पात्र स्थापित गर्दछ । अनि कथाकारले पात्रमार्फत समाजसँग संवाद गर्दछ ।

‘फुलानी’ यस्तै कथाहरूको संग्रह हो । फिल्म ‘टलकजंग भर्सेस टुल्के’ को टुल्के पात्र र ‘पशुपतिप्रसाद’का पशुपति पात्रले अन्य पात्रहरूको जोडजाड गरेर तयार पारेका हुन् यो संग्रह । अर्थात्, कलाकार खगेन्द्र लामिछाने नै फुलानीका सर्जक हुन् । जम्माजम्मी सात कथाहरू संगृ्रहीत छन् यसमा ।

घनघसे हृदय विदारक कथा हो । समाजमा काम गरिखाने तल्लो वर्गका सोझा र सरल मानिसको चित्रण हो यो कथा । उनीहरूको संवेदना, सरल प्रेम, श्रमप्रतिको प्रेम अनि जीवनयापनको कठिनता कथामा घोलिएर आएको छ । अनि कथामा सामन्ती शोषणको चित्रण गरिएको छ । घनघसे यहीं वर्गको प्रतिनिधि पात्र हो । जसले गाउँमा मोटर ल्याउने खुसीमा आफूलाई होमिदिन्छ र अपांग जीवन बिताउन बाध्य हुन्छ ।

मान्छे होइन उसको श्रमशक्तिको आस गर्ने दुष्ट ठालुहरूबाट अपहेलित हुन्छ । जीवनयापनको कठिनताले पारिवारिक संरचना खलल पार्न थाल्छ । अनि भाग्यले ठगिएकालाई अझै चुस्न हाजिर हुन्छन् गाउँका ठालुहरू । अन्त्यमा स्वास्नीले छाडेकी अपांग घनघसले रहलपहल जमिन उनै ठालुहरूलाई बेचिदिन्छ । सबै गमाएर आफू मुक्त हुन्छ । जीवनको उकाली–ओरालीको यो निर्मम प्रस्तुतिमा घनघसे र बिर्किम्लीको प्रेमकथा हिलोमा फुलेको कमलजस्तो मुस्काउँछ । अर्को बिहे गरिसकेकी बिर्किम्लीको पूर्वपतिप्रतिको सम्झना नस्टाल्जियाको आधुनिक शृंखलालाई माथ गर्न काफी छ ।

ठ्याक्कै यस्तै हृदय हल्लाउने कथा हो– डाँडामाथिको प्रेम । उमेरको उकालीमा सहारा गुमाएका बुदे र नैनाकुमारी गाउँको चौतारीमा भेट हुन्छन् । बितेका पलको स्मरण गर्छन् । आफ्ना अनुभव साटफेर गर्छन् । अनुभूति साटासाट गर्दागर्दै एकअर्का साथी बन्छन् । यो प्रेम कुनै स्वार्थको लागि गरिएको प्रेम होइन । कुनै अपेक्षा, चाहना, आग्रहबाट निकै पर रहेको यो प्रेम मानवीय हृदयहरूको उच्चतम मेल हो ।

आकांक्षालाई माथ गरेर उचाई छोएको प्रेमको चित्रण यो कथाको सबल पक्ष हो । तर, सम्पत्तिको लोभमा फँसेको वर्तमान समाजमा अमर प्रेमको के अर्थ ? प्रेमको आदर्श स्वरूप सम्पत्तिले आँखा छोपिदिएको स्वार्थी समाजमा अपराध बन्न पुग्छ ।

हत्याराको नजरमा बाँच्नु पनि अपराध भएजस्तै स्वार्थी समाजमा निस्वार्थी प्रेम पनि भयानक अपराध हो । जीवनको उत्तरार्धमा यो अपराध गर्ने अपराधीहरू कसरी पो पूजनीय हुन् र ? फेरि एक प्रेमको हत्या हुन्छ । मानवीय आत्माको मेल फेरि टोडिन्छ । प्रेम फेरि एकपटक हार्दछ । बुदेको चुरोटको धुँवा एकनास उडिरहन्छ भावनाहरूको अमूर्त आकृति कोर्दै तर पाठकको आँखा भने अनायास रसाउँछ ।

शीर्षक कथा ‘फुलानी’ जटिल मनोविज्ञान चित्रण गरिएको कथा हो । कथा निकै सरल कथानकमा बहन्छ तर फुलानी पात्रको जटिल मनोविज्ञान भने बुझिनसक्नु हुन्छ । पाठकले उसको जटिल मनोविज्ञानको परिचय पनि कथाको अन्त्यमा पाउँछ । प्रेम गर्ने तर कुनै केटासँग बिहे गर्न नचाहने फुलानी के एक्स्ट्रिम नारीवादीहरूको प्रतिनिधि हो ?

बडो गज्जबका कथा हुन् बार लभ र बाउसाप्को साइकल । बार लभ सहर छिरेको यस्तो केटाको कथा हो जो उपभोक्तावादी सहरको माहोलमा भिज्न चाहन्छ तर गाउँको नैतिक मूल्य–मान्यताले अझै बाँधिएको छ । उसको गाउँले सरलता र सहरको उपभोक्तावादी चरित्रबीच द्वन्द्व हुन्छ । जित सहरकै हुन्छ । यो यस्तो सहर हो जहाँ दुःख र पीरलाई आँसुको रंगले पोतेर बेचिन्छ । गाउँले सेवाभाव मूल्यहीन सावित हुन्छ ।

त्यस्तै ‘बाउसाप्को साइकल’ बजारमा मूल्य गुमाएको परम्परागत आडम्बरको कथा हो । भाडा माझ्दै गरेको ठकुरी पात्रमा अझै पनि परम्पराको धङधंगी बाँकी रहेको चित्रण गरिएको छ । यी दुई कथाले नेपाली समाजको अर्थ राजनीतिक परिवर्तन र त्यसक्रममै सिर्जना भइरहेको मनोवैज्ञानिक द्वन्द्वलाई चित्रण गरेका छन् ।

‘प्राध्यापकको कार वियोग’ उपभोक्तावादी समाजमा कार र नवप्रेमिकामार्फत आफ्नो हैसियत उठाउन खोजिरहेको असफल प्राध्यापकको कथा हो । निकै व्यंग्यात्मक यो कथाले समाजमा अहिले उदाइरहेको आडम्बरी प्रवृत्तिलाई तीव्र प्रहार गरेको छ ।

कथाकार खगेन्द्र लामिछाने मानवीय जीवनका अनेक आयाम चित्रण गर्न प्रयासरत रहेको अनुभूत हुन्छ । यद्यपि कथाकारको नाताले समाजसँग जति संवाद गर्न सक्नुपर्ने हो त्यसमा उनी अझै पनि कमजोर नै देखिन्छन् ।

‘अटलबहादुरको आतंक’ युद्धकालीन समयमा फाइदा उठाउन खोज्ने पात्रको कथा हो । तर यस कथामा कथाकार खासै सफल भएको देखिन्न ।

समग्र कथाहरू पढ्दा कथाकार लामिछाने मानवीय जीवनका अनेक आयाम चित्रण गर्न प्रयासरत रहेको अनुभूत हुन्छ । कथामा उनी संवादलाई बढी जोड दिइरहेका छन् । दृश्य चित्रण पनि बलियो नै छ । कतैकतै संवादमा प्रयोग गरिएको लालित्यले कथालाई रोचक बनाउन र पाठकमा कौतहल सिर्जना गर्न भूमिका खेलेको छ । यद्यपि चरमोत्कर्षलाई अझै बलियो ढंगले ल्याउन सकेका छैनन् ।

कथाकार नितान्त निजात्मक अनुभूतिसँग खेलेका छैनन् । प्रायः कथामा उनी समाजलाई चित्रण गर्न खोज्छन् । पात्रहरूमार्फत समाजलाई चियाइरहेका छन् र समाजका छिपेका दृश्यलाई कोट्याइरहेका पनि । यद्यपि कथाकारको नाताले समाजसँग जति संवाद गर्न सक्नुपर्ने हो त्यसमा उनी अझै पनि कमजोर नै देखिन्छन् । सायद कथाकार कथा लेखनको उद्देश्यप्रति सचेत नभएर हो कि ?

नेपाली कथा लेखनमा यथार्थवादी, फ्यान्टासी, रूपवादी, सर्रियलजस्ता अनेक प्रयोग भइरहेको सन्दर्भमा यो नवीन प्रस्तुति नै त नहोला तर फरक स्वाद भने पक्कै हो । सात कथाको यो सानो संग्रह नेपाली समाज र मनोविज्ञानलाई चियाउने आँखीझ्याल हो ।



प्रतिक्रिया दिनुहोस !

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.