मृत्युञ्जय दिवस

मृत्युञ्जय दिवस

मन यति बेगले आकासिइरह्यो । गति मापन गर्न सकिरहेको थिइनँ । बेगवान् मनका गतिले आफ्नै नियति समेटिरहेथ्यो । नियति मृत्युञ्जय दिवसको । अनेक दिवसहरूका बसमा बसिभूत भएको यो जिन्दगीको यस्तो, उस्तो, कस्तो नियति हामी सबैको । अनुराग लागिरहेथ्यो कि एउटा राग हालूँ नियतिजन्य मूर्त यथार्थको, सुनिश्चित अमूर्तताको । मृत्युजति सुनिश्चित अमूर्तता अन्त नपाइएला ।

सुनिश्चित भएरै पनि यो अनिश्चित रहिदिन्छ आँक्नै नसकिने गरी । अनायासै सोच्न थाल्छ मृत्युञ्जय दिवसमाथि । कसैले नसोचेको सोच, कतै यतै जिन्दगीको कहालीलाग्दो खोँच, भीरपाखा बीचको पोज । निरबछिन्न धापिलो डोब । यो मृत्युञ्जय दिवसको सोच । यस विषय बखान गर्न चाहेर उच्चारणमात्र गर्ने चेष्टा जगाउँदाजगाउँदै उहाँहरूले बकिहाल्नुभएथ्यो । मृत्युञ्जय दिवस पनि हुन्छ र ?

मृत्युञ्जय दिवस तपाईंहामीले सधैंभरि मनाई नै रहेका हुन्छौं, मैले भनेँ । बहुलट्ठीपनका अनुभूति गर्नुभयो होला उहाँहरूले, मेरो अभिव्यक्तिमा । लोकले अपनाएर पनि मनले ठ्याम्मै भन्न थाती राखेका सन्दर्भ बहुलट्ठीपनकै प्रलापजस्तो देखिनु अस्वाभाविक परोइन । यो न लोकतान्त्रिक पारा नै हुँदो हो । उदेकभित्रको यथार्थ ।

मृत्युञ्जय दिवस उदेक दिवस । कसले सोच्ने मृत्युञ्जय दिवसमाथि ? मरणशील प्राणीकै सरोकारी सोचको सन्दर्भ बन्छ यो । मरणशील कोमात्रै छैन र ? सबैसबै जन्मँदै हुर्कंदै उन्मादी योवन जीवन बाँच्ने हजुर हामी । लाग्छ पुर्खाले हामीलाई मृत्युञ्जय दिवस मनाउने धारणा दिएनन् । दिएकै भए पनि अर्कै पारामा दिए । जस्तोसुकै रूप र धारणा दिए पनि वस्तुगत तथ्य त एकै हुन आउँछन् । धान चामल, धान चामलै त हुन् । नेपाल भाषामा वा, जाकी भनिन्छ । संस्कृतमा धान्य, अक्षता । अंग्रेजीमा पायडी, राइस ।

मृत्युञ्जय दिवस–मृत्युमाथि विजय हासिल गरेको दिन । प्रत्येक मिनेट, घन्टा, प्रहर, दिन, रात काट्नु हजुर हाम्रा मृत्युञ्जय अवसर, समय, दिवस बन्छ । सरोकारमात्र हामी कसरी लाग्छौं त्यसलाई । हजुर हाम्रा मतान्तर हुन सक्छ । मतान्तर हुनु चिन्तनमा भरपर्दो कुरो । मत हाम्रो ! मत फरक जाँचिएलान् । स्वाभाविक छ सरासर । मत मतान्तर परिवेश, वातावरण, जन्मजात कुलघरानमुखी हुन्छ । त्यसैले हजुर हामी झन्डै एकै रहेर, भएर पनि मतान्तरमा परेका हुन्छौं । यसमा दुविधा नै किन र ?

मृत्युञ्जय दिवस शब्द प्रयोगको एउटा स्वरूप । अप्रचलित प्रयोग यो । प्रचलनमा नरहेको शब्दार्थ ठ्याम्मै आकलन गर्न कसोकसो लाग्नमा स्वाभाविक बन्छ । मलाई भने मृत्युञ्जय दिवसले पैंचो दिनेले झैं ताकेता लगाइरहेछ । ऋणी छु अहिले । कहिलेसम्म लोकमान्य बनाउन सकिने सकिने होला मृत्युञ्जय दिवसलाई ।

लोकमान्य बनाउन उतिसारो पच्छ्याइन् सायद । लोककै परिपालन गरी आएका रीतिरिवाज । मात्र अन्तर भाषागत शब्दका चलन, प्रचलन हुनु नहुनुको । समाज अचेल पुस्तेनी संस्कार उन्मुख रहेको छ । पुस्तेनी संस्कार परम्परामुक्त रहन्छ ।

पुस्तेनी संस्कार भन्नु झन्डै वैयक्तिक आचरण बन्छ । पूरापूरै नभए पनि अत्यधिक अंशमा यो व्यक्ति व्यक्तिकै आनीबानीजत्तिकै हुन्छ । पुस्तेनी संस्कारको सेरोफेरो आफ्नै सोचविचार र मनचिन्ते आलाप हुन्छ, बन्छ । बढीमा जोईपोइबीचको अलापविलाप । यसमा पुस्तेनी आत्म आग्रहको पकड रहन्छ । अग्रज आदरभावको न्यून चेत समाहित रहेको हुन्छ । पुस्तेनी संस्कार नयाँ परम्परा बन्छ रहन्छ । त्यसैले परम्परा मुक्तिमै पुस्तेनी संस्कार छचल्किएको हुन्छ । अचेल नेपाली संस्कार परम्परामा भन्दा बाह्य परिवेशले अग्रहित छ ।

बाह्य परिवेशले अग्रहित हुनुकै तात्पर्य आफ्नोपनबाट टाढिनु र अपरिचित हुन्छ । आफ्नोपनबाट अपरिचित हुनु भनेकै स्वत्व गुमाउनु हो । स्वत्व गुम्दै जाँदा आफ्नो भूगोल र सीमाको मर्म र ममता खस्किँदै, खस्किँदै बच्ने बचाउने आमूल सरोकारका आयाम सरोकारका आयाम स्वतः खुम्चिन्छ । अचेलभरि पुस्तेनी संस्कारमाथि हाम्रै अरन्ठ्यौलीपनले यतै छर्के हालिरहेछ ।

मृत्युञ्जय दिवस त मृत्युमाथि विजय हासिल गर्ने दिन हो । यो सामाजिक संस्कारले पैतृक परम्परागत संस्कार, संस्कृति र यावत् सम्पदा नै कुम्ल्याइरहेको छ । पारस्परिक मर्यादाविहीन आनीबानी नेपाली सांस्कृतिक स्वरूपलाई नै विदु्रप, बिभत्स र कुरूप पार्न के बेर । कुरूपताभित्र कहाँ र हाम्रो रूप, अलंकार र स्वत्व जगेर्ना हुँदो हो ? रूप स्वरूपविहीन हामी कसरी हामी रहौंला वा रहन सक्दा हौं । वर्तमान परिवेशले हाम्रा आफ्ना रूप स्वरूपमा विशृंखल पनि परिस्थितिले बनिरहेको हुन्छ ।

जानिबुझेरै म भने अभिव्यक्ति शैलीलाई शब्द र वाक्य विन्यास कला साधना गरेर आफ्नोपन जोगाड अनि जगेर्ना गर्ने प्रयासमा छु । लाग्छ, सहज बनाउन यसलाई प्रतिबद्घ निरन्तरता नभई हुन्न । नैरन्तर्य थकानविहीन लगनबाट मात्र सम्भव हुन्छ । त्यस्तै ठानेरै असहज र बेचलनका ‘मृत्युञ्जय दिवस' चलन चल्तीमा ल्याउने जर्मको गर्न रुचाएँ । पाठक, लेखक, समीक्षक महानुभाव यसका सामूहिक अभियन्ता ठान्छु । मृत्युञ्जय दिवसका सोच यस्तैयस्तै छ ।

मृत्युञ्जय दिवस सन्न्यास लाग्छ । सन्यासमा विजय बन्नु मृत्युको शाश्वत स्वरूप । विलय हुनुबाट बच्ने अवसर मृत्युञ्जय दिवस । मृत्युञ्जय दिवस एक यस्तो अवसर हो जुन बेला हामी मृत्युमाथि कुम चढिरहेका हुन्छौं । अवश्य भावी अनिश्चित सत्य अवसान । अवसान जीवको शान्ति होइन । अवसान न त मृत्यु ! मृत्युमाथि जय प्राप्त गर्नु मृत्युञ्जय दिवस ! मात्र म नै होइन, हामी सबैसबै नै मृत्युञ्जय दिवस मनाइरहेका हुन्छौं । लाग्छ, कतै मृत्युञ्जय दिवस जन्मदिन हो । प्रत्येक जन्मदिनमा म मृत्युञ्जय दिवस मनाइरहेको हुन्छु ।

प्रत्येक जन्मदिनको अवसरमा मृत्युञ्जय दिवससित अन्माइरहेझैं आभास हुन्छ मलाई । प्रतीत हुनु आत्मानुभूतिको बोधिसत्व भन्ठान्छु । बोधिज्ञानमा आनन्दविभोर हुन्छु म । बोधिसत्वबाट अनुभूति हुने आनन्द जीवनको शिखरवति सन्तोषपूर्ण सुख बन्दो रहेछ । यस्तै क्षण जहाँ शिखरवर्ती सन्तोष मिल्छ त्यसैलाई सुख आनन्द, सुखानन्द भन्छु, ठान्छु ।

ठान्नुको पर्याय ठम्याउनु । ठम्याउन बोधिज्ञान तत्वले सघाउँछ हामीलाई । बोधित्व ज्ञानले हाम्रा मन चिन्तन चेतमा प्रवेश पाएर हामीलाई सघाउँछ । हामी जीवित जीवन जिउँछौं मृत्युञ्जय दिवस मनाएर ।

यस्तैमा मलाई मेरै अतीतले घच्घच्याउन आउँछ । घच्घच्याइभित्र उत्प्रेरणका सुम्सुम्याइ अनुभूति गरेँ त्यस्तै । अट्ठाइस वर्षको जन्मदिवस थियो त्यो अवसर । मृत्युञ्जय दिवस भएरै पनि भन्न जानेको थिइनँ त्यसताका । घैंटोमा घाम लाग्ने बेला कुरिरहन्थ्यो । अट्ठाइसौं जन्म दिवसलाई अट्ठाइसौं मृत्युमाथि टेकेर भनेँ लेखेँ ।

अट्ठाइस वर्ष गाँथ मनाउने अवसरमा मैले अट्ठाइस मृत्युलाई पार गरी जितेको अनुभूति भयो । प्रत्येक जन्म दिवस वर्षभरि नै मृत्युलाई पराजित गर्दै बढेका हुन्छौं हामी सबै नै । जन्म दिवस वर्ष भनेछु । जन्म दिवसकै दिनको चौबीस घन्टाको कुनै पनि समस्या मृत्युले अँगाल्न नसक्ने सम्भावना मिट्दैन । सत्ताइस वर्ष कटाई अट्ठाइसलाग्दो पहिलो दिनमै जन्म दिन मनाउँछौं हामी । विश्व परम्परागत संस्कारयुक्त संस्कृति रहेको छ यो । मात्र फरक जन्म दिवसलाई मृत्युञ्जय दिवस भन्न पुगेँ ।

परिवर्तनशील प्रकृति सबै परिवर्तन भइरहनु धर्म सत्य रहेको छ । धर्म सत्य भनेछु जानिबुझी नै । धर्म सत्यपरक रहन्छ । सत्यताविहीन धर्म हुन्न के ? हुनै सक्दैन । सत्यहीन धर्म कुनै पनि छैन, हुन्न पनि । सत्यबाट पर धर्मै हुन्न । सत्यविहीन धर्म धर्मै हुन सक्दैन । धर्मविहीन सत्य झूठ रहन्छ । झूठमुठको दुनियाँ असत्य र अधर्म रहन्छ । ‘धर्मोरक्षति रक्षत' संस्कृत उद्गार बनेको त्यसैले ।

सुरक्षित बनेका सबै धर्मकै कारण । धर्म निष्ठापूर्वक कर्म गर्नुको पर्याय बन्छ, बनेको छ । निष्ठा कर्म अन्तरमनले आआफ्नो कर्तव्यपरायण हुनु, बन्नुमा परिभाषित हुन्छ । कर्तव्य नास्ती अधिकारै अधिकारको मात्र चाहना भ्रष्ट र विदु्रप समाज बन्नु, बनाउनुको कुचेष्टा बन्छ, रहन्छ, साबितिन्छ पनि ।

त्यसो हुँदै गए एकएक पल बिभत्स र विकराल फलका भोगी त्यस समाजले नबुझी सुखै हुन्न । धर्मनिष्ठ कर्म र कर्मनिष्ठ धर्म आपसमा सटिक रहेको हुन्छ । नासमझ, बीचमराइ र व्यभिचारले एक न एक पल अधर्म, अकर्म निम्त्याउँछ । मेरो मृत्युञ्जय दिवसको चिन्तन, आत्मचिन्तनबाट उद्भव आत्मविभोरी यो । हजुरहरूमा समर्पित सौगात यो औकातभरिको ।

मृत्युञ्जय दिवस मनाउँदामनाउँदै जाँदा वा जानसके हामी दीर्घायु बन्ने मेरो धारणा, विश्वास । परन्तु मेरै धारणा र विश्वासमात्र पर्याप्त रहन्न, छैन पनि । असल, राम्रो नियतले कर्मनिष्ठ रहँदामात्र सम्भव रहन्छ मृत्युञ्जय दिवस । अहिले र आजभन्दा दूरयामी समयावधिसम्म लक्षित राख्न सकिँदो रहेछ । विश्वका दीर्घजीवी योगी तपस्वी, महारथीहरूका जीवन यस्तै रहे बनेका छन् । इतिहास यस्तै बताउँछ, चरितार्थ गर्छ । हाम्रै नेपाल काठमाडौंको शिवपुरी शिखरवासी शिवपुरी बाबा १३६ आयुष्मान रहे, बनेका सत्य तथ्य ज्ञान नै छ ।

ओझेलमा परेको छैन यो जीवन्त उदाहरण । दीर्घ जीवन केका लागि ? कुनै लिप्सामा लुटपुटिइरहनैका लागि ? कि जनजीवन उकास्ने निहुँमा आफ्नै झोला भर्नका लागि ? सोचनीय छ प्रसङ्ग यो । मृत्युञ्जय दिवसको धुनमा मच्चिएका यी तरंग रंगहरू सहृदयी पाठक महानुभावमा सुम्पने रहर यी ।


प्रतिक्रिया दिनुहोस !

लोकप्रिय

Unity

working together is no longer optional-it is a matter of compulsion

Annapurna Media Network has announced the Unity for Sustainability campaign which comes into force from January 1, 2022. The main aim of this campaign is to 'lead the climate change dialogue' working closely with all the stakeholders on sustainable development mode, particulary focusing on climate-change issues.